2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نشانه‌های افسردگی پس از زایمان چیست

نشانه‌های افسردگی پس از زایمان چیست

حدود 10 درصد زنان به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند اما با علایم آن آشنا نیستند

دوات آنلاین-بسیاری از زنان بعد از تولد فرزندشان، شرایطی مانند خستگی، بی‌‌خوابی و ناامیدی از یافتن فرصت برای انجام کارهای مورد علاقه‌‌شان را تجربه می‌‌کنند. در حدود 10 درصد زنان، این احساسات به افسردگی پس از زایمان منجر می‌شود، گاهی بدون این‌که خود فرد متوجه باشد. اگر به تازگی صاحب فرزند شده‌اید و شاهد علایم زیر در خودتان هستید، با پزشک‌‌تان مشورت  و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

 

بهبود نیافتن علایم اولیه

 اختلالات خلقی معمولا در دو هفته اول پس از زایمان ایجاد می‌‌شوند و پس از آن باید بهبود ‌‌یابند. اما اگر این اختلالات بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کنند باید با پزشک در باره آن‌ها مشورت کنید.

 

مشکل در تصمیم‌‌گیری از نشانه‌های افسردگی پس از زایمان

ناتوانی در تصمیم‌‌گیری درباره مسائلی مانند بیرون آمدن از رختخواب، دوش گرفتن، عوض کردن پوشک بچه یا پیاده‌‌روی می‌‌تواند از علایم اولیه افسردگی پس از زایمان باشد.

 

نگرانی از این‌که مادر خوبی نیستید

 این نوع نگرانی بیشتر در بین مادرانی که نوزادان آن‌ها مریض یا نارس هستند، یا با نیازهای ویژه متولد شده‌‌اند شایع است. اما اگر نوزاد شما این شرایط را ندارد، شک داشتن مداوم درباره خودتان به عنوان یک مادر می‌‌تواند معنای دیگری داشته باشد.

 

تغییر عادات خواب یکی از علائم افسردگی پس از زایمان

به طور مسلم الگوی خواب شما بعد از تولد نوزاد تغییر می‌‌کند اما اگر حتی وقتی فرزندتان خواب است، شما نمی‌‌‌‌توانید بخوابید یا برعکس، تمام مدت خواب هستید، مشکل‌‌تان چیزی غیر از تغییر الگوی خواب است و باید با پزشک درباره آن صحبت کنید.

 

احساس گناه یا غم و غصه

هر از گاهی داشتن احساس ناراحتی، طبیعی است. اما اگر شما به طور مکرر گریه می‌‌کنید، یا اغلب اوقات از این‌که مادر شده‌‌اید ناراحت هستید یا مدام خودتان را به عنوان یک مادر سرزنش می‌‌کنید باید این علایم را نشانه‌‌های اولیه افسردگی پس از زایمان بدانید.

 

لذت نبردن از چیزهای مورد علاقه

اگر دیگر به کمدی مورد علاقه‌‌تان نمی‌‌خندید، ابراز علاقه‌‌ همسرتان به شما خوشحال‌تان نمی‌‌کند، از غذاهای محبوب‌تان لذت نمی‌‌برید یا اصلا به آن‌ها لب نمی‌‌زنید، بهتر است با پزشک‌‌ درباره این تغییر عادات و خلق و خو صحبت کنید.

 

وجود مشکلات بزرگ دیگر

اگر با شریک زندگی‌‌تان دچارمشکل هستید، یا خانواده‌‌ به شما در مراقبت از کودک‌‌تان کمک نمی‌‌کنند یا فردی که دوستش داشته‌‌اید مدتی قبل درگذشته است، چنین وقایع استرس‌‌زایی می‌‌توانند ناراحتی طبیعی شما در دو هفته اول بعد از زایمان را بدتر کنند و باعث بروز افسردگی پس از زایمان شوند.

 

افسردگی بعد از زایمان با احساس اضطراب

بیشتر مادرانی که برای اولین بار صاحب فرزند می‌‌شوند، به طور معمول نگرانی‌‌هایی را درباره سلامتی کودک و حتی سلامتی دیگر اعضای خانواده‌‌شان تجربه می‌‌کنند. اما اگر اضطراب شما بیش از اندازه و بدون هیچ‌گونه دلیلی است باید  آن را جدی بگیرید.

 

تغییرات اشتها از علائم افسردگی پس از زایمان

اگر بیش از اندازه غذا می‌‌خورید یا برعکس، اشتهایی برای غذا خوردن ندارید باید این شرایط را از علایم اولیه افسردگی پس از زایمان بدانید. یک مادر شیرده باید روزانه 300 تا 500 کالری اضافی مصرف کند تا شیر کافی داشته باشد. اما اگر احساس می‌‌کنید تغییرات اشتهای شما خارج از کنترل است باید با پزشک درباره آن مشورت کنید.

 

منابع: webmd.com و trueremedies.com

ترجمه: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.