2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
با احساس پشیمانی چه کنیم

با احساس پشیمانی چه کنیم

احساسات غم و اندوهی که به خاطر پشیمانی ایجاد می‌شود، می‌تواند مشکل‌ساز باشد و بدتر از همه این که ممکن است احساس غم و اندوه گاهی پایدار بماند و ما در گذشته بمانیم.

دوات آنلاین-«لذت می‌برم از زیستن، حتی به غلط. پشیمونی یعنی چی؟ زندگی کردم اون لحظه رو، وجود داشتم، به غلط. اصلا کی تعیین می‌کنه درست و غلط چیه؟ پشیمونی برای چی؟ برای این‌که یک فیلمی را بد بازی کردم یا یک رفتارم در جامعه غلط بوده؟» این‌ها جملاتی است که «حامد بهداد»، در یکی از مصاحبه‌‌های اخیرش گفته و دلایلی که برای این حرف‌هایش آورده از لحاظ روان‌شناسی قابل تامل است.

 

این فرمول شادی، دوام چندانی ندارد

لذت بردن از زندگی و در مقیاسی بزرگ‌تر، شادی، موضوعی است که مورد نیاز همه ماست و به دنبالش هستیم. برای رسیدن به شادی هر شخص یا گروهی نکات مختلفی را بیان می‌کند که در این میان جملاتی که از زبان افراد مشهور گفته می‌شود، به مذاق‌مان دلنشین‌تر می‌آید. حال هرچه این فرد مشهور‌تر باشد، اعتبار سخنانش نیز برای ما بیشتر می‌شود. نکته‌ای که هنگام برخورد با این جملات باید مراقب باشیم این است که این قبیل عبارات ما را گرفتار نوعی خوش‌بینی ساده‌اندیشانه نکند. اگرچه «حامد بهداد» با این جملات قصد دارد به گمان خود برای شاد زیستن، فرمولی را ارائه دهد که همان پشیمان نبودن از تصمیمات و رویدادهای گذشته است اما این شیوه برای شاد زیستن دوام چندانی ندارد زیرا خیلی از تجربیات منفی ما در گذشته، فقط به گذشته محدود نبوده و تاثیر خود را تاکنون حفظ کرده است، لذا چگونه می‌توان از بعضی تصمیمات اشتباه پشیمان نبود؟

 

پشیمانی پدیده‌ای منفی نیست

درک این نکته که پشیمانی به خودی خود پدیده‌ای منفی نیست بسیار مهم است زیرا احساسات غم و اندوهی که به خاطر پشیمانی ایجاد می‌شود، می‌تواند مشکل‌ساز باشد و بدتر از همه این که ممکن است احساس غم و اندوه گاهی پایدار بماند و ما در گذشته بمانیم. بنابراین وقتی در مذمت پشیمانی صحبت می‌کنیم، در مذمت هیجانات منفی که به تبع آن می‌آید، صحبت می‌کنیم و چه بسا خود پشیمانی می‌تواند از بروز بسیاری از اشتباهات در آینده نیز جلوگیری کند. پس باید مواظب هیجانات منفی که از پشیمانی برمی‌خیزد، باشیم. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه چند توصیه داریم تا از پشیمانی‌تان در هر موضوعی، نهایت استفاده را ببرید و تجربه‌ای گران‌بها کسب کنید.

 

3توصیه برای داشتن پشیمانی اصولی

هنگام یادآوری تجربیات منفی زندگی، چند نکته را مدنظر قرار دهید:

1- مواظب باشید عزت نفس‌تان آسیب نبیند: همیشه، همه چیز دست شما نیست. زمانی که اتفاق بدی می‌افتد و خود را مقصر می‌دانید به این توجه کنید که عوامل دیگری نیز در این اشتباه دخیل هستند. اگر با دیگران حرف بزنید شاید به این نتیجه برسید که همه چیز دست شما نبوده و دیگران هم ممکن است در همان موقعیت، اشتباه مشابهی را انجام دهند. اگر به این نتیجه برسید که همیشه مقصر هر اتفاق بدی شما نیستید کمتر حسرت می‌خورید.‏

2- از شکست‌ها، درس بگیرید: از تجربیات منفی گذشته به عنوان فرصتی برای افزایش توانایی خویش استفاده کنید. وقتی تجربیات خود را مرور می کنید، می‌توانید قضاوت کنید چه مهارت‌هایی را لازم است یاد بگیرید تا تجربیات منفی دوباره در زندگی شما تکرار نشود.

3- در گذشته نمانید: با انتخاب اهداف معنادار و تلاش برای دستیابی به آن‌ها، زندگی خود را غنی‌تر سازید. این را هم مد نظر قرار دهید که در گذشته نمانید و از تجربیات‌تان به عنوان پلی استفاده کنید که می تواند شما را با سرعت بیشتری به اهداف آینده‌تان برساند.

 

منبع: خراسان/ مهدی خراسانی- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.