2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چگونه بفهمیم دچار کمبود اعتماد به نفس هستیم

چگونه بفهمیم دچار کمبود اعتماد به نفس هستیم

انتقاد‌پذیر باشید. اگر دوست‌تان در مورد مساله‌ای از شما انتقاد کرده است، از او نرنجید.

دوات آنلاین-بحث ما مساله کمبود اعتماد‌به‌نفس است، یعنی وقتی نگاه منفی در تمام امور روزانه‌ شما جاری است، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی یا روان‌شناسی ضعیف شده‌اید. در ادامه چند مورد از علائم کمبود اعتمادبه‌نفس مطرح شده‌ است، آنها را بخوانید و سعی کنید خود را بهتر بشناسید. گام اول برای حل هر مساله‌ای شناخت آن است پس قبل از هر چیز باید بدانیم علائم کمبود اعتماد‌به‌نفس چیست و افرادی که اعتماد‌به‌نفس کمی دارند چگونه رفتار می‌کنند؟ آرمان با این مقدمه در این باره نشانه‌های کمبود اعتماد به نفسنوشت:

 

در جمع راحت نیستند

 

افرادی که اعتمادبه‌نفس کافی ندارند، در جمع راحت نیستند، به‌ویژه وقتی دوست و آشنایی برای همراهی ندارند، صحبت‌کردن در جمع برای‌شان بسیار دشوار است. این افراد سعی می‌کنند خود را به روش‌های مختلف سرگرم کنند تا از ارتباط با سایرین دوری کنند و این روزها چه چیزی بهتر از تلفن همراه برای فرار از جمع؟! اگر شما هم این‌طور هستید، قدم اول را بردارید و با خود عهد کنید که در جمع با تلفن‌تان کار نکنید یا الکی خود را مشغول به کاری نشان ندهید. فقط به فکر این باشید که چطور سر صحبت را باز کنید و با اعتمادبه‌نفس حرف بزنید. به خود بگویید: «من هم مثل بقیه افراد قدرت حرف‌‌زدن و ارتباط برقرارکردن را دارم و اگر با کسی سر صحبت را باز کنم، حتما گفت‌و‌گوی خوبی خواهیم‌ داشت.»

 

بیهوده موافقت می‌کنند

 

افرادی که اعتماد‌به‌نفس کافی ندارند، در بحث‌ها سریعا عقب‌نشینی می‌کنند. آنها توان متقاعدکردن دیگران را در خود نمی‌بینند. حتی وقتی که واقعا حق با دیگران نباشد، بیهوده با آنها موافقت می‌کنند تا نیازی به ادامه‌ بحث پیش نیاید. با آرامش، نظر واقعی خود را مطرح‌ کنید.

 

انتقادپذیر نیستند

 

انتقاد‌پذیر باشید. اگر دوست‌تان در مورد مساله‌ای از شما انتقاد کرده است، از او نرنجید (البته ما در اینجا فرض کرده‌ایم دوست شما اصول انتقاد سازنده را به‌درستی رعایت کرده است!). سعی‌ کنید به آن بیندیشید و در صورت منطقی‌بودن، عیب خود را رفع‌ کنید. از علائم کمبود اعتمادبه‌نفس، این است که فرد مذکور از شنیدن نقد سایرین آزرده می‌شود و در خود می‌شکند. این افراد با شنیدن نقد عصبانی می‌شوند و ناراحتی‌شان روی بقیه‌ کارهایشان هم اثر می‌گذارد، مثلا نقدی که همکارش به او وارد کرده‌ است، باعث بدخلقی او با دوستان و خانواده‌اش می‌شود.

 

زود تسلیم می‌شوند

 

افرادی که کمبود اعتمادبه‌نفس دارند، قبل از رسیدن به اهداف و رؤیاهای خود تسلیم می‌شوند، آن‌قدر انرژی‌های منفی دارند که رمقی برایشان باقی نمی‌ماند. همیشه باید خود را باور داشت و به دنبال آرزوها رفت و از شکست نهراسید.

 

مدام مقایسه می‌کنند

 

از دیگر علائم کمبود اعتمادبه‌نفس، مقایسه‌ خود با دیگران است، به‌ویژه مقایسه با افرادی که موفق‌تر هستند. افرادی که کمبود اعتمادبه‌نفس دارند، به‌جای اینکه روی مسیر خود تمرکز کنند، مدام نگاهشان به دیگران است. مقایسه‌‌کردن با دیگران مسخره‌ترین کار ممکن است. همان‌طور که بعضی از افراد از شما موفق‌تر هستند، دسته‌ای دیگر نیز وجود دارند که شما از آنها برتر هستید. پس خودتان را فقط و فقط با خودتان مقایسه‌ کنید. مهم‌ترین رقیب شما خودتان هستید.

 

اشتباهات‌ را توجیه می‌کنند

 

هر کسی اشتباه می‌کند، اما کسی که کمبود اعتمادبه‌نفس دارد، مدام دلیل‌تراشی می‌کند و برای دیگران توضیح می‌دهد. این افراد حتی اگر به موفقیت دست پیدا‌ کنند باز هم خود را ملزم به توضیح‌دادن به دیگران می‌بینند.

 

تقصیرات را به گردن دیگران می‌اندازند

 

این افراد دیگران را بانی همه‌چیز می‌دانند، چه خوب و چه بد، البته بیشتر بدی‌ها را نتیجه‌ اعمال دیگران می‌دانند. با این کار مسئولیت را از خود سلب می‌کنند و از بار پذیرش آن شانه خالی می‌کنند.

 

بهانه‌تراشی می‌کنند

 

از دیگر علائم کمبود اعتمادبه‌نفس بهانه‌تراشی و دلیل آوردن در برابر انتقاد سایرین است. فردی که اعتمادبه‌نفس کافی دارد، به آرامی به نقد و نظر دیگران گوش می‌کند و سر فرصت با بررسی و تحلیل آن نقد، تصمیم لازم را برای تغییر یا بی‌اعتنایی می‌گیرد. اما اگر در مقابل انتقاد دیگران سریعا شروع به دلیل و بهانه‌آوردن می‌کنید، یعنی یکی از علائم کمبود اعتمادبه‌نفس در شما پیدا شده‌ است. در واقع می‌خواهید به دیگران ثابت کنید که ارزشمند هستید و هیچ‌وقت اشتباه نمی‌کنید، در حالی‌که همه افراد ممکن است اشتباه کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.