2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
بیماری ام‌.اس چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

بیماری ام‌.اس چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

کمبود ویتامین D، عوامل محیطی و استرس از فاکتورهای اصلی در ابتلا به بیماری ام‌.اس است.

دوات آنلاین-بیماری ام اس از جمله بیماری‌هایی است که عوارض آن تا پایان عمر همراه فرد می‌ماند. این بیماری دلایل مختلفی دارد و اگر به موقع تشخیص داده شود اقدامات درمانی برای آن موثرتر خواهد بود.

 

 

بیماری ام اس چیست

سهیلا پیدا، رئیس انجمن بیماران ام‌.اس خراسان شمالی توضیح داد: بیماری ‌ام.اس یکی از شایع‌ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می‌شود، البته میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می‌کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش مهمی ‌دارد.وی ادامه داد: در حالت طبیعی با وجود این غلاف، امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون می‌شود اما در بیماری ‌ام.اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می‌شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به‌خوبی منتقل نمی‌شود و علائم مختلف بیماری‌ام.اس ظاهر می‌شود.

 

پیدا اظهار کرد: علائم بیماری ‌ام.اس، بسته به اینکه چه منطقه‌ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر هستند و این علائم حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می‌کند؛ اختلالات بینایی شامل تاری دید، دو بینی، حرکات غیرارادی و سریع چشم و به ندرت از دست دادن کامل بینایی، اختلالات تعادل شامل لرزش، عدم تعادل در راه‌رفتن، سرگیجه، ضعف و کرختی اندام‌ها، اختلال در حرکات موزون، سفتی عضلات و اختلالات حسی شامل گزگز، سوزش، بی‌حسی و درد است.

 

وی تصریح کرد: از دیگر علائم این بیماری اختلال تکلم، تغییر حالت تکلم، کشیدن کلمات و اختلال بلع و خستگی است.

بیماری ام اس چه نشانه هایی دارد

سن ابتلا به ام اس

همچنین به گفته مهری فرشاد، مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ام‌اس جزو بیماری خاص در دنیا مطرح است و این بیماری تا پایان عمر همراه فرد است؛ با توجه به اینکه علائم اولیه بیماری ام‌.اس در سنین بین 20 تا 40 سال بروز می‌کند، با تشخیص زودهنگام این بیماری می‌توان از عوارض آن پیشگیری کرد.

 

وی افزود: کمبود ویتامین D، عوامل محیطی و استرس از فاکتورهای اصلی در ابتلا به بیماری ام‌.اس است.

 

با مهم‌ترین علائم ام اس آشنا شوید

محمدرضا خدایی متخصص روانپزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری ام اس بیان کرد: مهم‌ترین علائم بروز بیماری ام اس دوبینی، احساس عدم تعادل، ناراحتی‌های ادراری به علت اختلالات عصبی مثانه هستند که در صورت پیشرفت شدید می‌توانند منجر به فلج اندام‌های فوقانی و تحنانی شوند.

 

خدایی تصریح کرد: از دیگر علائم بیماری ام اس می‌توان به گزگز کردن و مور مور شدن دست و پا به صورت یک طرفه یا دو طرفه اشاره کرد. باید به این نکته توجه کرد که بیماری ام اس در موارد شدید‌تر باعث ناتوانایی جسمی خواهد شد و در این صورت فرد به عصا برای حفظ تعادل خود نیاز پیدا خواهد کرد. به دلایل نامشخص بیماری ام اس در موارد خفیف و متوسط باعث ناتوانی فرد نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: عوارض بیماری ام اس چیست

 

استرس چه تاثیری بر بیماری ام اس دارد

این متخصص روانپزشکی با اشاره به تاثیر استرس بر بروز بیماری ام اس اظهار کرد: وارد شدن استرس و فشار‌های روانی به افراد باعث شعله ور شدن بیماری ام اس یا بدتر شدن عوارض آن خواهد شد که اهمیت اختلالات روانی در بروز بیماری ام اس در این مرحله به خوبی شناخته خواهد شد.

 

خدایی با بیان اینکه در برخی افراد ممکن است بیماری ام اس با حالت خاموش وجود داشته باشد، تاکید کرد: بیماری ام اس با حالت خاموش به علت بروز فشار‌های روانی، استرس، افسردگی‌های طولانی مدت و ... در برخی افراد بروز می‌کند و یا گاهی بیماری در فرم خفیف وجود دارد و فشار‌های روانی باعث تشدید آن می‌شود که در این صورت اگر ام اس عوارض چندانی نداشته باشد تبدیل به ام اس عارضه دار می‌شود.

 

این متخصص روانپزشکی تصریح کرد: گاهی اوقات افراد از بیماری ام اس در بدن خود خبر دارند که در صورت بروز افسردگی، اختلالات روانی، استرس و ... شدید‌تر می‌شود؛ برای مثال فرد مبتلا به ام اس در صورت افسرده شدن همانند گذشته نمی‌تواند اتفاقات پیش آمده را رفع کند و ممکن است روند درمان خود را به تعویق بیندازد یا از ادامه دادن آن منصرف شود.

 

خدایی درباره تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن گفت: فشار‌های روانی، اختلالت روانی، افسردگی، استرس و ... می‌توانند باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شوند که در برخی موارد ابتلا به ام اس را در چی خواهد داشت.

مبتلایان به ام اس چه کارهایی باید انجام بدهند

توصیه‌های پزشکی برای مبتلایان به ام اس

این متخصص روانپزشکی اظهار کرد: مبتلایان به بیماری ام اس باید استرس‌ خود را تا حد امکان کاهش دهند، از وارد کردن استرس به خود پرهیز کنند، در صورت بروز استرس با راهکار‌های درمانی بتوانند آن را کنترل و مدیریت کنند. همچنین تمرینات ریلکسیشن یا آرامش عضلانی، تمرینات مراقبه و ذهنی هم تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز فشار‌های روانی خواهند گذاشت.

 

خدایی ادامه داد: عصبانیت، تحریک پذیری، از جاپریدن‌ها و ... می‌توانند باعث شعله ور شدن ام اس می شوند که کنترل خشم و دور کردن اضطراب و افسردگی هم یکی از مهم‌ترین اقدامات برای آرامش ذهن و جلوگیری از ابتلا به بیماری ام اس است.

 

این متخصص روانپزشکی درباره عوارض بیماری ام اس بیان کرد: بیماری ام اس باعث اختلالات پزشکی مانند اختلال در سیستم دفع ادرار، اختلال در سیستم تعادل،مشکل در راه رفتن فرد و اختلال در بویایی فرد ایجاد کند که در این صورت باید با درمان‌های توانبخشی، کاردرمانی، روان درمانی و در مواقع ضروری دارودرمانی وضعیت جسمانی خود را بهبود ببخشند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.