2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چرا باید حریم خصوصی را به كودكان آموزش دهیم؟

چرا باید حریم خصوصی را به كودكان آموزش دهیم؟

به كودك خود بیاموزند كه هر فردی اعضای خصوصی دارد كه هیچكس حق دست زدن یا دیدن آن را ندارد.

دوات آنلاین-تجربه ناخوشایند آزار و اذیت موضوعی است كه برخی افراد و حتی‌كودكان آن را تجربه كرده‌اند كه اخبار آن را به دفعات در روزنامه‌ها خوانده‌ایم. برخی كودكان از طریق والدین خود، اطلاعاتی نسبت به حفاظت از اندام‌های خصوصی خود دریافت می‌كنند و آموزش می‌بینند، اما بسیاری از بچه‌ها به دلایل مختلفی مانند آموزش ندیدن مهارت‌های جرأت‌مندی و ابراز وجود نسبت به پیشنهادهای پرخطر، افكار اشتباه مبنی بر كم نیاوردن در مقابل همسن و سالان، عدم توانایی به نه‌گفتن، ترس از تهدید وكتك خوردن و... باعث می‌شود تا نتوانند آگاهانه و هوشیارانه نسبت به حریم خصوصی خود رفتار كنند. همین مساله در موارد زیادی موجب آزار و اذیت آنها توسط افراد بیمار و دچار اختلال شخصیت می‌شود.

 

به‌طور مثال اگر كودكی، مهارت جرات مندی، قدرت ابراز وجود  یا مقاومت در برابر پیشنهادی پرخطر را نیاموخته باشد، ممكن است با دریافت یك پیشنهاد اغوا‌كننده، حریم خصوصی خود را در اختیار افراد بیگانه قرار دهد. زیرا اینطور تصور می‌كند كه اگر به طرف مقابل نه بگوید، مشكلاتی برایش ایجاد می‌شود.

 

به‌طور مثال در یكی از این پرونده ها، دختر هفت ساله به‌دلیل تهدید و ترس از تنبیه شدن به درخواست غیراخلاقی فرد متجاوز كه به گفته خودش 70 بار به او تجاوز كرده بود، تن داد. تبعات این عمل غیرانسانی به تجاوز ختم نمی‌شود و پس از مدتی دختر نیز به این وضعیت عادت كرده و ساختار روانی‌اش به‌شدت دچار آسیب می‌شود.

 

برای پیشگیری از مواجهه با این خطر، لازم است خانواده‌ها، مهارت نه‌گفتن را به فرزندان خود بیاموزند. به‌طور مثال باید به كودكان‌شان بگویند اگر كسی قصد داشت جسم آنها را لمس كند، قاطعانه بگویند اجازه نمی‌دهم به بدنم دست بزنی یا همراه تو به جایی كه می‌گویی نمی‌آیم.

 

در مرحله دوم، به كودك خود بیاموزند كه هر فردی اعضای خصوصی دارد كه هیچكس حق دست زدن یا دیدن آن را ندارد. اگر كسی قصد چنین كاری داشت یا در مورد آن صحبت كرد، با لحنی تند به او تذكر دهد و موضوع را به پدر و مادر یا معلم خود اطلاع دهد.

 

باید به كودك بیاموزند كه اگر خدای ناكرده در دام فرد متجاوزی افتادند، نترسند و تسلیم او نشوند. با جیغ و فریاد زدن از دیگران كمك بگیرند یا شرایطی ایجاد كنند كه توجه بقیه به سروصداها  یا حركات ایجاد شده جلب شود و به كمك او بشتابند.

 

منبع: جام جم/ دكتر پرویز رزاقی- روان‌شناس

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.