2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
اطلاعات کامل درباره سریال خانواده دکتر ماهان ؛از موضوع سریال تا انتخاب نقش بازیگران

اطلاعات کامل درباره سریال خانواده دکتر ماهان ؛از موضوع سریال تا انتخاب نقش بازیگران

قرار نیست در این سریال فقط شاهد یك داستان خانوادگی باشیم، بلكه در قالب این مجموعه تلویزیونی به موضوعاتی همچون حفظ محیط زیست و حمایت از حیوانات هم پرداخت شده است.

دوات آنلاین-سریال خانواده دكتر ماهان، داستان ستایش زندگی، خوشبختی خانوادگی و روایتگر نگاه تازه و الهام‌بخش برای تشویق، جسارت، تغییر و شكستن عادت‌هایی است كه انسان امروز را تنهاتر از همیشه، خسته و ملول كرده است. این خلاصه‌ای از داستان سریالی است كه ساعت 21 و 30 از شبكه دو سیما پخش می‌شود.

 

 طبق گفته عوامل سازنده سریال، قرار نیست در این سریال فقط شاهد یك داستان خانوادگی باشیم، بلكه در قالب این مجموعه تلویزیونی به موضوعاتی همچون حفظ محیط زیست و حمایت از حیوانات هم پرداخت شده است. بی‌تردید یكی از موضوعات بسیار مهم بشریت، محیط زیست است، اما گاهی به این موضوع بی‌توجهی می‌شود و نسبت به آن غافل هستیم. این در حالی است كه بخشی از مسائل زندگی ما به محیط زیست هم مربوط می‌شود. بهروز خوش‌رزم تهیه‌كننده این سریال معتقد است كه در حد توان تلاش كرده‌اند به این موضوع بپردازند تا هم مخاطب از تماشای سریال لذت ببرد و هم این‌كه به فكر واداشته شود. البته كارگردانی سریال خانواده دكتر ماهان را دو نفر به عهده داشتند. بخش‌های تهران را راما قویدل انجام داده و علی‌محمد قاسمی هم بخش‌های شمال را كارگردانی كرده است.

 

نقش اصلی سریال را امین زندگانی بازی می‌كند كه دكتر ماهان است. نقش همسر او را لاله اسكندری بازی می‌كند. در كنار این دو بازیگر، شیوا ابراهیمی، ارسطو خوش‌رزم، بهرام شاه‌محمدلو، سعید امیرسلیمانی، رویا افشار، شهروز ابراهیمی، فریده دریامج، به همراه كیمیا حسینی، عرفان برزین و ژیار محمدزاده (بازیگران خردسال) بازیگران سریال تلویزیونی خانواده دكتر ماهان هستند كه در تهران جلوی دوربین رفتند.

 

علاوه بر این بازیگران، هنرمندانی همچون داوود فتحعلی‌بیگی، خیام وقاركاشانی، فهیمه امن‌زاده، ملیحه گلشن‌موسوی، امیر سفیری، حسین پرستار، مهدیه نساج، اسماعیل موحدی، لبخند بدیعی، سامرند معروفی، ابوالفضل شاه‌كرم، آوا دارویت، حمیدرضا محمدی، امیر حامد، حدیث نیك‌رو، فراز محمدی‌تبار، محمدحسن حسینیان، كیوان محمدی‌نژاد، كمیل علیپور، میلاد عرب‌عامری و سعید تركمان در بخش‌های شمال حضور داشتند.

 

 بی‌توجهی سازمان محیط زیست

بهروز خوش‌رزم، تهیه‌كننده درباره تولید مجموعه خانواده دكتر ماهان كه به موضوع محیط زیست می‌پردازد و تا به امروز آثار كمتری داشته‌ایم كه به این مساله بپردازد به جام‌جم می‌گوید: یكی از مهم‌ترین موضوعات، محیط‌زیست است که تاثیر زیادی در مسائل زندگی بشر دارد و به همین دلیل باید مورد توجه قرار بگیرد، اما همان‌طور كه اشاره كردید متاسفانه كمتر به موضوع محیط زیست توجه می‌كنیم. وی ادامه می‌دهد: قبل از ساخت سریال سراغ سازمان محیط زیست رفتیم و از آنها درخواست كمك كردیم، اما متاسفانه نه همكاری كردند و نه تمایل داشتند این كار را انجام بدهند. همین بی‌توجهی‌ها نشان می‌دهد فرهنگ حمایت از محیط زیست كمرنگ است. به همین دلیل ما در سریال تلویزیونی خانواده دكتر ماهان كه پخش آن از امشب از شبكه دو شروع می‌شود به موضوع حفظ محیط زیست و حمایت از آن پرداخته‌ایم. همچنین در این سریال به حمایت از حیوانات هم توجه شده، به‌ویژه حیواناتی كه نسل‌شان منقرض می‌شود.

 

این تهیه‌كننده درباره انتخاب امین زندگانی و لاله اسكندری برای نقش‌های محوری این سریال توضیح می‌دهد: امین زندگانی نقش دكتر ماهان را بازی می‌كند و لاله اسكندری هم نقش همسرش را دارد. همچنین دو نوجوان هم داریم كه بچه‌های دكتر ماهان هستند. در بخشی از قصه سریال روی مبحث نوجوانان تاكید كرده‌ایم. البته نه این‌كه بیننده سریال فقط نوجوانان باشند، بلكه قصه به گونه‌ای است كه بزرگ‌ترها هم كنار نوجوانان می‌توانند تماشاگر آن باشند.

 

وی عنوان می‌كند: مقطع سنی نوجوانی اهمیت به‌سزایی دارد و باید به این قشر بیشتر توجه شود. در این سریال سعی كرده‌ایم نوجوانان را در قصه دخیل كنیم. داستان درباره دكتر دامپزشكی به نام دكتر ماهان است كه به‌شدت به كارش علاقه‌مند است. علاقه به حرفه‌اش باعث می‌شود زندگی شخصی‌اش تحت‌تاثیر قرار بگیرد تا این‌كه با كمك خانواده سعی می‌كند مشكلاتش را برطرف كند.

 

 كار با   2  كارگردان

خوش‌رزم ادامه می‌دهد: در این مجموعه 50 بازیگر دیگر هم كنار امین زندگانی و لاله اسكندری هستند. البته این طور نبوده كه ما فقط به سراغ چهره‌ها برویم، بلكه سراغ بازیگران خوب رفتیم كه الزاما هم چهره نیستند، اما بازی خوبی ارائه كرده‌اند. امیدوارم مردم هم از تماشای سریال لذت ببرند.

 

این تهیه‌كننده با اشاره به مکان‌های سریال توضیح می‌دهد: بخش‌هایی از سریال در تهران ضبط شده و بخش‌هایی هم در شیرگاه مازندران، مرزی كلا، جنگل‌های لفور و ... كار شده است. در مجموع تلاش كرده‌ایم در قالب سریال خانواده دكتر ماهان به روستاها و جنگل‌های شمال هم بپردازیم.

 

وی درباره این‌كه چرا بخش كارگردانی را به دو نفر، راما قویدل و علی محمد قاسمی سپرده است، عنوان می‌كند: تمام بخش‌های تهران را آقای قویدل كار كردند، اما بنا به دلایلی نمی‌توانستند به شمال بیایند و دیگر بخش‌های كار را كارگردانی كنند، به همین دلیل علی محمد قاسمی كه مدیر تصویربرداری كار را هم به عهده داشت برای كارگردانی بخش‌های شمال انتخاب شد.

 

خوش‌رزم درباره این‌كه آیا این مساله باعث نمی‌شود كار دو دست شده باشد، توضیح می‌دهد: نه، به هیچ وجه. ما سعی كردیم سریال یكدست باشد و مردم از تماشای آن لذت ببرند. البته باید صبوری كنید تا سریال پخش شود و بعد بیشتر درباره بخش‌های مختلف سریال صحبت كنیم.

 

 دغدغه محیط زیست

علی محمد قاسمی، یكی از كارگردانان سریال خانواده دكتر ماهان درباره كارگردانی بخش‌های شمال سریال به جام‌جم می‌گوید: محیط زیست جزو موضوعاتی است كه برایم خیلی اهمیت دارد و همیشه دوست داشتم دنبال چنین موضوعی بروم و دغدغه‌مند بودم؛ بنابراین چنین سوژه‌ای جذاب است. از سوی دیگر كار كردن با تهیه‌كننده خوشنام و با سابقه‌ای همچون بهروز خوش‌رزم ترغیبم كرد كارگردانی را بپذیرم. چون جزو تهیه‌كنندگان حرفه‌ای است كه تا امروز كارهای خوبی انجام داده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که برایتان سخت نبود بخش‌هایی از كار را در تهران كارگردان دیگری كار كرده بود، توضیح می‌دهد: نه، چون بنا به مشكلاتی گروه اول نمی‌توانست حضور داشته باشد. به همین دلیل گروه در بخش شمال كاملا تغییر كرد، به غیر از بازیگرانی كه حضور داشتند. علاوه بر آن بخش‌های شمال، موقعیت متفاوتی نسبت به تهران بود و مشكلی در كار ایجاد نمی‌كرد.

 

ظرافت‌های هنری

این كارگردان تصریح می‌كند: سریال خانواده دكتر ماهان درباره حفاظت محیط‌ زیست و حمایت از حقوق حیوانات است كه داستان آن درباره محیط بانان و كسانی كه در حوزه محیط زیست كار می‌كنند، روایت می‌شود. متأسفانه بی‌توجهی عمومی از طرف مردم و مدیران نسبت به محیط‌زیست اعمال می‌شود.

 

قاسمی تاكید می‌كند: مجموعه خانواده دكتر ماهان فرصتی فراهم كرده تا نكاتی را به مردم گوشزد كنیم و به یادشان بیاوریم محیط‌زیست، خانه ماست و باید به آن توجه شود. همیشه سعی كرده‌ام در آثارم این موضوع را مورد توجه قرار دهم كه واقعا لازم است امروز در آثار نمایشی ما با توجه به ظرافت‌های هنری به آن‌ پرداخته شود.

 

وی اشاره می‌كند: فضای این سریال فقط آپارتمانی نیست. با توجه به امكانات و تجهیزاتی كه امروزه در اختیار است، باید سعی كنیم با همه آنچه تا كنون بیننده دیده، متفاوت باشد. با سابقه‌ای كه در تصویربرداری داشته‌ام، قرار شد در این بخش علاوه بر كارگردانی، مدیریت تصویربرداری را نیز انجام بدهم. همچنین با در نظر گرفتن تركیب بازیگران در مکان‌‌های مختلف فیلمبرداری سعی كردیم از امكانات، قابلیت‌ها و ابزارهای هنری به نحوی استفاده كنیم تا از لحاظ بصری كار برای بینندگان جذاب باشد.

 

 یك دوست خانوادگی

شیوا ابراهیمی همان منیژه سریال برادر جان است كه با چنگ و دندان از زندگی‌اش دفاع می‌كرد. او در سریال خانواده دكتر ماهان هم بازی می‌كند. وی درباره نقش خود در مجموعه خانواده دكتر ماهان می‌گوید: در این مجموعه نقش مهتاب را بازی می‌كنم كه دوست خانوادگی خانواده دكتر ماهان است. شخصیت مهتاب برایم جذابیت ویژه‌ای دارد چون با رفتارها و عملكردش در موقعیت‌های مختلف هستم و درست نقطه مقابل شخصیت خودم است. البته همین تضادها برای بازیگر جذاب است و باعث می‌شود بازیگر از خود واقعی‌اش دور شود تا بتواند خود را به نقش نزدیك كند. وی ادامه می‌دهد: به نظرم موضوع این مجموعه می‌تواند مخاطب را به فكر وا دارد. ضمن این كه تجربه كار با راما قویدل خیلی خوب بوده و تعامل خوبی میان گروه حاكم است. در گذشته در سریال روح ا... با هم همكاری داشتیم و این اتفاق خوب تكرار شد.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.