2024/11/25
۱۴۰۳ دوشنبه ۵ آذر
پیشنهادات ما
چگونه ذهن‌مان را از استرس پاک کنیم؟

چگونه ذهن‌مان را از استرس پاک کنیم؟

مغز نمی‌تواند تفاوت بین چیزی که به آن فکر می‌کنید و اتفاقی که واقعا در حال افتادن است را بفهمد. به همین دلیل اگر فکرتان درگیر یک اتفاق منفی شود که در گذشته روی داده است، دوباره آن واکنش استرس در بدنتان تکرار خواهد شد.

دوات آنلاین-همه افراد هرازگاهی دچار استرس می‌شوند اما اگر مراقب نباشید، حتی استرس‌های خیلی کوچک می‌توانند بر سلامتتان تاثیر منفی بگذارند. استرس هم بر فکر و هم بر بدنتان تاثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به بیماری‌هایی از قبیل افسردگی، سردرد، اختلالات گوارشی، بیماری قلبی و سکته شود. در زیر به هفت مورد از غیرضروری‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم و توصیه‌هایی هم برای اجتناب از آنها برایتان آورده‌ایم. پس مسئولیت زندگی‌تان را به گردن بگیرید و با هوشیاری بیشتری زندگی کنید. تکرار دوباره یک اتفاق استرس‌زا در ذهنتان هیچ‌فایده‌ای برایتان ندارد و فقط باعث می‌شود دوباره گرفتار استرسی شوید که تجربه کرده بودید.

 

مغز نمی‌تواند تفاوت بین چیزی که به آن فکر می‌کنید و اتفاقی که واقعا در حال افتادن است را بفهمد. به همین دلیل اگر فکرتان درگیر یک اتفاق منفی شود که در گذشته روی داده است، دوباره آن واکنش استرس در بدنتان تکرار خواهد شد. برای غلبه بر این عادت بد، توصیه می‌کنیم طرز فکرتان درمورد آن اتفاق‌ها را تغییر دهید.با فکر کردن به چیزهایی مثل «الان سالم هستم و حالم خوب است»، «سیستم ایمنی بدن من قوی است»، «به راحتی در زندگی جلو می‌روم» و امثال آن خودتان را از چرخه تکراری فکرهای منفی بیرون بیاورید. تمرکز روی بدترین نتیجه ممکن یک موقعیت، فقط افکار منفی وارد آینده‌تان می‌کند. همین.

 

وقتی نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است بیافتد، نگران این پیشامدها می‌شویم. اما چرا باید دو بار به خودمان عذاب بدهیم؟یک راه برای مقابله با فکر کردن به بدترین نتیجه ممکن این است که ببینید این عامل استرس‌زا واقع‌بینانه است یا خیر و از خودتان سوال کنید یک یا دو ماه دیگر در آینده اذیتتان خواهد کرد یا نه.گاهی‌اوقات وقتی از خودتان این سوال‌ها را بپرسید، می‌فهمید که واقعا هم اتفاق وحشتناکی نیست که نتوانید با آن کنار بیایید.یک راه دیگر هم برای دوری از این طرزفکر این است که در زمان حال زندگی کنید. همه آدمها به دلایل مختلف کارهای خود را به تعویق می‌اندازند اما در بیشتر موارد علت آن این است که کارهایی که باید انجام دهند آنها را می‌ترساند. این می‌تواند باعث ایجاد استرس و دلزدگی شود.توصیه ما این است که برای انجام پروژه‌های سخت برنامه مرحله به مرحله داشته باشید، نه اینکه بخواهید همه آن را یکدفعه انجام دهید.یک هدف درازمدت برای خودتان طرح‌ریزی کنید و بعد هدف‌های کوچکتری برای رسیدن به آن داشته باشید.

 

وقتی کاری را مرحله به مرحله و به اصطلاح در لقمه‌های کوچک جلو می‌برید، انگیزه مثبت برای ادامه راه می‌گیرید.یادتان نرود برای هر دستاورد کوچک به خودتان افتخار کنید. دلایل زیادی برای دیر رسیدن وجود دارد که بعضی از آنها واقعا در کنترل شما نیست. اما دلایل دیگری هم برای آن وجود دارد مثل ترسیدن از رفتن به جایی یا جواب مثبت دادن به درخواست‌هایی که برای آن وقت ندارید. این حس عصبانیت و استرس در شما ایجاد می‌کند که با استرسی که برای دیر انجام دادن آن کار دارید هم ادغام می‌شود.اگر کمبود وقت یکی از دلایلی است که معمولا دیر می‌رسید، مدام از خودتان سوال کنید که آیا آن کار یا مراسم واقعا در برنامه‌تان جا دارد یا نه.اما زمان‌هایی که دلیل دیر رسیدن زنگ نزدن ساعت، ترافیک سنگین یا گم کردن کلیدهایتان باشد، خیلی مهم است که بدانید این اتفاقات در کنترل شما نیست و فقط باید بدانید چطور به آنها واکنش دهید.به جای اینکه خودتان را به خاطر دیر رسیدن سرزنش کنید، یاد بگیرید که فراموش کنید و روی نقاط مثبت تمرکز کنید نه نقاط منفی.

 

وقتی بیش از اندازه در رسانه‌های اجتماعی وقت بگذرانید، مدام خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید که این باعث استرس می‌شود. با این کار به ارزش خودتان و اعتماد‌به‌نفستان براساس چیزی که از دیگران می‌بینید امتیاز می‌دهید نه معیارهای خودتان برای موفقیت و خوشبختی.بیان کردن حرف‌هایتان در این رسانه‌ها هم شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند و باعث می‌شود زودتر ناراحت شوید. قبل از اینکه بخواهید حرف‌هایتان را با کسی در میان بگذارید باید ابتدا اعتماد و احترام او را جلب کنید.

 

با ایجاد مرزهای شخصی برای خودتان در این رسانه‌ها و اختصاص دادن زمانی محدود و مشخص برای وقت گذاشتن برای آن، این استرس را از خودتان دور کنید. جای تعجب نیست که یک اتاق به هم ریخته و ریخت و پاش باعث استرسمان شود.توصیه ما این است که قدم به قدم این ریخت و پاش‌ها را از بین ببرید، رویکردی که شبیه به روش برخورد با به تعویق انداختن کارهاست.مثلا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی فقط یک کشو یا کمد کار کنید و بعد به خودتان استراحت دهید. بعد دوباره سر کار برگردید تا احساس نکنید فشار زیادی برای تمیز کردن به شما وارد می‌شود.

 

یک دلیل دیگر که باعث می‌شود بعضی‌ها بگذارند محیط اطرافشان و ریخت و پاش شود این است که نمی‌دانند با فضایشان چه باید بکنند. تجسم کنید که دوست دارید فضای زندگی‌تان چطور باشد. این باعث می‌شود انگیزه داشته باشید که آن را تبدیل به چیزی کنید که در ذهنتان است.اگر برای دور ریختن چیزها مشکل دارید، کافی است دو سوال از خودتان بپرسید: «این رو دوست دارم؟» و «ازش استفاده می‌کنم؟»اگر حداقل یک سال است که از چیزی استفاده نکرده‌اید، احتمالا وقت آن رسیده که آن را دور بیندازید.

 

فکر کردن درمورد پولی که خرج کرده‌اید، ماندن در گذشته است. اینکه عادت‌های پول خرج‌کردنتان را مدام در ذهنتان بررسی کنید فقط استرس بیشتری در آن لحظه برایتان ایجاد می‌کند.برای دوری از این عامل استرس‌زا خیلی مهم است که روی زمان حال و چیزهایی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید، مثل تصمیمات مالی که در آینده می‌خواهید بگیرید.می‌توانید به خودتان کمک کنید که پولتان را با مسئولیت‌پذیری بیشتری خرج کنید، بفهمید که با پول نمی‌توان خوشبختی خرید، با دوستانتان رفت‌وآمد کنید تااینکه بیرون بروید و پولی که ندارید را خرج کنید یا کارت‌های اعتباری و بانکی‌تان را با خودتان بعضی جاها نبرید تا برای خرید کردن وسوسه نشوید.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.