2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
بیوگرافی استاد جمشید مشایخی

بیوگرافی استاد جمشید مشایخی

جمشید مشایخی ۵ آذر ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و از او به عنوان بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یاد می‌شود. اصالت جمشید مشایخی به تنکابن مازندران می‌رسد و دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتر بود.

دوات آنلاین-جمشید مشایخی بعد از یک دوره بیماری شامگاه سه شنبه درگذشت. در این مطلب نگاهی به بیوگرافی این استاد فقید داریم.

 

جمشید مشایخی ۵ آذر ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و از او به عنوان بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یاد می‌شود. اصالت جمشید مشایخی به تنکابن مازندران می‌رسد و دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتر بود.

جمشید مشایخی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنر‌های دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیردولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت.

 

جمشید مشایخی حتی به خاطر بازی سینمایی اش برای مدتی از کار تئاتر اخراج شد. در واقع کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به‌طور رسمی شروع کرد. بازی جمشید مشایخی در نقش انسان‌های بی‌رحم و همچنین نقش‌های تاریخی همچون «شازده احتجاب»، «کمال الملک» و رضا تفنگچی/خوشنویس در سریال «هزار دستان» نشانگر از توانایی بازیگری اوست.

 

با این حال، در کارنامه بازیگری او، نقش‌های کم ارزش و گاه بی‌ارزش نیز شاهد هستیم که به گفته خود، پذیرفتن آن نقش‌ها را برای کمک به کارگردان‌ها قبول می‌کند؛ هرچند که به کارنامه بازیگری اش لطمه وارد شود.

 

جمشید مشایخی در سال ۱۳۶۳، بابت بازی در دو فیلم گل‌های داوودی و کمال‌الملک، برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد. از نمایش‌های مهم او بازی در نقش «بزرگ آقا» در نمایش میراث کارِ بهرام بیضایی در تالار ۲۵ شهریور در آذر ماه ۱۳۴۶ بود.

 

جمشید مشایخی در سال ۹۳ به عنوان سفیر سلامت چشم و بینایی و در سال ۹۴ به عنوان سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران معرفی و به وی تندیس سلامت اهدا شد.

 

ازدواج جمشید مشایخی

جمشید مشایخی با گیتی رئوفی ازدواج کرده و سه فرزند به نام‌های نادر، نغمه و سام دارد. شاید شناخته شده‌ترین آن‌ها نادر مشایخی باشد.

 

نادر، حالا رهبر ارکستر تهران است و سال‌ها در اتریش موسیقی خواند و ارکستر‌های مختلفی را رهبری کرد. شاید وجه تشابه بهترین بازیگران سینمای ایران همین باشد؛ فرزندان مشایخی و انتظامی، هر دو از بهترین آهنگسازان ایران هستند.

 

جوایز جمشید مشایخی

- برندهٔ تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در هفتمین دورهٔ جشن خانهٔ سینما بابت ایفای نقش در فیلم بانوی من (۱۳۸۲)

 

- نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دورهٔ جشن خانهٔ سینما بابت ایفای نقش در فیلم کمیته مجازات (۱۳۷۸)

 

- جایزهٔ بهترین بازیگر مرد بابت ایفای نقش در فیلم پدربزرگ در جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ‌یانگ (۱۳۶۴)

 

- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر بابت ایفای نقش در فیلم گل‌های داوودی (۱۳۶۳)

 

- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر بابت ایفای نقش در فیلم کمال‌الملک (۱۳۶۳)

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.