2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
بخشی کوچک از کتاب خاطرات نادیا مراد که برده جنسی داعش بود

بخشی کوچک از کتاب خاطرات نادیا مراد که برده جنسی داعش بود

نادیا مراد توانست بعد از مدتی از چنگ داعش بگریزد. او بعد از رهایی به آلمان رفت و تصمیم گرفت پیامش را به گوش جهان برساند.

دوات آنلاین-خاطرات نادیا مراد، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۸ با عنوان «آخرین دختر» با ترجمه زینب کاظم‌خواه منتشر شد.

 

این کتاب در ۳۵۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۹ هزار تومان در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه راهی بازار شده است.

نادیا مراد سال ۱۹۹۳ در روستای کوچک کوچو در سنجار واقع در استان موصل عراق به‌ دنیا آمد. داعش  بعد از اشغال کوچو، بسیاری از اهالی روستا از جمله مادر و شش برادر او را به قتل رساند و خود او از سوی آنان ربوده شد و در مدت اسارتش مورد آزار و تجاوز قرار گرفت. نادیا مراد توانست بعد از مدتی از چنگ داعش بگریزد. او بعد از رهایی به آلمان رفت و تصمیم گرفت پیامش را به گوش جهان برساند.

 

این فعال حقوق بشر، در سال ۲۰۱۸، به دلیل مبارزاتش علیه خشونت جنسی و  استفاده از آن در جنگ‌ها به عنوان سلاح، به همراه دنیس موکویگی برنده جایزه صلح نوبل شد. او همچنین جوایز حقوق بشر واسلاو هاول و ساخاروف را دریافت کرده است.

 

 در بخش پایانی کتاب می‌خوانیم: «وقتی با داعش بودم احساس ضعیف بودن می‌کردم. اگر قدرتی که امروز دارم را  قبلا داشتم زمانی که مادرم از من جدا می‌شد، از او محافظت می‌کردم.  اگر می‌توانستم تروریست‌ها را از فروختنم یا تجاوز بازدارم، این کار را می‌کردم. وقتی که به گذشته و فرارم  فکر می‌کنم - دری که قفل نبود، حیاط خلوت، ناصر و خانواده‌اش در محله‌ای پر از طرفدار داعش- به خودم می‌لرزم که چطور می‌توانست همه‌چیز طور دیگری پیش برود. فکر می‌کنم دلیلی وجود داشت که خدا به من کمک کرد فرار کنم، و دلیلی بود که من فعالان ایزدا را ملاقات کردم تا آزادی‌ام را بی‌اهمیت ندانم. تروریست‌ها فکر نمی‌کردند که آن دختران ایزدی می‌توانستند آن‌ها را ترک کنند، یا ما شهامت داشته باشیم تمام جزئیاتی که‌ آن‌ها با ما کردند را بیان کنیم. ما با اجازه ندادن این‌که جرم‌هایشان بی‌جواب بماند با آن‌ها مبارزه کردیم. هروقت داستانم را می‌گویم، حس می‌کنم که قدری از قدرت تروریست‌ها را از آن‌ها می‌گیرم.

 

...داستان من، صادقانه و با کنترل احساساتم، بهترین سلاح بر علیه تروریسم است و برنامه‌ام این است که تا وقتی که آن تروریست‌ها به دادگاه آورده شوند از آن استفاده کنم. هنوز چیزهای زیادی است که باید انجام شود.  رهبران جهان و به‌خصوص رهبران مذهبی مسلمان باید به پا خیزند و از مظلوم‌ها محافظت کنند.»

 

در نوشته پشت جلد کتاب نیز آمده است: «خاطرات هولناک و ویرانگر نادیا مراد از دوران اسارت به دست داعش... او تجربیاتش را با زبانی صریح و روحی مصمم باز گو می‌کند و همدستی‌ شاهدانی را که در جرم و رنج دیگران شریک شدند به پرسش می‌کشد. (نیویورکر)

 

 نویسنده از جنایاتی که خانواه او را ویران و اجتماع آسیب‌پذیرش را نابود کرد پرده برمی‌دارد. خاطرات او بسیار شجاعانه و گامی مهم در محاکمه کردن کسانی است که آن جرایم وحشتناک را مرتکب شدند. (واشنگتن پست)

 

کتابی بسیار قدرتمند... سوگنامه‌ای برای از دست‌رفتگان یک اجتماع. (بوک لیست)»

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
1397/12/20
لعنت برداعش،لعنت بر وهابی ولعنت بر سلفی

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.