2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
نقد روان‌شناسانه سریال لحظه گرگ و میش ؛ زندگی یاسمن و سروش چرا به طلاق کشید؟

نقد روان‌شناسانه سریال لحظه گرگ و میش ؛ زندگی یاسمن و سروش چرا به طلاق کشید؟

فاصله افتادن عاطفی و سردی بین زن و شوهر موجب رخنه فرد سوم و پر کردن خلأ عاطفی و حس تایید سروش در قبال اهداف توسعه کاری اش، باعث خیانت شد.

دوات آنلاین-سریال لحظه گرگ و میش که این روزها از شبکه 3 مهمان خانه های مردم است، روایت خانواده ای است که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. مرد خانواده در پی ماجراهایی دست به خیانت زده و همه اموالش را بالا می کشند، مادر خانواده هیچ تلاشی برای حفظ زندگی اش نمی کند و دختر خانواده ارتباط نامناسبی با یک پسر دارد. این سریال فرصتی شد تا تحلیلی بر ویژگی های روابط اعضای یک خانواده سالم داشته و از تماشای این سریال، علاوه بر سرگرم شدن به دنبال یادگیری هم باشیم.

 

آسیب های قهر و آشتی  زوج ها

در نگاه به هر خانواده توجه به این چهار عنصر یعنی ساختار (سالم یا از هم گسیخته)، ارتباط، تبادل اطلاعات و عملکرد، ماهیت وجودی آن خانواده و عملکرد کلی آن را روشن می کند و خانواده سالم را از خانواده ناسالم متمایز می سازد. در این سریال دیدیم که خانواده سروش و یاسمن یک خانواده با ساختار از هم گسیخته بود. در این خانواده ها به علت اختلاف بین والدین، همه اعضا معمولا در حالتی بین قهر و آشتی به سر می برند که تاثیر منفی روی کودکان می گذارد.

 

همه زندگی کار کردن نیست

بعضی پدر و مادرها مانند همین سروش و یاسمن در این سریال برای دوری از یکدیگر، آن چنان خود را مشغول کارهای خارج از محیط خانواده می کنند که گویی تنها وظیفه آنان کار کردن و تامین مایحتاج زندگی است. وابستگی افراد خانواده به یکدیگر ناسالم است و در این موارد یا به احساسات، خواسته ها و نیازهای خود بی توجه هستند یا خود را مرکز و محور عالم به حساب می آورند و خود خواهی آنان در همه رفتارهایشان تجلی پیدا می کند. همچنین افراد خانواده مسائل و مشکلات خود را انکار می کنند و به همین دلیل هم مشکلات آنان هرگز حل نمی شود و در همه ابعاد

رفتاری شان تجلی پیدا می کند. در این سریال، فضای مشترک بین اعضای خانواده مثل سفره شام و تفریحات دسته جمعی خیلی کم دیده می شود.

 

زن و شوهر با ید  گپ بزنند

ارتباط بعضی همسران فقط در حد یک سوال و جواب  در روز است در حالی که هر روز باید حداقل 20 دقیقه گفت و گو بین زوج ها درباره موضوعات مختلف مثل مسائل کاری، احوالات یکدیگر، اوضاع بچه ها و مسائل خانوادگی رد و بدل شود. زن و شوهر باید زمانی را به گپ زدن با یکدیگر اختصاص دهند اما سروش و یاسمن از هر فرصتی برای اعتراض به رفتارهای یکدیگر استفاده می کردند. در چنین شرایطی، شمع گرما و محبت در خانه کم کم رو به زوال می رود که در این سریال، دقیقا شاهد همین ماجرا بودیم.

 

ضعف ارتباطی  مادر و دختر

همچنین ضعف ارتباط عاطفی یاسمن با دخترش نیز مسئله مهمی است که برای مادرها، درس های زیادی دارد. گفت و گو بین یاسمن با دخترش سوگند خیلی کم است. در این سریال دیدیم که سوگند به خاطر خلأهای عاطفی و نبود فضای ارتباطی گرم در خانواده به چت اینترنتی رو آورده بود که خود نشانه یک رفتار غیر انطباقی درعملکرد خانواده ناکارآمد است. یاسمن توانست ارتباط سوگند با  دوست غیر همجنس اش را پایان دهد، هر چند کمی دیر و بعد از علنی شدن ماجرا. بهتر بود زودتر از این ها و با آگاهی دادن مادر به دختر خانواده درباره چهره غیرواقعی افراد در دنیای مجازی و عواقب آن، صحبت هایی با دختر صورت می گرفت و حتی لازم بود که او با سروش در این باره همفکری می کرد و او را هم مستقیم در جریان چت اینترنتی و تماس های تلفنی سوگند با فرد غریبه می گذاشت چراکه وی زودتر از سروش با این مسئله مواجه شده بود و اقدام موثری انجام نداده بود تا دخترشان با خطر جدی روبه رو نشود.

 

واکنش اشتباه یاسمن به خیانت همسرش

فاصله افتادن عاطفی و سردی بین زن و شوهر موجب رخنه فرد سوم و پر کردن خلأ عاطفی و حس تایید سروش در قبال اهداف توسعه کاری اش، باعث خیانت شد. در چنین مواقعی که زوج ها  با کاری از همسرشان موافق نیستند، بهتر است با آرامش سعی در جلب نظر طرف مقابل داشته باشند و راه های مختلف را امتحان کنند البته کل رابطه را زیر سوال نبرند و رابطه عاطفی و وظایف همسری را با دیگر روابط و ناراحتی های یکدیگر مختل نکنند. یاسمن هم وقتی خطر را حس و از نوع ارتباط خانم زیوری با همسرش احساس ناراحتی کرد، باید حداقل کلامی آن را به همسرش ابراز و از او محترمانه درخواست می کرد برای رابطه خودشان حد و مرز قایل شود و در مهمانی های کاری و ... دو شریک وی را همراهی و جاذبه های سمعی و بصری خود را برای سروش بیشتر می کرد و قبل از هر اقدامی توضیحات سروش را می شنید و نیز درخواست های خود را برای ادامه رابطه شفاف بیان می کرد چراکه به نظر می رسید با کمی صبر و انجام توصیه ها می توانست سروش را به زندگی برگرداند.

 

مشورت نگرفتن از مادر و مشاور

همان طور که در قسمت های ابتدایی این سریال دیدید، یاسمن بعد از تصمیم به ازدواج به رغم مخالفت های خانواده وقتی با ناملایمات زندگی مواجه شد، به خاطر این که مبادا سرزنش اطرافیان را درباره تصمیم به ازدواجش بشنود، از در میان گذاشتن مشکلات با مادرش امتناع کرد و حتی تلاش نکرد در این زمینه از مشاور کمک بگیرد. در حالی که او خانمی تحصیل کرده بود و حتی نیاز مالی هم نداشت تا برای رفتن به مشاوره مشکلی داشته باشد. در واقع از منبع بیرونی معتمد و با تجربه ای مثل مادر و متخصصی مثل مشاور خود را محروم کرد که عاقبت همین مسئله هم کار دستش داد.

 

منبع: خراسان- صدیقه معدنی / کارشناس ارشد روان شناسی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
نرگس 1397/12/14
به نظرم نقد شما اونجایی که میفرمایید یاسمن باید یه مرد خیانت کار را به زندگی برمیگرداند مسخره ست شما فقط میخواهید زن ها رو قربانی کنید و بگید که باید با خیانت کنار بیان
1397/12/13
تحلیلی جالب و بیطرفانه بود

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.