2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
برای بچه‌ها از چه سنی گوشی هوشمند موبایل بخریم

برای بچه‌ها از چه سنی گوشی هوشمند موبایل بخریم

چگونه از آسیب‌های استفاده از گوشی هوشمند موبایل برای بچه‌ها پیشگیری کنیم و اصلا آیا برای آنها گوشی بخریم یا نه؟ در این مطلب به این سوالات به صورت کامل جواب داده شده است.

دوات آنلاین-تب استفاده از گوشی‌های موبایل هوشمند و پرسه زدن در اینترنت این روزها به کودکان رسیده است اما آیا خریدن گوشی برای بچه‌ها کار درستی است یا این‌که آیا نخریدن و محدود کردن آنها شیوه برخورد مناسبی است؟

 

حداقل سن برای داشتن گوشی موبایل هوشمند

سایت یک پزشک نوشت: گزارش جدید موسسه Common Sense Media که در حوزه فناوری‌ها و رسانه‌های کودکان فعالیت می‌کند؛ نشان می‌دهد بیش از نیمی از کودکان امریکایی در سن ۱۱ سالگی دارای اسمارت‌فون هستند. در سن ۱۲ سالگی، بیش از دو سوم بچه‌ها گوشی دارند و در سن ۱۴ سالگی به اندازه بزرگ‌سالان صاحب تلفن هوشمند هستند.

برای بچه‌ها از چه سنی گوشی هوشمند موبایل بخریم

همچنین، این گزارش می‌گوید برخی از کودکان در سنین پایین‌تر صاحب اسمارت‌فون شدند. ۲۰ درصد بچه‌های دبستانی ۸ ساله در امریکا دارای تلفن همراه هستند.

 

نکته مهم اینجا است که وقتی فرزند شما می‌بیند تمام دوستان و هم‌سالان خود یک گوشی تلفن همراه دارند؛ خیلی سخت است از این خواسته چشم‌پوشی کند و برای شما هم سخت‌تر است که آرزویش را برآورده نکنید.

 

بنابراین، تفکر در سن مناسب دادن گوشی به کودک بسیار اهمیت دارد. اگرچه، تحقیقات زیادی در سال‌های اخیر روی این موضوع شده است و هریک از جنبه‌ای پیشنهاداتی دادند، ولی واقعیت این است که هیچ پاسخ درست و روشنی وجود ندارد.

 

شاید بهترین پاسخ این باشد که هر وقت والدین احساس کردند زمان مناسبی است که فرزندشان صاحب یک اسمارت‌فون باشد. فرزند شما باید نشانه‌هایی از خود بروز دهد که شایستگی و آمادگی نگهداری و استفاده از یک اسمارت‌فون را دارد.

برای بچه‌ها از چه سنی گوشی هوشمند موبایل بخریم

برای خرید گوشی موبایل هوشمند به چه نکته‌هایی توجه کنیم

مسئولیت‌پذیری: آیا فرزند شما به سنی رسیده است که مسئولیت‌پذیر باشد؟ آیا ارزش پول، پس‌انداز، نگه‌داری از یک شی قیمتی و مدیریت خرید را می‌داند؟ آیا با مسئله خرید گوشی تلفن همراه عاقلانه برخورد می‌کند یا هنوز احساسات بچه‌گانه‌ای دارد؟ اگر این نشان‌ها را در فرزند خود می‌بینید؛ احتمالا زمان مناسبی است که به او یک اسمارت‌فون هدیه بدهید.

 

ایمنی: فرزند شما به تنهایی مدرسه می‌رود یا شما همراه او هستید؟ داشتن گوشی برای کودکان در برخی اوقات بیشتر یک نیاز است تا سرگرمی و بازی. برخی اوقات احساس می‌کنید باید یک گوشی در اختیارش قرار دهید تا همیشه با شما در ارتباط و تماس باشد.

 

بلوغ اجتماعی: فرزند شما با دوستان خود مهربان و با احترام است؟ آیا تصور درستی از کارکرد اینترنت دارد و اینکه وقتی چیزی روی آن قرار گرفت؛ دیگر پاک و حذف شدنی نیست؟ می‌تواند کنترلی روی روابط و فعالیت‌های خود در اینترنت داشته باشد؟ آیا می‌تواند چیز‌هایی که آزارش می‌دهند را روی اینترنت قرار ندهد؟ اثرات مخرب و ویران‌گر شبکه‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان را در نظر داشته باشید و براین‌اساس زمانی کودک خود را وارد این شبکه‌ها کنید که کمترین آسیب را ببیند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه از نوجوانان‌ در فضای مجازی محافظت کنیم؟

 

استفاده صحیح از تلفن هوشمند چگونه است

با خرید و هدیه دادن یک اسمارت‌فون به فرزند، همه‌چیز تمام نمی‌شود. خواسته یا ناخواسته، کودک به دنبال تقلید و الگوبرداری از والدین برای استفاده از اسمارت‌فون است.

 

وقتی پدر و مادری تمام اوقات خود را با گوشی سپری می‌کنند و اصطلاحا در هیچ زمانی تلفن هوشمند خود را زمین نمی‌گذارند؛ نباید انتظار داشت فرزند آن‌ها فقط چند ساعت محدود با گوشی باشد.

 

اگر والدین خودشان در هنگام غذا خوردن، دورهمی‌ها، تماشای تلویزیون و رانندگی از گوشی استفاده نکنند؛ فرزند هم یاد می‌گیرد چگونه روابط خود با گوشی را تنظیم کند و به سوی رفتار‌های سالم مشابهی برود.

برای بچه‌ها از چه سنی گوشی هوشمند موبایل بخریم

محدودیت استفاده از گوشی و اینترنت برای فرزندان

والدین باید درباره محدودیت‌های استفاده از گوشی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با فرزندان خود صحبت کنند و در عمل قوانین و مقرراتی وضع کرده و سعی کنند آن را اجرا نمایند.

 

باید به کودکان درباره مضرات صفحه‌نمایش‌ها اطلاعاتی داد. باید آن‌ها را آموزش داد چگونه درست از اینترنت استفاده کرده و دنبال کنجکاوی‌های خود باشند. نمی‌توان مانع از کنجکاوی و هیجان کودک در استفاده از اینترنت و انواع ابزار‌هایی مانند پیام‌رسان‌ها شد، ولی می‌توان آن را درست و به سویی مطمئن هدایت کرد که سازنده و مفید باشد.

 

این کار هم مستلزم هوشمندی والدین و وقت گذاشتن برای کودک است. متاسفانه، برخی از والدین برای دور کردن فرزند از خودشان و راحتی بیشتر سراغ دادن اسمارت‌فون به او می‌روند!

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.