2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
معرفی کامل انواع عمل‌های لاغری + عوارض جانبی

معرفی کامل انواع عمل‌های لاغری + عوارض جانبی

عمل لاغری روش‌های گوناگونی دارد و به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود اما هر یک از این عمل‌ها عوارض احتمالی خاص خودش را نیز دارد که همه اینها در مطلب زیر توضیح داده شده است:

دوات آنلاین-خیلی‌ها به فكر لاغر شدن هستند و بساط رژیم و كلاس‎های ورزشی داغ است، اما عمل‎های زیبایی لاغری هم همیشه طرفدار داشته است. همین عمل‌های جراحی اما عوارض زیادی دارد، عوارضی كه گاهی به لاغر شدن دو، سه ساله‏اش نمی‏ارزد. جراحی كاهش وزن نمی‌تواند رفتار شما را تغییر دهد، یعنی اگر شما عادات خود را عوض نكنید و همچنان زیاد بخورید، مطمئنا وزن از دست داده را دوباره باز خواهید یافت.

 

بای‌پس معده به روش Roux-en-Y

جام جم نوشت: این روش شایع‌ترین عمل بای‌پس معده است. این نوع جراحی معمولا بازگشت‌پذیر نیست و در آن قسمت بالای معده را می‌برند و باقی مانده معده را می‌بندند كه باعث می‌شود در یك وعده، غذای زیادی نخورید و حتی مقدار جذب غذا نیز كاهش می‌یابد. قسمت باقی مانده اندازه یك گردو است و تنها 28 گرم غذا را در خود نگه می‌دارد.

عوارض

فقر مواد غذایی یا سوء‌تغذیه

عدم جذب ویتامین‌ها كه باعث كمبود ویتامین‌های B12 و  Dمی‌شود

ابتلا به سندرم دامپینگ كه باعث جراحی مجدد می‌شود

ابتلا به فتق

ابتلا به سنگ صفراوی

معرفی کامل انواع عمل‌های لاغری + عوارض جانبی

لاپاراسكوپی باندینگ شكمی

جراح باندی قابل باد كردن را دور بالاترین بخش معده‌تان قرار می‌دهد. وقتی این باند، باد می‎شود، معده را فشرده می‌كند؛ درست مانند كمربندی كه شلوار را جمع می‌كند. این كار باعث تقسیم معده به دو قسمت می‌شود. یك قسمت به صورت پاكتی كوچك است و توسط كانالی كه توسط باند ایجاد شده با دیگر بخش‌های معده در ارتباط است. قسمت كوچك باعث می‌شود مقدار غذای دریافتی‌تان محدود شود.

عوارض

بازگشت چاقی در صورت مصرف شیرینی فراوان

تهوع و استفراغ در صورت پرخوری

عفونت حلقه كه در صورت بروز، باید حلقه از طریق لاپاروسكوپی خارج شود.

 مشكلات محل تنظیم باند در زیرپوست

 

جراحی بای‌پس روده (جابه جایی دوازدهه)

در این روش بعد از انجام عمل اسلیو معده، دوازدهه (روده اثنی عشر) و آخرین بخش روده كوچك تقسیم و حدود سه چهارم روده كوچكتان بریده می‌شود. حالا بخش بالایی روده كوچك كه آنزیم‌های پانكراس و صفرا را حمل می‌كنند به آخرین بخش متصل می‌شوند. در این حالت شما غذای كمتری مصرف می‌كنید؛ چون حفره معده نمی‌تواند غذای بیشتری در خود نگه دارد. از آنجا كه آنزیم‌های پانكراس و صفرا در انتهای روده كوچك با هم تركیب می‌شوند، كالری كمتری جذب بدنتان می‌شود. عوارض آن كمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

 

عمل لاغری گاستركتومی یا اسلیو

 تحقیقات جدید نشان داده جراحی‌های كاهش وزن، به مرور تاثیر خود را از دست می‌دهند و وزن شما كه قبلا كاهش پیدا كرده، دوباره اضافه می‌شود.

 

در پی این بازگشت وزن دیابت نیز دوباره سر جای خود باز می‌گردد.  در واقع، اولین سال بعد از عمل گاستركتومی آستینی، 77 درصد از اضافه وزن بدنتان كم می‌شود، اما در طول پنج سال وزن كاهش یافته دوباره، باز می‌گردد.   در طول عمل گاستركتومی آستینی، جراحان بیشتر قسمت‌های معده را برمی‌دارند و از قسمت‌های باقیمانده معده‌تان، یك لوله درست می‎كنند. این كاهش سایز معده مقدار غذایی را كه شما می‌توانید بخورید محدود می‌كند. حذف بیشتر قسمت‌های معده‌تان باعث تغییر در هورمون‌های روده، كاهش اشتها و كاهش قند خون می‌شود.

 

بای‌پس معده به روش انحراف بلیو پانكراتیك توسط duodenal switch

در این روش پیچیده و چند بخشی حدود 80 درصد معده‌تان حذف می‌شود و فقط لوله‌ای كه غذا را در روده كوچك آزاد می‌كند به همراه بخش محدودی از روده كوچك كه معمولا به معده وصل است باقی می‌ماند.

عوارض

سوءتغذیه و كمبود ویتامین

خونریزی بیش از حد

عفونت و استفراغ

مشكلات ریوی یا تنفسی

واكنش غیرطبیعی به بیهوشی

افت قند خون

 ابتلا به فتق

معرفی کامل انواع عمل‌های لاغری + عوارض جانبی

جراحی لاغری پلیكاسیون معده

در این عمل به روش لاپروسكوپی طول معده‌تان را به صورت دامن روی هم پلیسه می‌زنند تا فضای معده را تنگ كنند؛ بنابراین معده شما كوچك می‌شود و شما نمی‌توانید غذای زیادی میل كنید.

عوارض

با توجه به این‌كه هیچ بخشی از معده‌تان بریده نمی‌شود، در نتیجه امكان نشت داخل شكمی و خونریزی بسیار كم است و اگر مشكلی پیش بیاید با بازكردن پلیسه مشكل ایجاد شده برطرف می‌شود.

در ۱۵-۱۰ درصد موارد پس از ۵ سال و به دنبال پرخوری زیاد، معده‌تان تا حدودی بزرگ و پلیسه‌ها هم از یكدیگر فاصله می‌گیرند و احتمال افزایش وزن دوباره هم به وجود می‎آید.

 

عمل لیپوساكشن (لیپوپلاستی)

 لیپوساكشن یك روش جراحی زیبایی است كه با از بین بردن چربی‌های اضافه‌تان، باعث تغییر شكل مناطق خاصی از بدنتان می‌شود. لیپوساكشن با استفاده از لوله كوچك (كانول) و از جنس استیل انجام می‌شود.

عوارض

كبودی و عفونت

آسیب رساندن به اعصاب، رگ‌های خونی، عضلات و ریه‌ها

عوارض قلبی و ریوی

تجمع مایع در زیر پوست

نیاز به عمل جراحی مجدد و ترمیمی

ناهمواری یا شلی پوست

 

عمل لیپوماتیك (پیكر تراشی)

عمل لیپوماتیك، روشی پیچیده برای تخلیه چربی‌های موضعی بدن است. این چربی‌ها بدون درد و خونریزی از بدنتان حذف می‌شوند. هدف، كاهش سایز است. همچنین دقیق‌تر از روش لیپوساكشن عمل می‌كند.

عوارض

سوراخ شدن اعضای داخلی بدن

عفونت و التهاب

آمبولی ریه و ورم ریوی

واكنش آلرژیك

سوختگی پوست

كبودی پوست

 

​​​​​​​عمل ابدومینوپلاستی (جراحی زیبایی شكم)

در این عمل چربی و پوست‌های اضافه از شكمتان حذف می‌شود و عضلات قسمت شكم را تنگ و صاف می‎كنند.

عوارض

باقی ماندن اثر زخم

شل شدن پوست

بی‌حسی در پوست

آمبولی ریه

 مرگ

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.