2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
تاریخ/ صدام در دقایق پایانی عمر خود چه گفت؟

تاریخ/ صدام در دقایق پایانی عمر خود چه گفت؟

بین ساعات ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ سحرگاه ۹ دی ۱۳۸۵ مقدمات اعدام صدام حسین در عراق در حال رخ دادن بود و صدام ساعت ۳۱ دقیقه ۹ دی را ندید و اعدام شد این سرنوشت شوم مردی بود با کودتا قدرت را در عراق به چنگ آورد و برای حفظ آن بسیاری را به دار اعدام سپرد فردی به راحتی سخن گفتن مخالفانش را با خشن‌ترین گونه از سر راه بر می‌داشت.

دوات آنلاین-بین ساعات ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ سحرگاه ۹ دی ۱۳۸۵ مقدمات اعدام صدام حسین در عراق در حال رخ دادن بود و صدام ساعت ۳۱ دقیقه ۹ دی را ندید و اعدام شد این سرنوشت شوم مردی بود با کودتا قدرت را در عراق به چنگ آورد و برای حفظ آن بسیاری را به دار اعدام سپرد فردی به راحتی سخن گفتن مخالفانش را با خشن‌ترین گونه از سر راه بر می‌داشت.

 

صدام حسین (۱۹۳۷ - ۲۰۰۶م) رییس جمهور عراق طی سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳م. صدام از اعضای حزب بعث عراق بود او در سال ۱۹۶۸م پس از کودتای حزب بعث، معاون رییس جمهور و در ۱۹۷۹م رییس جمهور عراق شد.

 

صدام به قومیت‌گرایی عربی اهمیت بسیار می‌داد و معتقد بود باید به فراتر از دین نگاه کرد تا راه انقلابی را در پیش گرفت. او عزاداری شیعیان را محدود وپیاده‌روی اربعین را ممنوع کرد. صدام همچنین تلاش بسیاری در تضعیف نهاد‌های مذهبی و حوزوی داشت. سید محسن حکیم، سردمداران حزب بعث از جمله صدام را مشرک خواند.

 

صدام هزاران نفر از مخالفان خود را اعدام کرد. قیام‌هایی که در زمان ریاست جمهوری او رخ داد به شدت سرکوب می‌شد. او از بمب‌های شیمیایی در عراق و ایران استفاده کرد و ده‌ها هزار غیر نظامی را به وسیله آن‌ها کشته و یا مجروح کرد. مجله نیویورک تایمز صدام را جزو خشن‌ترین افراد در قرن حاضر دانسته است.

 

صدام در سال ۱۳۵۹ش جنگی را علیه ایران آغاز کرد. این جنگ حدود هشت سال طول کشید، حدود ۴۰۰ هزار نفر از دو طرف کشته شدند و صد‌ها میلیارد دلار خسارت به دو کشور وارد شد. صدام سپس به کویت حمله کرد و پس از گذشت چند ماه با حمله نیرو‌های متحدین به سرکردگی امریکا، از کویت نیز عقب‌نشینی کرد. امریکا در سال ۲۰۰۳م به عراق حمله کرد، در همین سال صدام توسط نیرو‌های امریکایی بازداشت شد؛ و در سال ۲۰۰۶م، به جهت کشتار دجیل، اعدام شد.

 

صدام در رمضان ۱۴۰۲ق برابر با ۱۹۸۲م و ۱۳۶۱ش به شهر دجیل عراق رفت. در شهر تعدادی افراد مسلح به کاروان صدام حمله کرده و ماشین صدام و محافظانش را به گلوله بستند. صدام از این درگیری جان سالم به در برد. بعد از رفتن صدام از منطقه درگیری، تلاش‌های دیگری نیز برای ترور او شد. در این درگیری‌ها دو نفر از محافظان صدام کشته شدند. این حمله توسط افراد حزب الدعوة الاسلامیة تدارک دیده شده بود.

 

صدام در دادگاهی که در سال ۲۰۰۶م علیه او برگزار شد، حادثه دجیل را توسط عوامل ایرانی دانست. او معتقد بود فرمانده این گروه شخصی به نام سید کربلائی بود که ایرانی بوده و در این حادثه کشته شد.

 

موفق الربیعی، سیاستمدار و وزیر سابق امنیت ملی عراق، که در مراحل تحقیقات و بازجویی از صدام تا لحظۀ اعدام او حضور داشت در مصاحبه‌ای با شبکۀ عراقی «آسیا» تأکید کرد صدام توهم ایران هراسی داشته است. الربیعی گفت: «وقتی که جلو در مرکزی که قرار بود حکم اعدام در آن اجرا شود صدام را تحویل گرفتم و به اتاق قاضی بردم تا لایحۀ اتهاماتش قرائت شود، صدام تکرار می‌کرد: مرگ بر ایران... مرگ بر ایرانی‌های مجوس».

 

منبع: فارس

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.