2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
هر آن چه باید درباره کورتاژ بدانید

هر آن چه باید درباره کورتاژ بدانید

درعمل کورتاژ، پزشک از ابزاری کوچک یا دارو برای باز کردن (اتساع) دهانه رحم استفاده می کند. سپس با استفاده از ابزار جراحی به نام curette، بافت را از داخل رحم خارج می کند.

دوات آنلاین-درعمل کورتاژ، پزشک از ابزاری کوچک یا دارو برای باز کردن (اتساع) دهانه رحم استفاده می کند. سپس با استفاده از ابزار جراحی به نام curette، بافت را از داخل رحم خارج می کند. این ابزار یا نوک تیز است یا کار ساکشن را انجام می دهد.عمل کورتاژ برای سقط جنین یا درمان برخی شرایط خاص انجام می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم:

 

دیلاسیون و کورتاژ Dilation and curettage (که مخفف آن D&C است) به معنی اتساع و بیرون کشیدن یک بافت ازدرون  رحم است. در اصطلاح عمومی این عمل کورتاژ نامیده می شود. پزشکان کورتاژ را برای تشخیص و درمان برخی بیماری های رحم انجام می دهند، به عنوان مثال برای تشخیص و درمان علت خون ریزی شدید. به علاوه کورتاژ برای پاک سازی غشای داخلی رحم بعد از سقط جنین نیز انجام می شود.

 

تشخیص بیماری رحم با کورتاژ

پزشک ممکن است نوعی کورتاژ را تجویز کند که نمونه برداری اندومتر endometrial sampling نامیده می شود، این نوع کورتاژ در صورتی انجام می شود که دارای شرایط زیر باشید:

 خون ریزی غیر طبیعی از رحم

 خون ریزی بعد از یائسگی

 ابتلا به دل درد

کشف سلول های غیر طبیعی آندومتر در زمان انجام آزمایش سرطان رحم

 

عوارض کورتاژ

کورتاژ معمولا خیلی بی خطر است و به ندرت با عارضه و پیامدی همراه است. با این حال این عمل نیز مانند تمام جراحی ها عوارضی دارد که عبارت است از :

 

سوراخ شدن رحم

سوراخ شدن رحم، زمانی رخ می دهد که وسیله مورد استفاده هنگام کورتاژ، سوراخی در دیواره رحم ایجاد کند. این اتفاق معمولا در زنانی رخ می دهد که به تازگی باردار بوده یا یائسه شده اند.

این سوراخ ها به خودی خود بهبود پیدا می کند. با این حال اگر عروق خونی یا دیگر اندام های داخلی آسیب ببینند، برای رفع مشکل یک عمل کورتاژ دیگر لازم است.

 

عفونت

بعد از کورتاژ امکان عفونت وجود دارد اما به ندرت رخ می دهد.

در صورت مشاهده هر یک از علایم زیر بعد از کورتاژ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

 خون ریزی شدید، تب،  گرفتگی های عضلات که بیشتر از 48 ساعت طول می کشد، خروج ترشحات بدبو از واژن .

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.