2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
انواع عفونت‌های زنانه؛ علت‌ها و راه‌های پیشگیری

انواع عفونت‌های زنانه؛ علت‌ها و راه‌های پیشگیری

عفونت ادراری، عفونت قارچی واژن و واژینوز باکتریایی از جمله عفونت‌هایی است که سلامتی زنان را تهدید می‌کند.

دوات آنلاین-یکی از متداول‌ترین بیماری‌های زنانه، عفونت‌ها هستند که شاید به دلیل بی‌دقتی در بهداشت فردی یا سهل‌انگاری در جدی نگرفتن نشانه‌ها و درمانش می‌تواند باعث بروز بیماری شود. در واقع، شایع‌ترین دلیل مراجعه خانم‌ها به متخصص زنان، عفونت‌های ناحیه واژن است.

 

با وجود باکتری‌های مفید برای سلامت، واژن محلی است برای رشد بعضی میکروب‌های بیماری‌زا که در شرایط طبیعی و تا زمانی که عملکرد دفاعی بدن فعال است، باعث عفونت نمی‌شوند اما اگر به هردلیل این عملکرد دفاعی دچار اختلال شود، میکروب‌ها فرصت بیماری‌زایی می یابند. به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

 

راه‌های پیشگیری از عفونت ادراری در زنان

این نوع در زنان شایع‌تر از مردان است. آناتومی ناحیه ادراری و تناسلی زنان، آن‌ها را از کودکی مستعد این بیماری می‌کند. از آن‌جا که طول مجرای ادرار در زنان کوتاه است، عفونت‌های ادراری را که عمدتاً بالارونده هستند، افزایش می‌دهد. با رعایت بهداشت به راحتی می‌توان از عفونت‌های ادراری پیشگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید: کلاژن برای زنان چه فوایدی دارد

 

عوض نکردن لباس زیر  به طور منظم و وجود رطوبت و نم در آن باعث ایجاد کلنی‌های میکروبی و قارچی می‌شود. بهتر است بعد از دست شویی، ناحیه تناسلی را از سمت جلو به عقب شست وشو دهید و خشک کنید، زیرا پیشاب‌راه (مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می‌کند) در نزدیکی مقعد قرار دارد که جایگاه باکتری‌های منتقل شده از روده‌ بزرگ است که درصورت پاک‌کردن بدن از سمت عقب به‌ جلو موجب آلوده‌سازی پیشاب‌راه خواهد شد.

 

چنان چه  این باکتری‌ها به‌سمت پیشاب‌راه رانده شوند، به مثانه ورود خواهند کرد و درصورت درمان ‌نشدن،  فرد به عفونت کلیه دچار خواهد شد. از نشانه‌های بارز آن می‌توان به احساس سوزش هنگام ادرار، تکرر ادرار، احساس درد یا فشار در پشت یا زیر شکم، ادرار کدر، تیره، خونی یا دارای بوی غیرطبیعی، احساس خستگی و سستی و تب و لرز اشاره کرد.

دلایل اصلی ابتلا به عفونت های زنانه چیست

دلایل عفونت قارچی واژن

نوعی عفونت قارچی است که توسط یکی از گونه‌های شناخته‌شده‌ قارچ به نام «کاندیدا آلبیکنس» رخ می‌دهد. کاندیدا به طور طبیعی در بدن از جمله در واژن به مقدار کمی وجود دارد و معمولا باعث بروز هیچ گونه آسیبی نمی‌شود. این قارچ در یک محیط گرم، مرطوب  و بدون هوا می‌تواند به سرعت رشد کند و سبب بروز عفونت واژن شود.

 

رعایت نکردن بهداشت فردی، استفاده طولانی مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها، چاقی و هر بیماری که باعث ضعف سیستم ایمنی شود خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. استرس هم که با افزایش سطح آدرنالین همراه است، روی هورمون‌های جنسی اثر می گذارد و به تغییرات دوره قاعدگی منجر می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی را بالا می‌برد.

 

بدانید: علل و علائم کم خونی در زنان

 

همچنین مصرف قرص‌های بارداری به مدت طولانی باعث به وجود آمدن تغییراتی در محیط دستگاه تناسلی زنان می‌شود، به طوری که سطح هورمون‌ استروژن افزایش می‌یابد و این تغییرات شرایط را برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌کند. توصیه می‌شود از پوشیدن لباس‌ زیرتنگ و از جنس پلاستیک و غیرپنبه ای به‌دلیل افزایش دما، رطوبت و حساسیت اجتناب شود. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به خارش، ترشحات سفید و غلیظ و احساس درد در قسمت پایین واژن  اشاره کرد.

زنان چگونه می توانند از عفونت پیشگیری کنند

واژینوز باکتریایی چیست

باکتری‌های خوب و بد، هر دو به طور طبیعی در محیط واژن زندگی می‌کند. هر زمان جمعیت این باکتری‌ها از حالت تعادل خارج شود، فرد مبتلا به عفونت  باکتریایی واژن می‌شود.

 

لاکتوباسیلوس نوعی باکتری خوب در واژن است که سبب می‌شود محیط واژن اندکی اسیدی شود بنابراین باکتری‌های بد (از جمله گاردنلا واژینالیس) فرصتی برای رشد نمی یابد. اگر سطح لاکتوباسیلوس کاهش یابد، سطح باکتری‌های بد افزایش می یابد و در نتیجه فرد مبتلا به عفونت باکتریایی واژن می شود.

 

دوش واژینال با آب یا یک عامل پاک‌کننده تعادل طبیعی محیط واژن را به هم می زند و رشد بیش از حد باکتری‌ها را تحریک می‌کند که به نوبه خود می‌تواند به این نوع عفونت  منجرشود.

 

از آن جا که واژن دارای عملکردی طبیعی  برای تمیز کردن خود است بنابراین گرفتن دوش واژینال ضرورتی ندارد. رسیدگی به این عفونت از آن رو مهم است که نبود  تعادل باکتریایی واژن می‌تواند به پدید آمدن مشکلات دیگری منجر شود که در طول دوران بارداری یا زمانی که فرد قصد باردار شدن دارد، بسیار خطرناک و پر عارضه است.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.