2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
فواید آویشن از سلامتی تا خاصیت برای پوست و مو

فواید آویشن از سلامتی تا خاصیت برای پوست و مو

آویشن به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از عسل آویشن تا روغن و عرق این گیاه خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

دوات آنلاین-آویشن از گذشته در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و درباره خواص آن تحقیقات زیادی شده و نتایج جالبی به دست آمده است. این گیاه را هم می‌شود به‌صورت ادویه مصرف کرد و هم عسل آویشن را مورد استفاده قرار داد یا این که عرق آن را تهیه کرد.

 

آویشن، یک گیاه کوهی

آویشن با نام علمی Thymus vulgaris یک گیاه کوهی یکی از اعضای خانواده نعناع به شمار می‌رود و تنها یک طعم‌دهنده نیست. گیاه آویشن در آب و هوای گرم طاقت می‌آورد و به صورت بوته‌ای و با برگ و گل‌های بنفش کوچک که در اطراف ساقه‌ها رشد می‌کنند، به زندگی خود ادامه می‌دهد. پیدا کردن گیاه آویشن ساده است و می‌توانید آن را در گلخانه‌ها، گل‌فروشی‌ها و حتی برخی از مغازه‌های سبزی فروشی پیدا کنید و یا آن‌ها را خودتان در خانه پرورش دهید. اگر باغچه کوچکی در خانه دارید، بهتر است به فکر نگهداری از این گیاه باشید چرا که نیاز به مراقبت چندانی ندارد.

مصرف آویشن به افراد با طبع گرم توصیه نمی شود

طبیعت آویشن چیست

اسم اصلی گیاه آویشن در کتب طب ایرانی صَعتَر است و دارای طبیعت گرم و خشک بوده و برای افراد سردمزاج مناسب است.

 

آویشن کوهی از آویشن باغی خیلی گرم تر و خیلی خشک تر است لذا افراد گرم و خشک بهتر است در صورت نیاز از باغی آن استفاده کنند.

 

عمده ترین نشانه آویشن کوهی باریکی برگ‌های آن و تلخ تر بودن آن است که از لحاظ اثرات می توان گفت که قدرت آویشن کوهی در رفع عفونت‌ها و گرم کردن بدن بسیار بیشتر از آویشن باغی است.

 

با خاصیت‌های آویشن آشنا شوید

با وجود آنکه آویشن معمولاً به عنوان چاشنی و ادویه برای طعم دهی به سوپ و انواع غذا‌ها به کار برده می‌شود، می‌توانید از خصوصیات تغذیه‌ای‌اش بیشتر بهره ببرید. پس وقت آن رسیده است که با مزایای آویشن بیشتر آشنا شوید.

 

• آویشن درمان طبیعی برای بسیاری از درد‌ها است

 

• آویشن گیاه ضدعفونی کننده است و میکروارگانیسم‌هایی که باعث عفونت می‌شوند را از بین می‌برد. به همین دلیل برای افراد مبتلا به فارنژیت یا التهاب گلو توصیه می‌شود.

 

• آویشن درمان مناسبی برای کم‌خونی محسوب می‌شود چرا که حاوی آهن است. این ماده هضم و گوارش را تسهیل می‌دهد و از اسپاسم معده و تجمع گاز‌هایی که موجب درد می‌شوند، جلوگیری می‌کند. چای آویشن بنوشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

 

• در نهایت آویشن یک درمان عالی برای علائم چرخه قاعدگی است. درد قاعدگی را کاهش می‌دهد و موجب آرام شدن علائمی مانند سر درد، بدن درد و جمع شدن مایعات بدن می‌شود.

 

یوسف اصغری محقق و مدرس طب سنتی گفت: آویشن به افزایش لطافت خون (کاهش شدید غلظت خون) و گرم شدن بدن کمک می‌کند که در کل بهتر است افرادی که خونشان خیلی رقیق است یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند به صورت مستمر و طولانی مدت از این گیاه استفاده نکنند.

 

به گفته وی با اینکه آویشن مشکلات ریوی را همچون عفونت‌های تنفسی، آسم و غیره را می‌تواند کمک کند ولی مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلاتی را برای خود ریه ایجاد کند ولی برای رفع این عارضه می‌تواند از سرکه انگور طبیعی در طی روز استفاده کرد.

 

اصغری یادآور شد: از سایر خواص آویشن می‌توان به باز کننده انسدادها (مثل تنگی مجاری تنفسی، تنگی حالب، انسدادات کبدی و ...)، لاغر کننده و خشک کننده بدن و اعضا (چه به صورت موضعی، چه به صورت خوراکی)، تحلیل کننده بادها (ضد نفخ) و بلغم (از بین برنده بلغم عضوی و کلی) اشاره کرد.

أویشن به رشد مو کمک می کند

خاصیت‌های آویشن برای پوست و مو

روغن آویشن برای مو بسیار مفید است. اگر آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و روی پوست سر و موهای خود بمالید رشد موهایتان بیشتر می‌شود. روغن آویشن همچنین باعث می‌شود موهایتان ضخیم‌تر  شود. همچنین روغن این گیاه را برای درمان ریزش مو مفید دانسته‌اند.

 

علاوه بر موارد ذکر شده اگر از شوره سر رنج می‌برید استفاده از روغن آویشن می‌تواند به شما کمک کند و شوره‌ها را از بین ببرد.

 

روغن آویشن نیز برای قارچ پوستی، خصوصاً در ناحیه دست و پا مناسب است. برای این منظور محلولی از ترکیب آب و چند قطره روغن آویشن تهیه کنید و دست یا پای خود را برای مدت حداقل ۲۰ دقیقه درون محلول قرار دهید.

 

خصوصیت ضد باکتری و ضدعفونی کننده آویشن باعث می‌شود برای درمان جوش یا آکنه مؤثر باشد چرا که قدرت کشتن باکتری‌هایی که موجب مشکلات پوستی می‌شود را دارد.

 

بیشتر بخوانید: دارچین چه خاصیت‌هایی دارد؛ از لاغری تا کاهش فشار خون

 

عسل آویشن چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

از آویشن چیزی شبیه به عسل به دست می‌آید که خواص درمانی گیاه آویشن را نیز در خود دارد. عسل آویشن قرمز رنگ است و معمولا رنگی تیره دارد. افرادی كه مصرف عسل آویشن را در برنامه‌ غذایی خود بگنجانند، می‌توانند از خواص درمانی و شفابخش این عسل برای درمان سرفه و گلودردهای ناشی از سرماخوردگی در فصل پاییز استفاده كنند.

 

علاوه بر این، مصرف عسل آویشن به زنانی كه دوره‌ قاعدگی دردناكی دارند توصیه می‌شود، زیرا با مصرف روزانه این عسل در روزهای قاعدگی می‌توان تا حد زیادی بر دردهای شكمی ناشی از قاعدگی غلبه كرد. در كنار این موارد، عسل آویشن یكی از عسل‌هایی است كه تاثیر مستقیم بر افزایش آرامش و ریلكسی اعصاب دارد و به‌اصطلاح درمانگران شیوه‌های طبیعی، مقوی مغز و اعصاب است.

 

عسل آویشن برای سرماخوردگی بسیار مفید است.این عسل به درمان ورم معده کمک می کند. این عسل برای رفع مشکلات روده بسیار مفید است .

عرق آویشن خاصیت های زیادی دارد

خواص عرق آویشن

طبیعت عرق آویشن مانند گیاه آویشن گرم است و برای تهیه عرق آویشن به سراغ سرشاخه‌های گلدار آن می‌روند.

 

عرق آویشن بینایی را تقویت می‌کند.

 

عرق آویشن معده را تقویت می‌کند و در درمان ترشی معده موثر است، همچنین بادشکن و هضم کننده است.

 

از خواص مصرف عرق آویشن جلوگیری و برطرف کردن اختلالات مغذی است.

 

برای از بین بردن جوش‌های صورت و بدن از خواص عرق آویشن استفاده کنید.

 

برای درمان عفونت ها، قارچ‌ها و عفونت‌های روده‌ای می‌توان از خواص عرق آویشن استفاده کرد.

 

از فواید عرق آویشن برطرف کردن سودا و درمان ورم و سنگ کلیه است.

 

بیشتر بخوانید: با خاصیت انواع ادویه آشنا شوید

 

برای جلوگیری از خونریزی‌های رحمی از خواص عرق آویشن بهره ببرید.

 

عرق آویشن خون را رقیق می‌کند.

 

از عرق آویشن به عنوان مسکن و ضد درد استفاده می‌کنند.

 

عرق آویشن ضد تشنج است.

 

برای درمان نقرس و سیاتیک از عرق آویشن می‌توان استفاده نمود.

 

به علت خواص ضد قارچی و آنتی باکتریالی عرق آویشن می‌توان در درمان عفونت ریوی از آن مصرف نمود.

 

یک درمان موثر و بی خطر و در عین حال آسان برای گلو درد‌های چرکین استفاده از عرق آویشن و غرغره کردن هر یک ساعت آن است.

 

برای درمان سرماخوردگی و سرفه عرق آویشن بنوشید.

 

عرق آویشن سوء هاضمه را برطرف و انگل‌های روده‌ای را نابود می‌کند.

 

طرز تهیه عرق آویشن

برای تولید عرق گیاه آویشن، ابتدا آب و آویشن را می‌جوشانند، پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می‌شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عرق آویشن است.

 

به طور کلی طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول‌های آب نفوذ می‌کند و در اصطلاح علمی، آب مقطر تولید می‌شود. این آب معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوب، خواصی هم برای بدن دارند.

 

روزانه یک لیوان از عرق آویشن را به صوت ناشتا می‌توان مصرف کرد و برای درمان برخی از بیماری‌ها دو تا سه فنجان قبل از غذا نوشیده شود. غرغره کردن با محلول آویشن التهاب گلو را کاهش می‌دهد. برای این کار ۵ گرم برگ خشک آویشن را در ۱۰۰ سی‌سی آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. دهانتان را با این محلول شستشو دهید. این دوره را بیش از ۳ هفته دنبال نکنید.

 

مصرف آویشن در بارداری

مصرف آویشن در بارداری پیشنهاد نمی‌شود، زیرا آویشن خاصیت سقط آوری دارد، بنابراین استفاده از عرق آن که تغلیظ شده عصاره این گیاه خواهد بود، نیز در این دوران مضر و ممنوع است.

چه افرادی نباید آویشن مصرف کنند

آویشن برای این افراد ضرر دارد

مصرف آویشن برای کودکان زیر ۴ سال به دلیل ایجاد اختلالات تیروئیدی توصیه نمی‌گردد.

 

مصرف آویشن برای افراد آلرژیک مورد منع مصرف دارد. زیاده‌روی در مصرف عرق گیاه آویشن باعث سرگیجه، اسهال و استفراغ خواهد شد.

 

افرادی که مزاجشان گرم هست به صورت کلی بهتر است از این دارو برای درمان خودشان استفاده نکنند.

 

منابع: برترین‌ها، باشگاه خبرنگاران، تسنیم و سایت عسل آراماس

طبیعت آویشن چیست

اسم اصلی گیاه آویشن در کتب طب ایرانی صَعتَر است و دارای طبیعت گرم و خشک بوده و برای افراد سردمزاج مناسب است.

 

آویشن کوهی از آویشن باغی خیلی گرم تر و خیلی خشک تر است لذا افراد گرم و خشک بهتر است در صورت نیاز از باغی آن استفاده کنند.

 

عمده ترین نشانه آویشن کوهی باریکی برگ‌های آن و تلخ تر بودن آن است که از لحاظ اثرات می توان گفت که قدرت آویشن کوهی در رفع عفونت‌ها و گرم کردن بدن بسیار بیشتر از آویشن باغی است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.