2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
آشپزی/ چطور ژله را قالب بزنیم که نشکند

آشپزی/ چطور ژله را قالب بزنیم که نشکند

وقتی می خواهیم ژله را قالب بزنیم باید کمی آن را سفت‌تر از حد معمول درست کنیم یعنی فقط با یک لیوان آب داغ پودر ژله را مخلوط کنیم و داخل قالب بریزیم.

دوات آنلاین-هرچند ژله دسری آسان و زیبا و دلچسب است اما اینکه بتوانیم آن را از قالب به راحتی و به صورت کامل جدا کنیم کاری سخت خواهد بود مگر اینکه فن آن را بلد باشیم.

 

آماده کردن قالب ژله

نکته مهمی که در قالب زدن ژله مهم است آماده کردن قالب قبل از ریختن مایع داخل آن است.

 

برای اینکه ژله و یا هر نوع دسر به راحتی از ظرف جدا شود باید قالب پلاستیکی و یا سیلیکونی را با برس روغن مالی کنید و سپس شکر بپاشید و نیم ساعت داخل فریزر بگذارید و بعد مایع ژله را داخل آن بریزید . اگر قالب فلزی دارید فقط آن را خیس کنید و در فریزر بگذارید تا یک لایه نازک یخ ببندد و بعد مایه ژله را بریزید .

فوت و فن قالب زدن ژله را یاد بگیرید

بهترین قالب برای ژله ، قالب های پلاستیکی و سخت ترین نوع قالب سیلیکونی است. قالبهای فلزی زودتر گرما را جذب خودشان می‌کنند و ژله زودتر از دیواره های قالب جدا می‌شود و قالب پلاستیکی و سیلیکونی دیرتر.

 

وقتی می خواهیم ژله را قالب بزنیم باید کمی آن را سفت‌تر از حد معمول درست کنیم  یعنی فقط با یک لیوان آب داغ پودر ژله را مخلوط کنیم و داخل قالب بریزیم.

 

زمان بستن ژله در چسبیدن به ظرف یا راحت جدا شدن آن تاثیر گذار است.

 

ماندن ژله در یخچال

هر چقدر که ژله مدت زمان بیشتری داخل یخچال بماند با ریسک کمتری برای برگرداندن همراه است و احتمال اینکه ژله به ظرف بچسبد کمتر است اما هرچه ژله زمان کمتری درون یخچال باشد احتمال اینکه در هنگام برگرداندن خراب شود یا به ظرف بچسبد بسیار زیاد است.

بهترین روش برای قالب زدن ژله چیست

وقتی دسر کاملا بست ، یک ظرف محتوی آب جوش  آماده کنید قالب دسر را پانزده تا بیست ثانیه داخل آب جوش قرار دهید تا ژله از قالب جدا شود توجه داشته‌باشید اگر کمتر از این زمان آن را داخل آب جوش قرار دهید لایه بیرون ژله آب نمی‌شود و  به راحتی از قالب جدا نمی‌شود.

 

می‌توانید از حوله ای که قبلا کاملا گرم کرده‌اید هم برای جدا کردن ژله استفاده کنید. آن را دور قالب بپیچید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای بماند و بعد آن را جدا کنید.قالب را کمی تکان دهید تا اگر جایی از آن جا مانده با این تکان کنده شود.

برای نشکستن ژله چه باید کرد

ظرف مورد نظر را کمی مرطوب کنید تا اگر ژله موقع برگشتن در جایی که می خواهیم قرار بگیرد قرار نگرفت بتوانیم راحت جابه جایش کنیم.

 

همانطور که گفتیم ممکن است لازم باشد این کار را 3-2 بار انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: چوروس چیست و آن را چه طور درست می‌کنند

 

یک ساعت قبل از زمان پذیرایی ژله را از قالب خارج کنید، زیرا ممکن است در اثر حرارت ظرف آب گرم سطح روی ژله کمی شل شده و لازم باشد مدتی دیگر در قرار بماند تا فرم اولیه خود را به دست آورد.

 

برای اینکه بفهمید برای یک قالب خاص چقدر ژله لازم دارید کافی است قبل از آماده سازی ژله قالب را با لیوان آب پیمانه کنید. یعنی در قالب با لیوان آب بریزید تا متوجه شوید چقدر جا می‌گیرد.

 

فقط حواستان باشد که کیوی، آناناس، انجیر و انبه در ژله آب می اندازند و باعث می شوند ژله نبندد.

 

مرکبات مختلف مانند پرتقال و نارنگی هم باید با پوست نازک رویی شان به ژله ها اضافه بشوند تا آب نیندازند.

 

از قرار دادن انواع پاستیل روی ژله های نیمه بسته هم خودداری کنید چون این کار باعث آب شدن سطح زیرین پاستیل و شل شدن سطح رویی ژله شما خواهد شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.