2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد

رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد

رژیم کتوژنیک رژیمی است که خیلی کم کربوهیدرات با پروتئین کافی و چربی خیلی بالا است.

دوات آنلاین-رژیم کتوژنیک نوعی رژیم غذایی است که بعضی‌ها با هدف لاغر شدن سراغ آن می‌روند اما آیا این رژیم غذایی مفید است و اصولا چه عوارضی دارد؟

 

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک رژیمی با کربوهیدرات پایین و چربی بالا است که به رژیم اتکینز شباهت زیادی دارد. این رژیم مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهد و چربی را جایگزین آن می‌کند.

 

کاهش کربوهیدرات بدن را در حالت متابولیک به نام کتوزیس قرار می‌دهد. وقتی بدن در این حالت قرار می‌گیرد چربی را برای دریافت انرژی می‌سوزاند و چربی‌ها در کبد به کتون‌ها تبدیل می‌شود که انرژی را برای مغز فراهم می‌کند. رژیم کتوژنیک قند خون و سطح انسولین بدن را کاهش می‌دهد و با افزایش سطح کتون‌ها برای سلامتی بسیار مفید هستند.

 

عوارض رژیم کتوژنیک

دکتر مریم محمودی، متخصص تغذیه در گفتگو با میزان، درباره رژیم کتوژنیک و فواید و عوارض آن گفت: رژیم کتوژنیک رژیمی است که خیلی کم کربوهیدرات با پروتئین کافی و چربی خیلی بالا است.

 

وی در ادامه بیان کرد: این روش از سال ۱۹۲۴ در مای کیلکین برای درمان بیماری صرع و برین تومور‌ها و سیستم‌های عصبی ابداع و استفاده شد.

 

محمودی در ادامه تاکید کرد: این رژیم را برای کاهش وزن و لاغری اصلا توصیه نمی‌کنیم.

 

وی در ادامه درباره علت این توصیه نکردن گفت: علت اینکه این رژیم را توصیه نمی‌کنیم به این دلیل است که نیازمندغربالگری مناسب دارد و عوارض بسیاری دارد.

 

این متخصص تغذیه در ادامه بیان کرد: رژیم کتوژنیک عوارضی مثل سنگ کلیه، چربی خون و بیماری قلب را سبب می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: اگر فردی که قصد لاغری دارد به متخصص تغذیه مراجعه کند و این متخصص غربالگری کامل سلامت فرد را انجام دهد توصیه می‌شود.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.