2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
معرفی مکان‌های دیدنی شهر مشهد

معرفی مکان‌های دیدنی شهر مشهد

اگر به قصد زیارت به مشهد مقدس سفر کردید بد نیست بدانید این شهر پر از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی هم هست. در اینجا با برخی از آنها آشنا شوید:

دوات آنلاین-اگر به قصد زیارت به مشهد مقدس سفر کردید بد نیست بدانید این شهر پر از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی هم هست. در اینجا با برخی از آنها آشنا شوید:

 

دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز گلمکان یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای خراسان رضوی در نزدیکی روستای گلمکان است. این چشمه باستانی 2500 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و هر ساله تعدادی زیادی از گردشگران از این منظره زیبا بازدید می کنند. شهرت چشمه سبز گلمکان به قدری است که زرتشتیان این چشمه را مقدس و پاک می دانند. در تعدادی از کتب تاریخی به چشمه سبز اشاره شده و این قدمت و سابقه طولانی آن را تایید می کند. چشمه سبز گلمکان در میان رشته کوه های بینالود و در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی مشهد محصور شده است.خرید رپورتاژ آگهی

 

آرامگاه نادرشاه

نادرشاه از تبار ایل افشار خراسان بوده است. او سلسله افشاریه را در ایران بنیانگذاری کرد و در زمان او ایران کشوری غنی و قدرتمند در منطقه گردید. در سال 1145 هجری قمری آرامگاه نادر شاه افشار روبروی حرم امام رضا (ع)و در چهارباغ شاهی (چهارراه شهدا کنونی) بنا شد. اما در سال 1342 بنای جدیدی که مهندس سیحون آن را طراحی کرده بود ساخته شد تا شایسته خدماتی باشد که این شاه بزرگ به ایران کرده است. در این آرامگاه علاوه بر مقبره نادرشاه، دو موزه نیز قرار دارد که یکی مربوط به تجهیزات نظامی و آثار دوره نادر شاه است و آن دیگری موزه تجهیزات نظامی و اسلحه مربوط به دوران مختلف می باشد.

 

پارک طبیعی هفت حوض

این پارک 570 هکتاری شگفت انگیز در 7 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. مناظر بکر و چشم اندازهای خارق العاده باعث شده تا توجه گردشگران به این منطقه جلب گردد. پارک هفت حوض یکی از عجایب طبیعی است که در دامنه کوه های خلج پدید آمده است. 7 حوضچه آب در میان سنگ ها و صخره های صیقلی و صاف محصور شده اند که آب از یک حوضچه به حوضچه دیگری می ریزد و تا حوضچه هفتم این روند ادامه دارد. علت پدید آمده چنین حوضچه هایی، فرسایش شیمیایی بوده که بوسیله باران های اسیدی ایجاد گشته است.

 

پارک وکیل آباد

این پارک قدیمی با وسعت 70 هکتار در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد. در سال 1348 شخصی به نام حسین ملک این باغ را وقف کرد و از آن زمان تبدیل به یکی از تفرجگاه ها و مکان های تفریحی مشهد گردید. پارک وکیل آباد که در گذشته به آن باغ وکیل می گفتند در نزدیکی منطقه خوش آب و هوای طرقبه و در 8 کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد. همچنین امکان دسترسی به این پارک جنگلی با مترو مشهد وجود دارد.

 

خانه ملک

این خانه متعلق به مرحوم حاج حسین ملک فرزند ملک التجار بوده است. وی در سال 1251 در تهران متولد شد و به خاطر عشق و علاقه به مطالعه، کتاب های فراوانی را در کتابخانه خود جمع آوری کرد و در سال 1316 ، این منابع ارزشمند را به همراه بسیاری از اموال خود وقت آستان مقدس امام رضا (ع) نمود. خانه ایشان در خیابان امام خمینی قرار دارد و بنای آن تلفیقی از معماری سنتی و مدرن مربوط به دوره قاجار می باشد. در حال حاضر در این بنای قدیمی کارگاه های ساخت سفال و لعاب کاری، منبت و معرق، مینیاتور و تذهیب، فرش و گلیم و بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی دایر می باشد.

 

روستای زشک

این روستای کهن دارای بافتی تاریخی است. خانه های آن با دیوارهای سنگ چین شده و بام های شیروانی بنا شده اند. درختان تنومند و باغ های میوه هر ساله بسیاری از گردشگران را به این منطقه خوش آب و هوا می کشانند. وجود رودخانه پر آب و چشمه های متعدد این روستا را به مکانی منحصر بفرد تبدیل نموده است. چشمه قلقلی، قله چمن، قله شیرباد و دره نهل از مناظر زیبای این روستاست. برای رسیدن به این مکان خوش آب و هوا باید به سرچشمه دره شاندیز در 30 کیلومتری مشهد بروید.

 

آبگرم شاهان

در اطراف دهستان سفید سنگ شهر فریمان در 130 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، چشمه آبگرم شاهان گرماب از دل کوه ها می جوشد. این چشمه آب گرم تنها چشمه ای در ایران است که آب آن علاوه بر داشتن خواص درمانی، قابل شرب است و در تمام طول سال حجم آب خروجی یکسان و دمای 48 درجه دارد.

 

سد طرق

این سد قدیمی در 14 کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد در مسیر رودخانه طرق قرار دارد و یکی از اولین سد هایی است که در این منطقه ساخته شده است. در نزدیکی این سد،  بند تاریخی طرق دیده می شود که قدمتی 400 ساله دارد. ارتفاع سد طرق 81 متر و از نوع دو قوسی متقارن می باشد.

 

روستای جاغرق

این روستای ییلاقی در 21 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد و در نزدیکی طرقبه واقع گردیده است. می گویند قدمت روستایی جاغرق به پیش از اسلام می رسد. منطقه ای که روستا در آن قرار دارد از نظر آب و هوایی معتدل کوهستانی است. اگر به این روستا سفر کنید یک درخت چنار 700 ساله توجه شما را به خود جلب می کند. همچنین از دوره تیموریان تا قاجار یک قبرستان قدیمی به جا مانده است.

 

روستای اخلمد

در 85 کیلومتری شمال غربی مشهد، در بین کوه های بینالود، روستایی چند هزار ساله خواهید دید که پر است از باغ های میوه. در اطراف این روستا چند آبشار و چشمه زیبا قرار دارد که زیبایی آن را صد چندان می کند. می گویند در گذشته و در هنگام حمله اعراب، مردم برای حفظ جانشان به اینجا پناه می آوردند.

 

منبع: نمناک

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.