2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
دستور پخت خوراك لوبیا پیله ؛غذای سنتی طالقان

دستور پخت خوراك لوبیا پیله ؛غذای سنتی طالقان

از آنجا كه طالقانی‌ها به سیب‌زمینی خیلی علاقه دارند و تقریبا در همه غذاهایشان هم از آن استفاده می‌كنند، در خوراك لوبیا پیله هم سیب‌زمینی استفاده می‌شود.

دوات آنلاین-درست مانند بیش از نیمی از غذاهای طالقانی، برای تهیه خوراك لوبیا پیله هم باید از سبزیجات استفاده كرد. از آنجا كه طالقانی‌ها به سیب‌زمینی خیلی علاقه دارند و تقریبا در همه غذاهایشان هم از آن استفاده می‌كنند، در خوراك لوبیا پیله هم سیب‌زمینی استفاده می‌شود.

 

مواد لازم:لوبیا پیله/پیاز خرد شده/گوشت گوسفندی/سیب‌زمینی خرد شده/گوجه‌فرنگی خرد شده/روغن محلی

 

طرز تهیه:پیاز و سیب‌زمینی را در روغن محلی تفت دهید. بعد از طلایی شدن پیاز و سیب‌زمینی، گوشت، لوبیا پیله، زردچوبه، نمك و فلفل را به پیاز و سیب‌زمینی اضافه كنید و دوباره تفت دهید. گوشت‌ها كه به رنگ قهوه‌ای درآمدند، گوجه‌فرنگی خرد شده را به مواد اضافه كنید. دو لیوان آب ولرم درون قابلمه بریزید و اجازه دهید در دمای كم، گوشت‌ها خوب بپزند.

 

لوبیا پیله درواقع همان لوبیا چیتی است. طالقانی‌ها به لوبیا چیتی تازه كه غلاف دارد، لوبیا پیله می‌گویند.

 

در قدیم این غذا را درون ظرفی به نام تیاره (tiareh) می‌ریختند و درون تنوری كه نان‌ها را در آن درست می‌كردند، می‌گذاشتند تا غذا با حرارت تنور آماده شود.

 

این غذا یك غذای فصلی است و طالقانی‌ها آن را در تابستان طبخ می‌كنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.