2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
آنچه درباره ارتودنسی  شفاف یا نامرئی باید بدانید

آنچه درباره ارتودنسی شفاف یا نامرئی باید بدانید

یكی از سوالات شایع درباره صحت تبلیغات ارتودنسی‌های شفاف در رسانه‌های مختلف است. در مورد ارتودنسی شفاف باید این توضیح را بدهم كه ارتودنسی‌های شفاف دو گونه است

دوات آنلاین-یكی از سوالات شایع درباره صحت تبلیغات ارتودنسی‌های شفاف در رسانه‌های مختلف است. در مورد ارتودنسی شفاف باید این توضیح را بدهم كه ارتودنسی‌های شفاف دو گونه است:

 

ارتودنسی شفاف ثابت كه وسایل ارتودنسی به صورت ثابت روی دندان‌ها نصب می‌شود و درمان از قواعد ارتودنسی ثابت تبعیت می‌كند. اثربخشی این گونه درمان‌ها سال‌هاست كه در تحقیقات علمی به اثبات رسیده و رضایت بالینی بیماران را فراهم كرده است .

 

ارتودنسی شفاف متحرك كه به‌صورت پوشش‌های شفاف روی همه سطوح دندان قرار داده می‌شود در مواقع خاص مانند غذا خوردن از دهان خارج می‌شود. فرمت این‌گونه ارتودنسی‌های شفاف با زیبایی و قابلیت بهداشت بالا همراه است و حدود ده سال است كه به دنیای علم معرفی شده‌اند و در بسیاری مواقع، اثربخشی خود را ثابت كرده‌اند .

 

 البته شایان ذكر است كه هنوز به دلیل عدم اثبات علمی اثر بخشی آن در همه انواع ناهنجاری‌ها نمی‌توان از این نوع درمان برای همه مشكلات فكی دندانی استفاده كرد و بنا به تشخیص متخصصان ارتودنسی، بیماران می‌توانند از این نوع روش درمانی بهره‌مند شوند .

 

 نكنه مهم این است كه سادگی ارتودنسی شفاف متحرك نباید بیماران را به این اشتباه بیندازد كه همكاران دندانپزشك عمومی می‌توانند این نوع درمان را به راحتی انجام دهند چرا كه پشت ظاهر ساده ارتودنسی شفاف متحرك، پیچیدگی‌های خاص بیومكانیكی وجود دارد كه فقط متخصصان ارتودنسی آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند. البته به طور كلی مراحل لابراتواری پیچیده‌تر این نوع درمان هزینه‌های این‌گونه درمان‌ها را نیز بیشتر می‌كند .

 

 به طور خلاصه روش‌های مختلفی برای ارائه درمان‌های ارتودنسی با وسایل زیباتر و راحت‌تر و با بهداشت بهتر به دنیای علم معرفی شده‌ است. ناگفته نماند امروزه تمایلات بیماران، به خصوص بیماران بزرگسالی كه نیاز به ارتباطات اجتماعی زیادی دارند، ایجاب می‌كند كه از این ارتودنسی‌های جدید استفاده كرده و به خاطر ظاهر كمتر مناسب پراكت‌های فلزی از درمان‌های ارتودنسی خودداری نكنند .

 

منبع: جام جم- دکتر کاظم دالایی/ متخصص ارتودنسی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.