2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چرا استفاده از کارت سوخت از 20 مرداد اجباری می‌شود؟

چرا استفاده از کارت سوخت از 20 مرداد اجباری می‌شود؟

چندی پیش در جلسه سران سه قوه، موضوع مدیریت مصرف سوخت بررسی شد که یکی از راهکارهای ارائه شده سهمیه‌بندی بنزین و اجباری شدن استفاده از کارت سوخت بود.

دوات آنلاین-شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اطلاعیه‌ای را منتشر کرده که بر اساس آن، عرضه بنزین به خودروها از ۲۰ مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت انجام می‌شود.

 

در اطلاعیه شماره 4 آمده است: «در اجرای سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان‌پذیر خواهد بود.»

 

مفهوم آن حذف کارت سوخت جایگاه‌هاست که از زمان تک نرخی شدن بنزین در نرخ هزار تومان برای هر لیتر، سوختگیری خودروها و موتورسیکلت‌ها با آن انجام می‌شد.

 

چه کسانی باید ثبت‌نام کنند؟

براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان پیشین این شرکت، اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه درج کرده‌اند و با طی کردن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را نیز به ثبت رسانده‌اند، نیازی به ثبت‌نام دوباره ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبت‌نام پیشین، صادر و از سوی شرکت ملی پست ایران به آنها تحویل داده خواهد شد.

 

در ادامه اطلاعیه آمده است: «این دسته از هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب‌، هنگام دریافت کارت، به مأموران شرکت ملی پست ایران پرداخت خواهند کرد.»

 

اما در مورد کسانی که ثبت‌نام نکرده‌اند و کارت سوخت ندارند، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: «همچنین اگر عده‌ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان پیشین از طریق سامانه دولت همراه ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ یا سامانه دولت همراه (به ترتیبی که متعاقباً اعلام می‌شود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.»

 

قیمت بنزین تغییر خواهد کرد؟

چندی پیش در جلسه سران سه قوه، موضوع مدیریت مصرف سوخت، حفظ پایداری نظام عرضه و جلوگیری از قاچاق سوخت یارانه‌ای، بررسی شد که یکی از راهکارهای ارائه شده سهمیه‌بندی بنزین و اجباری شدن استفاده از کارت سوخت بود. اکنون با طرح مسأله اجباری شدن استفاده از کارت سوخت از تاریخ ۲۰ مردادماه امسال، این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا قیمت‌ها تغییر می‌کند و بنزین سهمیه‌بندی می‌شود؟

 

علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص به «ایران» پاسخ داد: «هنوز مشخص نیست و هر تغییری در صورت نهایی شدن به‌صورت اطلاعیه رسمی از سوی نهاد مربوطه منتشر خواهد شد.»

 

هدف چیست؟

احیای کارت سوخت و استفاده از سامانه هوشمند سوخت برای عرضه بنزین کمک می‌کند که نظارت‌پذیری در این بخش بیشتر و میزان قاچاق بنزین یارانه‌ای کمتر شود. ضمن آنکه خودکفایی بنزین که به تازگی محقق شده، حفظ شود.

 

درحال حاضر عرضه خارج از شبکه بنزین میزان مصرف را غیر واقعی کرده است و عده‌ای سودجو سوخت یارانه‌ای کشور را به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند تا با استفاده از مابه التفاوت قیمت داخلی و خارجی آن سود ببرند.

 

 اما به نظر می‌رسد اجباری شدن کارت سوخت می‌تواند تا اندازه‌ای مانع از این معضل شود. آن هم در شرایطی که قاچاق سوخت بسیار جذاب است و هر لیتر بنزین بین 5 هزار تا 8 هزار تومان برای قاچاقچیان سود ایجاد می‌کند.

 

کارشناسان پیش بینی می کنند با اجرای طرح کارت سوخت شخصی عرضه بنزین به خارج از شبکه کنترل شده و سطح فعالیت قاچاق به صورت شبکه ای کنترل شود.

 

منبع: ایران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.