2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بهترین خوراکی‌ها برای جبران کمبود ویتامین دی

بهترین خوراکی‌ها برای جبران کمبود ویتامین دی

نشانه‌های کمبود ویتامین دی، افرادی که در معرض این مشکل قرار دارند و راه‌های رفع کمبود این ویتامین در بدن را در مطلب زیر بخوانید:

دوات آنلاین-کمبود ویتامین دی در میان ایرانیان مشکلی شایع است و دلیل اصلی آن هم موقعیت جغرافیایی کشور ما و نحوه تابش نور خورشید است. کمبود این ویتامین در بدن علایم و نشانه‌ها مشخصی دارد و البته می‌توان این مشکل را تا حدود با تغذیه رفع کرد.

 

چه افرادی بیشتر با مشکل کمبود ویتامین دی مواجه هستند

ارتباط رنگ پوست تیره با کمبود ویتامین دی

باشگاه خبرنگاران نوشت: آفریقایی ها به شدت در معرض خطرند. افراد با رنگ پوست تیره، 10 برابر بیش تر از افراد با رنگ پوست روشن باید در معرض آفتاب قرار بگیرند.

 

طبق نظر دکتر Holick رنگدانه های پوست افراد به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند، لذا لازم است افراد برای تامین این ویتامین بیشتر در معرض نور آفتاب باشند.

 

افراد50 ساله یا بالاتر در معرض کمبود ویتامین دی

با افزایش سن، میزان دریافتی ویتامین دی پوست از طریق آفتاب کم می شود. در این سنین افراد بیشتر وقت خود را در خانه سپری کرده و میزان دریافتی این ویتامین در آنها کم خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین دی چه عوارضی دارد؟

 

افراد چاق به ویتامین دی بیشتر نیاز دارند

ویتامین دی مانند هورمون ویتامین، محلول در چربی است.یعنی چربی بدن افراد مانند یک مخزن جمع کننده این ویتامین عمل می کند، لذا افراد چاق نسبت به افراد لاغرتر نیاز به ویتامین دی بیشتری دارند.

بهترین خوراکی‌ها برای جبران کمبود ویتامین دی

علایم کمبود ویتامین دی

حوصله نداشتن؛ نشانه‌ای که باید جدی گرفته شود

سروتونین، هورمون مغزی که به میزان حوصله و خلق افراد بستگی دارد، در معرض نور روشن افزایش و در زمان نزول نور آفتاب کاهش می یابد.

 

ارتباط کمبود ویتامین دی با استخوان درد

طبق گفته دکتر Holick بسیاری از افرادی که برای درد (به ویژه درد همراه با خستگی) به دکتر مراجعه می کنند، دچار فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن هستند. بسیاری از اینها نشانه هایی از کمبود ویتامین دی می باشد.

 

عرق کردن سر؛ از علائم اولیه کمبود ویتامین دی

بر اساس گفته پزشکان، تعریق سر یکی از علائم اولیه در کمبود ویتامین دی است. در واقع، پزشکان سوالات متعددی را در این زمینه از مادرانی که نوزادشان تازه متولد شده اند، می پرسند. تعریق بیش از حد در نوزادان تازه متولد شده که به طور متداول ناشی  از تحریک پذیری عصبی-عضلانی می باشد، از علائم اولیه کمبود این ویتامین به شمار می رود.

 

بیشتر بخوانید: چه خوراکی‌هایی بیشترین ویتامین سی را دارند؟

 

مشکل روده نشانه‌ای دیگر برای این‌که حساس شوید

به یاد داشته باشید که ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است. اگر افراد یک عارضه گوارشی داشته باشند که بر روی جذب چربی بدنشان اثر بگذارد، ممکن است در جذب ویتامین های محلول در چربی (نظیر ویتامین دی) نیز اختلال داشته باشند. این شامل عوارض روده ای چون کرون، سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک، بیماری التهابی روده می باشد.

 

ویتامین دی چه تاثیری بر سلامتی دارد

پیام فرح بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش موثر ویتامین دی بر سلامت بدن گفت: ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که در صورت تامین به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن افراد در مقابل نفوذ بیماری ها، ویروس ها، باکتری‌ها و انواع سرطان‌ها  است.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به وضعیت استفاده افراد از ویتامین دی در کشور اظهار کرد: متاسفانه اکثر افراد هم خانم‌ها و هم آقایان در کشور ما به علت موقعیت جغرافیایی در منطقه خاورمیانه و نوع تابش آفتاب با کمبود ویتامین دی در بدن خود مواجه هستند.

 

فرح بخش گفت: زندگی در خانه‌های آپارتمانی و کمتر در معرض نور خورشید قرار گرفتن؛ عامل  تشدید کاهش ویتامین دی در بدن است.

بهترین خوراکی‌ها برای جبران کمبود ویتامین دی

برای جبران کمبود ویتامین دی چه بخوریم

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به راه‌های تامین ویتامین دی در بدن اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن روزانه افراد نیم ساعت در معرض نور آفتاب، مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ و جگر در لیست برنامه غذایی می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش ویتامین دی در بدن داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: قرص ب کمپلکس چه فایده‌هایی دارد

 

فرح بخش در پایان گفت: با توجه به وضعیت فرهنگی و اقلیمی درکشور لازم است افراد بالغ و سالم در هر رده سنی ماهانه «ویتامین دی پنجاه هزار» را به دلیل جلوگیری از فقر و کمبود آن در بدن و همچنین مقاوم ساختن بدن در برابر انواع بیماری‌ها مصرف کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.