2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
اختلاف بر سر اعلام مقصر ماجرای فینال جام حذفی

اختلاف بر سر اعلام مقصر ماجرای فینال جام حذفی

عضو فراکسیون ورزش مجلس:به نظر من در خصوص فتاحی فدراسیون بسیار زود و عجولانه تصمیم گرفت و نباید با این سرعت چنین تصمیمی اتخاذ می‌شد.

دوات آنلاین-درست است که هواداران پرسپولیس، ‌استقلال، ‌تراکتورسازی و سپاهان و حتی سایر تیم‌های لیگ برتری علاقه زیادی به امیر‌حسین (سعید) فتاحی ندارند اما باید حداقل یک فصل دیگر او را تحمل کنند! یعنی فضای اتهامی هواداران یکی از تیم‌ها به فتاحی در رابطه با جانبداری از تیم‌های دیگر حداقل یک فصل دیگر هم در فوتبال ایران ادامه خواهد داشت. اگر هم فکر می‌‌کنید این مدیر بعد از فجایع فینال جام حذفی در اهواز با حکم کمیته اخلاق از سمت ریاست کمیته مسابقات سازمان لیگ برکنار شد، سخت در اشتباه هستید. فتاحی به کار خودش ادامه خواهد داد.

 

کمیته اخلاق یکشنبه شب گذشته بعد از تاخیر دو ساعته در برگزاری فینال، سعید فتاحی را به خاطر بی‌تدبیری و بی‌کفایتی از هرگونه فعالیت فوتبالی تا اطلاع ثانوی محروم کرد. دلیل اتخاذ این تصمیم هم ایجاد بی‌نظمی و هرج و مرج و البته لطمه به اعتبار و حیثیت فوتبال ملی اعلام شد. از طرفی دیگر حیدر بهاروند نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال و رییس سازمان لیگ و عبدالکاظم طالقانی عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال و رییس هیات فوتبال استان خوزستان هم برای ارائه توضیحات به کمیته اخلاق احضار شدند. شاید در آن بلبشوی اتفاقات مربوط به فینال خیلی‌ها بر این باور بودند که بالاخره کمیته اخلاق یک تصمیم درست و منطقی گرفت که سعید فتاحی را برکنار کرد، منتهی با گذشت زمان مشخص شد که اقدام کمیته اخلاق کاملا عجولانه بود. از همان ابتدا هم مشخص بود که مهدی تاج، حیدر بهاروند و سایر مدیران فدراسیون و سازمان لیگ زیر بار اجرای این حکم نخواهند رفت.

 

عبدالکاظم طالقانی در همان ابتدا واکنشی تند به کمیته اخلاق داشت و اعلام کرد در حیطه اختیارات و وظایف کمیته اخلاق نیست که ما را احضار کند. بهاروند رییس سازمان لیگ هم در چند مصاحبه تاکید کرد مقصر اتفاقات رخ داده در ورزشگاه فولاد مدیران سازمان لیگ نبوده‌اند و یگان ویژه نتوانسته امنیت ورزشگاه را برقرار کند.

 

پس فتاحی به خاطر اشتباهی که انجام نداده نباید قربانی شود. اتفاق جالب توجه دیگر درباره حوادث اهواز و فینال حذفی‌، سفر محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش‌، رییس حراست وزارت ورزش و همایون یوسفی عضو فراکسیون ورزش مجلس و سایر مدیران فوتبالی به اهواز برای بررسی علت فجایع رخ داده در ورزشگاه بود. درست است که هیچ شفاف‌سازی دقیقی درباره خروجی این جلسه شاهد نبوده‌ایم اما توییت محمود صادقی و اظهارات همایون یوسفی نماینده مجلس به خوبی نشان می‌دهد که مقصر اصلی اتفاقات و مشکلات به وجود آمده یگان ویژه شناخته شده است و نه سعید فتاحی!

 

همایون یوسفی عضو فراکسیون ورزش مجلس گفته است: «در جلسات رسیدگی به این اتفاقات، مسوولان مربوطه گزارش‌های مربوط به این دیدار را ارائه دادند. ارگان‌های مسوول مانند سازمان لیگ، اداره ورزش استان و نیروی انتظامی گزارش‌ها و مستنداتی را داده‌اند که جالب است و بر اساس آن به زودی وزارت ورزش و جوانان نظر نهایی را اعلام خواهد کرد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته اما به نظر من در خصوص فتاحی فدراسیون بسیار زود و عجولانه تصمیم گرفت و نباید با این سرعت چنین تصمیمی اتخاذ می‌شد.»

 

محمود صادقی هم در توییتی نوشت: «بنابر اظهار یک مسوول عالی در وزارت ورزش، طبق مصوبه شورای امنیت کشور مدیریت ورزشگاه‌ها حین مسابقات فوتبال منحصرا با ناجا است؛ علت بسیاری از حوادث اخیر این است که ناجا به توصیه‌های کارشناسی مسوولان در مدیریت و تقسیم مناسب جایگاه‌های تماشاگران توجه نمی‌کند.»

 

این صحبت نماینده مجلس به خوبی نشان می‌دهد که در جلسه رسیدگی به بحران به وجود آمده در فینال حذفی مقصر نیروی انتظامی شناخته شده است. گفته می‌شود در جریان جلسه هم بحث تعداد کم نیروها برای کنترل جمعیت، ‌آزادی تماشاگران برای ورود و خروج به استادیوم با بلیت و بدون بلیت و عدم کنترل جمعیت در بیرون و داخل ورزشگاه مطرح شده و مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل برقراری امنیت نتوانسته‌اند وظایف خود را به درستی انجام بدهند. در همین رابطه گزارش این اتفاقات هم به وزیر ورزش اعلام شده و گویا قرار است مهدی تاج ظرف روزهای آینده گزارشی به جامعه فوتبال پیرامون اتفاقات اهواز ارائه بدهد که درباره این شفاف‌سازی گویا اختلاف‌نظرهایی هم وجود دارد اما مدیران فدراسیون تاکید دارند که همه چیز باید به مردم گفته شود.

 

در همین رابطه بد نیست بدانید طبق قانون 5 درصد درآمد بلیت فروشی به نیروی انتظامی اختصاص داشته و اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان هم تعداد 2 هزار پرس غذا برای پرسنل امنیتی و نیروهای یگان ویژه به ورزشگاه فرستاده بود. با این حال مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند تعداد نیروهای پلیس در استادیوم نسبت به ازدحام جمعیت کافی نبوده است. همچنین بررسی ویدئوهای ضبط شده از اتفاقات بیرون و داخل ورزشگاه و همچنین شفاف‌سازی درباره مذاکرات صورت گرفته بین مسوولان از ظهر روز بازی به خوبی نشان داد که این مشکل وجود داشته است.

 

شنیده می‌شود در این جلسه مهم مدیران سازمان لیگ اثبات کرده‌اند که از حوالی ساعت 15 بعدازظهر در تماس با استانداری‌، پلیس و مسوولان امنیتی نسبت به مشکلات به وجود آمده پیرامون ازدحام جمعیت و پر شدن جایگاه تماشاگران داماش توسط تماشاگران پرسپولیس گزارش‌های لازم داده شده و درخواست کرده بودند که مقدمات خالی شدن جایگاه خبرنگاران، ‌جایگاه وی‌ آی ‌پی و جایگاه تماشاگران داماش توسط یگان ویژه فراهم شود اما ازدحام جمعیت به قدری زیاد بود که کنترل این وضع از دست یگان ویژه هم خارج شد و در نهایت فجایعی که دیگر همه شاهد آن بودید رخ داد. حالا اما با بررسی‌های صورت گرفته هیات رییسه فدراسیون و سازمان لیگ مخالف حکم کمیته اخلاق است و نمایندگان مجلس هم رسما اعلام کرده‌اند پلیس مقصر اتفاقات بوده است. به این ترتیب مسوولان فوتبال ایران تصمیم قطعی خود برای حمایت از سعید فتاحی را اتخاذ کرده‌اند و از آنجایی که فتاحی مسوول برقراری امنیت ورزشگاه و کنترل جمعیت نبوده و اعضای هیات رییسه فدراسیون هم در ورزشگاه فولاد حضور داشتند و از نزدیک نظاره‌گر فجایع رخ داده بودند‌، با توجه به اینکه پلیس نتوانست وظایف خود را به نحو احسن انجام بدهد، دیگر فتاحی و رییس هیات فوتبال خوزستان را مقصر فجایع نمی‌دانند و به همین ترتیب با حکم کمیته اخلاق مخالفت خواهند کرد. نمایندگان مجلس هم اقدام کمیته اخلاق را کاری عجولانه توصیف کردند.

 

درباره تاخیر دو ساعته به وجود آمده هم البته مسوولان سازمان لیگ قانون را اجرا کردند. ناظر مسابقه طبق قانون تا سه مرتبه هر نیم ساعت یک بار می‌تواند بازی را به تاخیر بیندازد اما تصمیم نهایی درباره برگزار شدن یا نشدن مسابقه با رییس کمیته مسابقات است که با توجه به حضور بهاروند در ورزشگاه و مذاکرات صورت گرفته با مسوولان فدراسیون‌، او دستور برگزاری مسابقه را صادر کرد و به این ترتیب بازی برگزار شد.

 

گفتنی است برای جلوگیری از تکرار این فجایع دستورالعملی چند ‌بندی هم قرار است به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و باشگاه‌ها و تمام عواملی که در برگزاری مسابقات فوتبال نقش دارند ابلاغ شود که دیگر شاهد این فجایع در استادیوم‌ها نباشیم.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.