2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
هشدار درباره لابی قوی فساد در فدراسیون فوتبال

هشدار درباره لابی قوی فساد در فدراسیون فوتبال

احکام قاطع کمیته اخلاق درباره پرونده اتفاقات تلخ فینال جام حذفی و پول گمشده حق پخش تلویزیونی بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸، دو نمونه از ورود محکم این کمیته به این پرونده‌ها بود.

دوات آنلاین-دوگانه‌ای که این روز‌ها در فدراسیون فوتبال در برخورد با فساد و سوءمدیریت‌ها دیده می‌شود، نگران‌کننده است. نمونه آن نحوه مواجهه با دو پرونده‌ای است که چند هفته‌ای می‌شود که روی میز کمیته اخلاق قرار گرفته، اما با توجه به اتفاقاتی که هفته گذشته درباره احکام صادره درخصوص این پرونده رخ داد، به نظر می‌رسد گروهی در مجموعه فدراسیون فوتبال سد راه مبارزه با تخلفات و فسادی هستند که در این مجموعه ریشه دوانده و سعی در انداختن تبری دارند که برای قطع ریشه فساد در فوتبال برداشته شده است. چنین رویکردی که در مجموعه فدراسیون فوتبال دارای قدرت زیادی است سبب شده قاضی تورک و همکارانش در کمیته اخلاق روز‌های سخت و پرفشاری را تجربه کنند، به طوری که تلاش‌های جدی‌شان برای مبارزه با تخلفات مدیران مجموعه فوتبال تا امروز با مقاومت‌هایی روبه‌رو شده که امیدواری برای برخورد با متخلفان را به حداقل رسانده است.

 

احکام قاطع کمیته اخلاق درباره پرونده اتفاقات تلخ فینال جام حذفی و پول گمشده حق پخش تلویزیونی بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸، دو نمونه از ورود محکم این کمیته به این پرونده‌ها بود، اما این حکم‌ها با موانع جدی و قابل تأملی از داخل مجموعه فدراسیون روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد یک لابی قوی در مجموعه فدراسیون سعی در لاپوشانی فساد و سوءمدیریت‌هایی دارد که فوتبال کشورمان را به منجلاب فساد فرو برده است. اجرایی نشدن حکم محرومیت سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به دلیل اتفاقات فینال جام حذفی و بی‌تفاوتی بهاروند رئیس سازمان لیگ و طالقانی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به احضار‌های چند باره کمیته اخلاق برای پاسخگویی، نمونه‌ای بارز از تلاش لابی‌های حامی فساد در مجموعه فدراسیون فوتبال برای عدم برخورد با متخلفان است.

 

نمونه دیگر آن، احکام محرومیت پنج ساله در پرونده پول‌های گم شده حق پخش تلویزیونی بازی‌های تیم ملی برای علی کفاشیان و عباس ترابیان بود که به نظر می‌رسد به بهانه رفتن پرونده به شورای استیناف و فرجام‌خواهی متخلفان فعلاً بایکوت شده است تا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در رویکرد تازه‌اش برای برخورد با فساد با موانع جدی و البته قابل تأملی که باید مورد توجه نهاد‌های نظارتی و بازرسی قرار گیرد، مواجه شود. سکوت این روز‌های قاضی تورک، رئیس کمیته اخلاق برابر اجرایی نشدن احکام این کمیته و دهن‌کجی برخی مسئولان رده بالای سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نشان از فشار بالایی دارد که این کمیته این روز‌ها تحمل می‌کند. فشاری که از داخل فدراسیون سبب شده مبارزه با فساد بایکوت شود و لابی افراد ذی‌نفوذ سعی در بی‌اثر کردن تلاش‌های مجموعه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال دارد.

 

مقاومت در مجموعه فدراسیون فوتبال برای مبارزه با فساد البته تازگی ندارد. در یک دهه اخیر هرگاه صحبت از فساد در این مجموعه می‌شد، چه دیروز علی کفاشیان و چه امروز چه مهدی تاج به عنوان رؤسای سابق و فعلی فدراسیون فوتبال سعی در کوچک شمردن فساد‌های گسترده‌ای داشتند که به داخل مجموعه فدراسیون هم رخنه کرده است. به همین دلیل هم بود که همواره در مواجهه با فساد، آن را به تخلف تعبیر می‌کردند تا حساسیت‌هایی را که از سوی مجلس و افکار عمومی درباره پرونده فساد در فوتبال متوجه مجموعه فوتبال و فدراسیون است، کاهش دهند.

 

با چنین توجیهاتی که از سوی مسئولان فدراسیون برای پاک کردن صورت مسئله صورت می‌گیرد، طبیعی بود که مقاومت مقابل ورود محکم کمیته اخلاق به پرونده‌های افراد دانه‌درشت هم علنی شود. اگر تا دیروز به صورت پنهانی این امر صورت می‌گرفت، امروز، اما کار به جایی رسیده است که به دلیل بی‌توجهی نهاد‌های قضایی و نظارتی، از داخل فدراسیون فوتبال اجازه برخورد با فساد در این مجموعه داده نمی‌شود. تلاش‌هایی که نشان می‌دهد مدیران ذی‌نفوذ فوتبال که بر اساس مستندات پرونده فساد در فوتبال از متهمان اصلی این پرونده هستند، آشکارا مقابل برخورد با فساد می‌ایستند و اجازه نمی‌دهند با تخلفاتی که فضای فوتبال را آلوده کرده است، برخورد شود.

 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دستگاه‌های قضایی و البته وزارت ورزش به عنوان متولی ورزش باید جدی‌تر از گذشته نسبت به مقاومتی که در فدراسیون فوتبال برای مجازات نشدن مدیران متخلف وجود دارد، حساسیت نشان دهند و اجازه ندهند مدیران متخلف که در پرونده‌های فساد متهم هستند با حاشیه امنیتی که لابی قدرتمند حامی‌شان در فدراسیون فوتبال برایشان ایجاد کرده با پوزخند و خنده کنان به فعالیتشان ادامه دهند، مسئله‌ای که سبب خواهد شد ریشه فساد در مجموعه فوتبال قوی‌تر شود. برای جلوگیری از چنین امری ضروری است که دستگاه قضایی و وزارت ورزش پشت کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بایستند و اجازه ندهند تا این کمیته که این روز‌ها برای سالم‌سازی فضای فوتبال تلاش می‌کند، احکام قضایی‌اش مورد تمسخر و بی‌توجهی، حتی از داخل خود مجموعه فدراسیون فوتبال قرار بگیرد!

 

منبع: جوان- سعید احمدیان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.