2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
ورزش یوگا چه فایده‌هایی برای جسم و روان ما دارد

ورزش یوگا چه فایده‌هایی برای جسم و روان ما دارد

مطالعات متعدد نشان داده است که‌ یوگا با تاثیر بر تولید هورمون‌های استرس در بدن می‌تواند علایم افسردگی را کاهش دهد.

دوات آنلاین-نه وقت زیادی از شما می‌گیرد و نه نیاز به خرید وسایل خاص دارد. هر کجا که باشید می‌توانید حرکات ورزش یوگا را انجام بدهید. امروزه تاثیرات فوق‌العاده یوگا بر جسم و روان ثابت شده است اما اگر می‌خواهید بدانید این فواید دقیقا چیست نگاهی به فهرست زیر بیندازید:

 

می‌تواند فشار و تنش را کاهش می‌دهد

یوگا غالبا به خاطر تاثیرش در کاهش استرس و تسکین روان شناخته شده است. در واقع، مطالعات متعدد در این رابطه، نشان داده است که، یوگا می‌تواند باعث ترشح هورمون مربوط به استرس یعنی کورتیزول شود.

 

طی یک مطالعه که بر روی ۲۴ زن، که از استرس مفرط رنج می‌بردند انجام شد، نتایج جالبی بدست آمد. پس از انجام یک دوره ۳ ماهه تمرینات مربوط به یوگا، متوجه شدند که در این زنان، سطح هورمون کورتیزول بصورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. همچنین پی بردند که میزان تنش، اضطراب، خستگی و افسردگی نیز در این افراد واقعا کاهش پیدا کرده است.

 

مطالعه دیگری که بر روی ۱۳۱ نفر صورت گرفت، نتایج مشابهی به همراه داشت. در این مطالعه مشاهده شد که ۱۰ هفته انجام تمرینات یوگا، باعث کاهش استرس و اضطراب و بهبود سطح سلامت روان و تن شده است.

 

تسکین و کاهش اضطراب

بسیاری از مردم، تمرینات یوگا را به عنوان راهی برای مقابله با احساس اضطراب آغاز می‌کنند. زیرا تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یوگا می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.محققان یک مطالعه بر روی ۳۴ زن که اختلال اضطرابی داشتند انجام دادند. طی دو ماه این خانم‌ها هفته‌ای دو جلسه در تمرینات یوگا شرکت می‌کردند. در پایان مدت مطالعه، نتایج تمرین یوگا سطح اضطراب را به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل کرده بود.

 

مطالعه دیگری بر روی ۶۴ زن با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) صورت گرفت. این زنان از اضطراب شدید و ترس ناشی از یک واقعه رنج می‌بردند. پس از ۱۰ هفته، زنانی که یک نوبت در هفته تمرینات یوگا را انجام داده بودند؛ علایم PTSD کمتری داشتند.دقیقا مشخص نیست که چگونه یوگا قادر به کاهش علائم اضطراب است. با این حال با توجه به اینکه یوگا بر حضور در لحظه و پیدا کردن یک حس خوشایند در لحظه تاکید دارد، می تواند به درمان اضطراب کمک کند.

 

التهاب را کاهش می دهد

علاوه بر بهبود سلامت روحی شما، برخی مطالعات نشان می‌دهد که تمرین یوگا همچنین ممکن است میزان التهاب را کاهش دهد. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی در برابر بروز عفونت و عوامل مهاجم خارجی است. هرچند که میزان کم و زودگذر التهاب می تواند برای بدن مفید باشد، اما التهاب مزمن در دراز مدت، می‌تواند به توسعه بیماری‌های التهابی مانند برخی از بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

 

در سال ۲۰۱۵ یک تحقیق انجام شد که در آن، ۲۱۸ شرکت کننده به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه که مرتبا تمرینات یوگا را انجام می‌دادند. و گروه دوم کسانی بودند که این تمرینات را انجام نمی دادند. به هر دو گروه گفت شد که تمرینات با شدت متوسط و دشوار انجام دهند تا باعث بروز استرس در آن ها شود. در پایان مطالعه، افرادی که تمرینات یوگا را انجام می‌دادند، سطوح نشانگرهای التهابی کمتری برای نسبت سایر افراد داشتند.

 

می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد

انجام تمرنات منظم یوگا به بهبود سلامت قلب، و کاهش برخی عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. کسانی که بیش از ۵ سال بطور منظم به تمرینات یوگا می‌پردازند، تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کنند. میزان فشار خون این افراد همواره در حد مطلوبی باقی می‌ماند. پس مشکل فشار خون هم نخواهند داشت.

 

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مشکلات قلب، مانند حملات قلبی و سکته مغزی است. کاهش فشار خون می تواند به کاهش خطر این مشکلات کمک کند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که ترکیب یوگا با یک شیوه زندگی سالم می تواند به تسکین و بهبود بیماری‌های قلبی کمک کند.

 

بهبود کیفیت زندگی

تمرینات منظم این ورزش باستانی، به کاهش درد مزمن در بیماری‌هایی مانند سندرم تونل کارپال و استئوآرتریت کمک می‌کند.

 

مبارزه با افسردگی

مطالعات متعدد نشان داده است که‌ یوگا با تاثیر بر تولید هورمون‌های استرس در بدن می‌تواند علایم افسردگی را کاهش دهد.

 

می‌تواند درد مزمن را کاهش دهد

درد مزمن یک مشکل مداوم است که بر میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد. یوگا ممکن است به کاهش درد مزمن در شرایط مانند سندرم تونل کارپ و استئوآرتریت کمک کند.

 

کیفیت خواب

کاهش کیفیت خواب منجر به بروز مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون بالا و افسردگی و اختلالات مختلفی همراه است. یوگا با تاثیر بر ترشح هورمون ملاتونین به افزایش کیفیت خواب کمک می کند.

 

انعطاف پذیری و حفظ تعادل را بهبود می‌بخشد

تمرین یوگا می‌تواند به بهبود تعادل و تحرک در افراد مسن‌تر کمک کند. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام این تمرینات در طور شبانه روز، می‌تواند تفاوت بزرگی برای کسانی که به دنبال افزایش عملکرد یا افزایش انعطاف پذیری هستند ایجاد کند.

 

می تواند کمک به بهبود تنفس

پرانایاما، یا تمرین تنفس، تمرینی در یوگا است، که روی کنترل فرآیند تنفس تمرکز دارد. با انجام برخی تمرینات و تکنیک‌ها علاوه بر تمرکز، تنفس نیز بهبود پیدا می‌کند. بهبود تنفس می‌تواند به ایجاد استقامت، بهینه سازی عملکرد و حفظ ریه‌ها و قلب شما کمک کند. یوگا نیز شامل تعداد زیادی از تمرینات تنفسی است، که می‌تواند به بهبود عملکرد تنفس و ریه‌ها کمک کند.

 

علایم میگرن را کاهش می‌دهد

میگرن شامل سردردهای شدید و تکراری است. و افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند. مطالعات نشان می‌دهد که یوگا ممکن است عصب واگ را تحریک و باعث کاهش شدت میگرن شود.

 

ترویج عادات غذا خوردن سالم است

از آنجایی که تمرینات یوگا موجب افزایش تمرکز و توجه می‌شود، کسانی که این تمرینات را انجام می‌دهند، بطور قابل توجهی روی رنگ، بو، عطر و مزه غذاها تمرکز می‌کنند. و از خوردن غذاها لذت می‌برند.افرادی که بد غذا هستند و یا بدرفتاری خوراکی دارند، با انجام تمرینات ذهن به بهبود عادات رفتاری خود کمک می‌کنند. یوگا اشخاص را تشویق به لذت بردن از غذا و انتخاب مواد غذایی مناسب و سالم می کند.

 

می‌تواند قدرت را افزایش دهد

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که یوگا باعث افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری می‌شود.

 

منبع: بهداشت نیوز

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.