2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
نقدی بر داستان سریال مانکن ؛ سریالی شبیه به سریال دلدادگان

نقدی بر داستان سریال مانکن ؛ سریالی شبیه به سریال دلدادگان

انتقام از محبوب قدیمی و جدایی به بهانه آزادی موضوعاتی است که در هر دو سریال مانکن و دلدادگان دیده می‌شود.

دوات آنلاین-سریال مانکن و همچنین سریال دلدادگان نوشته بابک کایدان است. همین امر هم باعث شده شباهت‌هایی میان این دو سریال وجود داشته باشد.  مائده کاشیان در یادداشتی در خراسان به این موضوع پرداخته است:

 

نکته جالب این که کایدان به عنوان نویسنده، بعضی از عناصر داستان «دلدادگان» را که سر منشأ اتفاقات مهمی در قصه شده بود به نوعی در «مانکن» تکرار کرده و این تکرار باعث شده اتفاقات مشابهی در دو سریال وجود داشته باشد. پخش اتفاقی هر دو مجموعه به طور همزمان نیز، این شباهت را بیشتر به نمایش گذاشته است.

سریال مانکن

انتقام از محبوب قدیمی در مانکن و دلدادگان

در هر دو سریال دلدادگان و مانکن، اتفاقی که سرآغاز ماجراهای بعدی می‌شود، یک انتقام شخصی با انگیزه عشقی‌ است که ریشه در گذشته‌ها دارد. در سریال «دلدادگان»، شخصیت «افسانه» با بازی پانته‌آ بهرام در جوانی به «مالک» علاقه داشته اما با دسیسه شخصی به نام «نادر» میان‌شان جدایی می‌افتد و «مالک» با دختر دیگری ازدواج می‌کند. «افسانه» که متوجه می‌شود «مالک» با دختر دیگری ازدواج کرده، آتش کینه در دلش روشن می‌شود.

 

او برای انتقام تصمیم می‌گیرد زندگی «مالک» را خراب کند، پس نقشه می‌کشد که از طریق پسرش به زندگی او نزدیک شود. در سریال «مانکن» هم «کتی» در گذشته، پسرعموی خود «سلمان» را دوست داشته و قرار بوده با یکدیگر ازدواج کنند، اما چون «سلمان» معتقد بوده ثروت پدر «کتی» از راه حلال به دست نیامده، با این خانواده دچار اختلاف می‌شود و با دختر دیگری ازدواج می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود «کتی» تصمیم بگیرد به واسطه ازدواج با پسر عشق قدیمی‌اش «کاوه»، خوشبختی را از «سلمان» و همسرش بگیرد.

سریال دلدادگان

جدایی به بهای آزادی در سریال‌های مانکن و دلدادگان

شباهت دیگری که در قصه این دو سریال وجود دارد، ماجرای ترک اجباری عشق به خاطر پول و مشخصاً آزادی پدر یا مادر از زندان است.

 

در سریال مانکن، «کاوه» طبق خواسته «کتی» برای آزادی پدرش از زندان، مجبور می‌شود که از «همتا» بگذرد و در سریال «دلدادگان»، شخصیت «پارسا» طبق نقشه «افسانه» برای آزادی مادرش، نامزد خود «حدیث» را ترک می‌کند. در هر دو سریال، طرف بد ماجرا که «کتی» و «افسانه» باشند، پشت این جدایی هستند و در هر دو قصه می‌بینیم که شخصیت پسر خانواده، دختر را ترک می‌کند.

 

سرانجام این جدایی هم چندان بی‌شباهت به یکدیگر نیست. در سریال «دلدادگان»، پس از مدتی «پارسا» و «حدیث» آشتی می‌کنند و در نهایت به یکدیگر برمی‌گردند، در مجموعه «مانکن» هم دیدیم که «همتا» و «کاوه» پس از گذشت یک سال و شش ماه، دوباره همدیگر را می‌بینند. گرچه این جدایی مانند «دلدادگان» هنوز به ازدواج ختم نشده، اما به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که سرنوشت «کاوه» و «همتا» نیز چیزی جز وصال نخواهد بود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.