2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دلیل گرایش نوجوانان به مواد مخدر؛ پدیده خطرناکی به‌نام پدران غایب

دلیل گرایش نوجوانان به مواد مخدر؛ پدیده خطرناکی به‌نام پدران غایب

با وجود غیبت طولانی‌مدت پدران در خانواده، بار اصلی این ارتباط به دوش مادران خانواده می‌افتد. بنابراین، باید به‌دنبال راهکار‌هایی باشیم تا مادران تقویت شوند.

دوات آنلاین-دیو هولناک اعتیاد قرن‌هاست که سایه شوم خود را بر سر بسیاری از خانواده‌ها گسترانده و باعث اضمحلال فردی و خانوادگی جوامع در گوشه‌گوشه این جهان پهناور شده است. متأسفانه کشور ما نیز به‌دلیل همسایگی با کشور‌های تولید‌کننده موادمخدر از این بلای جهانی بی‌نصیب نمانده و خانواده‌های بسیاری را اسیر خود کرده است.

 

صبح نو با مقدمه بالا نوشت: سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه بیش از دومیلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور با معضل اعتیاد دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: بیشترین نرخ استفاده، تریاک است و بعد از آن، حشیش.

 

باور‌های غلطی که به اعتیاد دامن می‌زند

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث گرایش افراد به موادمخدر می‌شود؛ اما به‌اعتقاد منتظرالمهدی آنچه باعث می‌شود کودکان و نوجوانان ما به موادمخدر جدید روی آورند، ناآگاهی و باور‌های غلط درباره این مواد است. او تصریح می‌کند: آنچه مسلم است، برداشت ناصواب و ناآگاهی از مضرات حشیش یا گُل یا ماری‌جوانا که همگی از خانواده کانابیس‌ها هستند، باعث شده برخی افراد برای افزایش تمرکز و حافظه و برخی افراد برای لاغری یا موارد مشابه مشتری این مواد شوند.

 

به‌گفته وی، کسانی هم هستند که گمان می‌کنند این مواد باعث شادی می‌شود و خلأ‌های روانی آن‌ها را رفع می‌کند. متأسفانه برخلاف تصور این افراد، مصرف موادمخدری مانند گُل در درازمدت اثر‌های تخریبی زیادی دارد که برخی از آن‌ها شامل نقص در سیستم بدنی، کاهش تمرکز، مشکلات تحصیلی و شغلی و کاهش سطح هوشیاری می‌شود. افزون‌براین، مصرف این مواد می‌تواند باعث گوشه‌گیری و انزوای فرد مصرف‌کننده و حالت‌های افسردگی شود که درمجموع، افت شدید تحصیلی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان مصرف‌کننده این مواد را سبب می‌شود. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر مهم‌ترین راه مبارزه با شیوع مصرف این گونه مواد را آموزش می‌داند و می‌گوید: باید با آموزش در سطوح مختلف این اطلاع‌رسانی انجام شود که حتی یک‌بار مصرف حشیش هم می‌تواند آن‌ها را به‌دام اعتیاد بکشاند؛ بنابراین، چاره‌ای جز پیشگیری در ساحت‌ها و ایستگاه‌های مختلف نیست.

 

ایستگاه‌های توقف اعتیاد کدام‌اند؟

به‌باور سردار منتظرالمهدی، راهکار‌های مختلفی برای پیشگیری کودکان و نوجوانان دربرابر اعتیاد وجود دارد. او مهم‌ترین ایستگاه‌ها در حوزه پیشگیری را دو ایستگاه خانواده و مدرسه می‌داند و تأکید می‌کند: خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که باید به آن توجه ویژه کرد. در خانواده باید رفتار‌ها به‌گونه‌ای باشد که خانواده دورهم جمع شوند و همراه و همدل یکدیگر باشند تا ارتباط قلبی و عاطفی جاری شود.

 

خطر پدیده جدیدی به‌نام «پدران غایب»

سخنگوی کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گوید: متأسفانه چند سالی است که با پدیده خطرناکی به‌نام «پدران غایب» روبه‌رو هستیم. این روز‌ها به‌دلیل مشغله فراوان، پدران خانواده که از سر ناچاری مجبورند برای به‌دست‌آوردن نان و خرج روزانه حتی چند نوبت کار کنند و نان حلال بر سر سفره بیاورند.

 

منتظرالمهدی تصریح می‌کند: خلأ حضور این پدران در خانواده می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود بیاورد. روابط عاطفی بین پدر و دختربچه‌ها و همچنین پدر و پسر بسیار مهم و ضروری است. حالا با وجود غیبت طولانی‌مدت پدران در خانواده، بار اصلی این ارتباط به دوش مادران خانواده می‌افتد. بنابراین، باید به‌دنبال راهکار‌هایی باشیم تا مادران تقویت شوند.

 

مادران عزتمند را دریابیم

به‌باور منتظرالمهدی که خود نیز درس طبابت خوانده، توانمند‌سازی مادران در خانواده یکی از مؤلفه‌های مهمی است که می‌تواند از اعتیاد فرزندان جلوگیری کند. مادران جرأتمند و عزتمندی که هم مرجعیت داشته باشند و هم مقبولیت، محبوبیت آن‌ها در خانواده بخشی از مشکلات را می‌تواند حل کند. او می‌گوید: نبود ایجاد فرصت گفتمان میان اعضای خانواده یکی دیگر از مشکلات اصلی در نهاد خانواده است. پدران و مادران باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که حتما در طول مدت شبانه‌روز حداقل یک وعده غذایی را همه باهم دور یک سفره باشند و از فرصت‌های متعددی که برایشان پیش می‌آید، برای دور هم بودن استفاده کنند.

 

همین دورهمی‌های خانوادگی، سرزدن‌ها و مهمانی‌های خانوادگی بدون تکلف و با کمترین هزینه بسیار کمک‌کننده است. همچنین، سفر‌های کوتاه و گردش‌های خانوادگی هم از دیگر مؤلفه‌هایی است که در کاهش آسیب‌ها و معضلات فردی و اجتماعی کودکان در آینده مؤثر است.

 

ایستگاه مدرسه مانعی بر سر راه اعتیاد

به‌گفته سردار منتظرالمهدی، دومین ایستگاه در حوزه پیشگیری مدرسه است. وی افزود: معلمان زحمتکش و فداکار ما می‌توانند بچه‌ها را در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی مانند اعتیاد تاب‌آور کنند؛ یعنی زمانی‌که کودک یا نوجوان در مواجهه با آسیب قرار گرفت، بتواند با آن مقابله و از آن بحران عبور کند.

 

منتظرالمهدی یادآور می‌شود: بچه‌ها باید یاد بگیرند تا قدرت «نه گفتن» پیدا کنند و این قدرت فقط با آموزش فراهم می‌شود. این مقام مسوول در حوزه مبارزه با اعتیاد می‌گوید که برنامه مشترکی با ستاد مبارزه با موادمخدر و معاونت اجتماعی آموزش‌و‌پرورش برای فرهنگ‌سازی در مدارس برنامه‌ریزی شده است. وی درادامه می‌افزاید: از ابتدای مهر، طرحی با عنوان «یاریگران سلامت» و با شعار «یاریگر هم باشیم» در مدارس اجرا خواهد شد تا آگاهی دانش‌آموزان را در حوزه پیشگیری از اعتیاد ارتقا دهیم.

 

آمار اعتیاد در مدارس چقدر است؟

این مقام مسوول درباره میزان اعتیاد در مدارس می‌گوید: در‌حال‌حاضر، بیش از ۹۸ درصد دانش‌آموزان ما درگیر موادمخدر نیستند و این آمار امیدوار‌کننده‌ای است؛ اما از دیدگاه ما، حتی یک نفر معتاد هم زیاد است؛ به‌ویژه آنکه این فرد کودک یا نوجوان باشد؛ به‌همین‌دلیل، تأکید ما این است که باید توجه و تمرکز ویژه به آموزش در حوزه پیشگیری کنیم تا آینده‌سازان کشور ما درگیر بلای خانمان‌سوز اعتیاد نشوند. در‌حال‌حاضر، خط‌قرمز ما پیشگیری از آسیب دانش‌آموزان و کودکان است و در این مسیر برنامه‌های متعددی اجرا خواهیم کرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.