2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
آشپزی / طرز پخت کبه برنج غذایی جنوبی

آشپزی / طرز پخت کبه برنج غذایی جنوبی

کبه برنج یکی از لذیذترین غذاهایی است که در جنوب ایران خیلی استفاده می‌شود. برای تهیه این غذا برای چهار نفر، 4 پیمانه برنج، 400 گرم گوش چرخ شده، دو عدد پیاز نگینی متوسط، 200 گرم جعفری خرد شده، نمک و فلفل زعفران به میزان لازم نیاز است.

دوات آنلاین-کبه غذایی عربی است که مردم جنوب ایران بسیار از آن استفاده می‌کنند. این غذای لذیذ طعمی خاص و ویژه دارد که با ادویه‌های مخصوص عربی طعمی فوق العاده درست می‌کند.

 

سارا جعفری کارشناس تشریفات درباره نحوه پخت و سرو این غذا به دوات آنلاین می‌گوید:

 

کبه برنج یکی از لذیذترین غذاهایی است که در جنوب ایران خیلی استفاده می‌شود. برای تهیه این غذا برای چهار نفر، 4 پیمانه برنج، 400 گرم گوش چرخ شده، دو عدد پیاز نگینی متوسط، 200 گرم جعفری خرد شده، نمک و فلفل  زعفران به میزان لازم نیاز است.

برنج را دو ساعت خیس کنید. در آب برنج نمک و زرد چوبه هم بریزید. بعد آن را بپزید و اجازه دهید آنقدر بجوشد که کاملا پخته شده و شفته شود.

 

بعد برنج را دم بگذارید تا کاملا نرم و شفته شود. برنج شفته شده را در طرفی بریزید و کاملا آن را بکوبید و چنگ بزنید تا کاملا ورز داده شده و نرم شود.

 

اجازه دهید برنج کمی استراحت کند. این مدت نباید زیاد باشد به اندازه ای که مواد دیگر را تهیه می کنید بگذارید استراحت کند البته روی آن را بپوشانید تا سرد و خشک نشود.

 

پیاز را نگینی و سرخ کنید. سپس گوشت چرخ کرده، نمک و زردچوبه و زعفران و جعفری ریز شده را هم به آن اضافه کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید کمی هم رب گوجه فرنگی یا انار به آن اضافه کنید.

 

بعد برنج را مانند کوفته به مقداری که دوست دارید در دستتان قرار دهید و گرد کنید. با دو انگشت دست وسط دایره ای که درست شده را فشار دهید تا گود شود. این گودی بایدبه اندازه‌ای باشد که  مخلفات در آن جا بگیرد.

 

به اندازه یک قاشق داخل آن مخلفات بریزید. خمیر را از دو گوشه روی هم قرار دهید و ببندید می‌توانید آن را کاملا گرد کنید و می‌توانید هر شکلی که خواستید به آن بدهید بعد دوباره کبه‌های درست شده را داخل روغن قرار دهید تا کاملا طلایی شود.

باید توجه داشته باشید که هنگام سرخ کردن کبه‌ها حتما باید روغن کاملا داغ  و زیاد باشد تا بخش عمده‌ای از کبه را بگیرد. بهتر است روی حرارت کم کبه‌ها را سرخ کنید.

 

نکته مهم دیگری که باید رعایت کنید این است که هنگام درست کردن کبه ها دستهایتان را خیس کنید تا برنج به آن نچسبد.

 

مخلفات داخل کبه می‌تواند متغییر باشد. شما می توانید گردو و زرشک هم به آن اضافه کنید.

 

درنظر داشته باشید کبه غذایی بسیار مقوی است و هرچند در ایران به عنوان پیش غذا سرو می‌شود اما کشورهای عربی از آن به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند.

 

شما در مهمانی‌های عصرانه هم می‌توانید از این غذای لذیذ استفاده کرده و حتی می‌توانید میان فینگرفودها سرو کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.