2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
بحران  در استقلال کاملا جدی است

بحران در استقلال کاملا جدی است

استقلال با بحران کیفیت مواجه است، بحرانی جدی که البته در فوتبال ایران فقط برای استقلال نیست اما در استقلال نمود بیشتری پیدا کرده.

دوات آنلاین-اولین پیروزی فصل استقلال با استراماچونی سخت و پرماجرا در جام حذفی به دست آمد، مقابل گل‌ریحان، تیمی تازه تأسیس در لیگ یک. این برای آبی‌ها کنایه‌آمیز است و البته شروع بحرانی فصل را تصویر می‌کند.

 

ایران ورزشی نوشت:استقلال دیروز حتی مقابل یک حریف از لیگ یک با بحران کیفیت مواجه بود. نمی‌توان آثار این بحران را در نتایج لیگ برتر نادیده گرفت. یکی از انتقادات تند درباره استقلال این است که در نقل و انتقالات خوش‌سلیقه نبود. تیم ساختن با مربی جدید که سابقه کار در ایران را ندارد، آسان نیست. مربی جدید بدون شناخت نمی‌تواند در نقل و انتقالات نقشی مؤثر داشته باشد و این باشگاه استقلال بود که در نقل و انتقالات بازیکن انتخاب می‌کرد. ملاحظات فنی در انتخاب بازیکن یک اصل فراموش‌شده در استقلال بود، چون این باشگاه نه کمیته فنی فعالی داشت که بتواند در نقل و انتقالات نقش فنی ایفا کند و نه معاون ورزشی باشگاه صاحب شناخت و صلاحیت فنی برای انتخاب بازیکن بود. بنابراین سلیقه مدیرعامل و مدیران دیگر، استقلال جدید را ساخت و در این سلیقه بی‌شک مسائل فنی کمترین نقش را هم نداشت، مثل ماجرای جدایی مهدی رحمتی و حفظ حسین حسینی به عنوان دروازه‌بان اول که چه خوب و چه بد و چه غلط و چه درست تصمیمی بر اساس مسائل غیرفنی بود. ماجرای انتخاب بین رحمتی و حسینی فقط یک مثال است از تفاوت‌های کیفی و انتخاب نشدن بازیکنان بر اساس نظریات سرمربی.

 

استقلال با بحران کیفیت مواجه است، بحرانی جدی که البته در فوتبال ایران فقط برای استقلال نیست اما در استقلال نمود بیشتری پیدا کرده. پیشکسوتان فوتبال همیشه تصاویری بی‌نظیر از گذشته برای شما می‌سازند و کیفیت بازیکنان سابق را با اغراق بسیار بالاتر از چهره‌های امروزی فوتبال می‌دانند. اغلب این حرف‌ها توأم با بزرگنمایی است اما همیشه اغراق‌آلود نیست. گاهی واقعیت این است که آنها در نسل‌های گذشته بازیکنانی فوق‌العاده بودند که هنوز تکرار نشده‌اند. درباره بازیکنان امروز استقلال می‌توان با چنین حسی بحث کرد.

 

داریوش شجاعیان یا مجتبی جباری؟ حسین حسینی یا مهدی رحمتی؟ پژمان منتظری یا همه مدافعان استقلال با هم؟ علی کریمی یا جواد نکونام؟ حتی علی کریمی یا امید ابراهیمی؟ اما این‌روزها در فوتبال ایران بازیکنانی که باید نیمکت‌نشین می‌شدند و ۱۵ دقیقه در تیمی مثل استقلال بازی می‌کردند، به فوق‌ستاره‌های گرانقیمت تبدیل شده‌اند. این یک واقعیت است، واقعیتی درباره بحران کیفیت.

 

استراماچونی فرصت تغییر می‌خواهد، نه فقط فرصت تغییر بازیکنان بلکه فرصتی برای تغییر بازی بازیکنان. فرصتی برای دوباره ساختن و تغییر شکل دادن. چنین فرصتی را به سختی در تیمی مثل استقلال به یک مربی می‌دهند. استقلال باید در موقعیتی از نتیجه‌گیری قرار بگیرد که بتواند این فرصت را در اختیار سرمربی قرار دهد. این شرایط آسان مهیا نمی‌شود، مگر با مدیریتی هوشمندانه در باشگاه استقلال که نشانه‌هایی از آن را ندیده‌ایم.

 

اولین پیروزی استقلال در فصل اگر چه در جام حذفی و در ۱۲۰ دقیقه رقم خورد اما می‌تواند آغازی برای تیم استراماچونی باشد. شاید همین پیروزی لازم بود تا برای استقلال و استراماچونی پروژه جدی‌تری شروع شود. ساختن و تغییر دادن تنها راهی است که پیش روی استراماچونی قرار گرفته و پیروزی‌ها می‌توانند فرصت بیشتری برای تغییر به او بدهند، حتی همین پیروزی سخت و پرزحمت مقابل گل ریحان در جام حذفی.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.