2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
جنگل سی سنگان نوشهر؛ چگونه برویم و چه امکانات تفریحی دارد

جنگل سی سنگان نوشهر؛ چگونه برویم و چه امکانات تفریحی دارد

پارک جنگلی سی سنگان که از شمال به دریای خزر، از جنوب به کوه های البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین کلا منتهی می شود و مساحت کلی آن ۶۰۲ کیلومترمربع است.

دوات آنلاین-پارک جنگلی سی سنگان واقع در نوشهر یکی از بهترین مکان‌های تفریحی در ایران است که هم طبیعت زیبایی دارد و هم امکانات تفریحی زیادی در آنجا جمع شده است. کارناوال مکان‌ها و اماکنات تفریحی جنگل سی سنگان نوشهر را مفصل شرح داده است که در زیر می‌خوانید:

 

پارک جنگلی سی سنگان که در 35 کیلومتری نوشهر قرار دارد، در سال 1344 و با پیشنهاد و طراحی مهندس آشتیانی ایجاد شد و نامش از آن زمان بر سر زبان ها افتاد؛ پارک جنگلی که از شمال به دریای خزر، از جنوب به کوه های البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین کلا منتهی می شود و مساحت کلی آن ۶۰۲ کیلومترمربع است.

 

پارک جنگلی سیسنگان که در ابتدا با هدف حفاظت از گونه های نادر شمشاد و سایر گونه های گیاهی و جانوری تاسیس شد؛ اما به تدریج امکانات و جاذبه های دیگری به آن اضافه شد و این پارک را به یکی از مشهورترین پارک های جنگلی و ساحلی مازندران تبدیل کرد. البته سی سنگان هنوز تنها ذخیره گاه بزرگ شمشاد در ایران و خاورمیانه به شمار می رود و مساحت زیادی از پوشش گیاهی جنگلی و ساحلی را به خود اختصاص داده است. از گونه های مشهور موجود در پارک جنگلی سی سنگان به غیر از شمشاد می توان به بلوط هایی اشاره کرد که گاه ارتفاع آنها به 10 متر نیز می رسد؛ بلوط هایی که سایه‌سار خود را بر کرانه دریای خزر پهن کرده و نقش و نگار خاصی به طبیعت ساحلی پارک می دهند. در کنار اینها، این پارک محلی برای نگهداری از گونه های متنوع درختچه خشبی، علفی و جانوری نیز هست.

 

از قسمت دریا که به سمت جنگل پارک حرکت می کنیم بر ارتفاع پارک افزوده می شود و در بالاترین نقطه، ارتفاع آن به ۵۰ متر می رسد. این پارک از بهترین و با ارزش ترین پارک های طبیعت گردی موجود در ایران به شمار می رود که هم در بخش ساحلی و هم در بخش جنگلی خود امکانات اقامتی و رفاهی خوبی برای رفاه حال گردشگران فراهم کرده است.

 

دیدنی ها و تفریحات

در وصف پارک جنگلی سی سنگان می توان بسیار سخن گفت و زیبایی هایش را بر شمرد. قدم زدن در ساحل آرامش بخش دریای خزر، دوچرخه سواری در دل جنگل های هیرکانی، قایق سواری بر آبیِ دریای خزر، کمپ زدن در دل طبیعت شمال ایران، اسب سواری در ساحل شنی و عکاسی از رنگ های دلفریب درختان بلند قامت، تنها گوشه ای از تفریحات و دیدنی های این پارک است.

 

علاوه بر این تفریحات و خوشگذرانی ها، برنامه های ویژه و خاصی مانند اجرای رقص و موسیقی محلی، مراسم آتش بازی، پخش سریال های تلویزیونی در سینمای روباز و اجرای مسابقات گوناگون بر جذابیت های این مجموعه و پارک می افزاید.

 

1- تفریحات بخش ساحلی سی سنگان

پیست کارتینگ، موتور چهارچرخ، قایق سواری، جت اسکی و شاتل دریایی بخش هیجانی تفریح های ساحلی پارک سی سنگان را شامل می شوند. علاوه بر اینها کافه ها و رستوران های بخش ساحلی، شهربازی کودکان، اسب سواری در ساحل و آلاچیق ها اوقات خوشی را برای تان رقم خواهند زد.

 

1-1- پیست کارتینگ ساحل سی سنگان

برای عاشقان هیجان، پیست کارتینگ پارک ساحلی سی سنگان می تواند جای فوق العاده ای باشد. این پیست از مجهزترین پیست های کارتینگ در شمال ایران است و موتورهای چهارچرخ و ماشین های کنترل از راه دور جذابیت پارک را دو چندان می کند.

 

برای انجام کارتینگ باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

حداقل سن برای استفاده از کارتینگ 10 سال و حداقل قد 140سانتی متر است.

حضور والدین برای استفاده کنندگان زیر 16 سال الزامی است.

 

2-1- موتورهای چهارچرخ ساحل سی سنگان

کارتینگ تنها بخش تفریحی و هیجانی پارک ساحلی سی سنگان نیست. موتورهای چهارچرخ نیز می توانند آدرنالین خون تان را بالا برده و تفریح جدید و جذابی را در اختیارتان قرار دهد. پیست موتور چهارچرخ، هم در قسمت ساحلی و هم در قسمت جنگلی وجود دارد.

 

برای گروه های گردشگری نیز تخفیف وجود دارد و به ازای هر 5 بار استفاده از موتور می توانید یک بار استفاده رایگان داشته باشید.

 

3-1- جت اسکی

لذت سوارشدن بر جت اسکی از دیگر تفریحاتی است که در پارک ساحلی سی سنگان می توانید تجربه کنید؛ اما در هنگام استفاده از آن باید مراقب باشید تا دچار آسیب و مشکل نشوید.

 

نکات ایمنی در هنگام استفاده از جت اسکی

شرایط استفاده از جت اسكی (به نقل از وبسایت مجموعه پارک سی سنگان)

 

1- هر خانواده یا گروه، تنها می تواند از یک دستگاه جت اسکی استفاده کند.

 

2- استفاده افراد سنگین وزن از جت اسکی به تنهایی امکان پذیر است.

 

3- برای استفاده از جت اسکی حتما به آموزش ها و نکاتی که از طرف مربی داده می شود دقت کنید.

 

4- فرمی که از طرف کلوپ ورزشی برای اجاره جت اسکی به شما تحویل داده می شود را به دقت مطالعه فرمایید.

 

5- از جت اسکی تنها در محدوده تحت نظر کلوپ ورزشی استفاده کرده و آن را به سمت دیگر مناطق شنا هدایت نکنید.

 

6- در هنگام سواری بر جت اسکی به محدوده 100 متری هیچ گونه شناور، قایق، اسکله و مانع وارد نشوید که موجب مشکلات و صدمه های جدی می شود.

 

7- از هرگونه مانور خطرناک و اجراهای مشکل ساز مانند دور زدن درجا جلوگیری شود.

 

8- به هنگام دورشدن از ساحل یا نزدیک شدن به آن و دور زدن سرعت خود را کم کنید. دور زدن با سرعت زیاد تعادل شما را برهم زده و موجب واژگونی جت اسکی می شود.

 

9- چنانچه جت اسکی شما واژگون شد، دست خود را از دسته جدا کنید و اجازه دهید جت اسکی خود به حالت اولیه بازگردد و دوباره از قسمت عقب سوار جت اسکی شوید. اگر جت اسکی را رها نکنید و اجازه برگشت به حالت اولیه را به آن ندهید، آب وارد موتور آن خواهد شد.

 

10- چنانچه حین جت اسکی سواری مانع یا شناوری به صورت ناگهانی در برابرتان ظاهر شد، اینگونه عمل کنید:

 

ابتدا دست خود را از روی گاز برداشته و سپس وسیله را کاملا به یک سمت بچرخانید. هرگز اهرم گاز را با ترمز اشتباه نگیرید، زیرا در این صورت با شدت بسیار به مانع یا شناور بر خورد کرده و حادثه جبران ناپذیری اتفاق می افتد.

 

11- اگر شناوری را در برابر خود دیدید از مقابل آن حرکت نکرده و همواره از قسمت پشت آن عبور کنید.

 

4-1- قایق سواری و شاتل دریایی

از جمله تفریحات جذابی که در سواحل شمال ایران به وفور مورد استفاده قرار می گیرد قایق سواری است که همراه با خانواده و با رعایت نکات ایمنی می توان از آن نهایت لذت را برد و از دید دریا به تماشای زیبایی های ساحل سی سنگان نشست.

 

علاوه بر قایق سواری، شاتل های دریایی نیز نوع دیگری از تفریح آبی هستند که شما را به اوج هیجان و لذت می برند.

 

"البته تصاویر زیر مربوط به شاتل های دریایی ساحل کیش است و چون تصاویری از شاتل های ساحل سی سنگان در دست نبود، برای آشنایی بیشتر شما با شاتل دریایی این تصاویر انتخاب شد."

 

5-1- آلاچیق های ساحل سی سنگان

در کناره خط ساحلی پارک سی سنگان انواع آلاچیق ها و کافه ها برای نشستن، استراحت و اقامت مسافران وجود دارد تا در کنار آنها به تماشای دریای دلفریب خزر و زیبایی هایش بنشینند.

 

2- تفریحات بخش جنگلی سی سنگان

صفای بازدید از پارک جنگلی سی سنگان کم از قسمت ساحلی آن نیست. عطر درختان جنگلی، لحظات خوش کنار هم بودن و بازی و شادی بچه ها، پیک نیک کردن و خوردن چای با طعم آتش و شاید دیدن یکی از حیوانات، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

 

امکانات بخش جنگلی

رستوران جنگلی چوبی، سفره خانه، نمایشگاه سنتی صنایع دستی و سوغاتی های شمال، قطار تفریحی، سوپرمارکت، شهربازی، پیست دوچرخه، پیست کارتینگ، مسیر پیاده روی و نمازخانه، تمام اینها در اختیار مسافران قرار گرفته و نوید سفری جذاب و پر از هیجان و لذت را می دهد. البته شهربازی قسمت جنگلی بیشتر مختص کودکان است و بزرگسالان امکان استفاده چندانی ندارند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.