2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
شهر تهران چند هزار سال قدمت دارد؟

شهر تهران چند هزار سال قدمت دارد؟

در جریان کاوش در بازار صندوق‌سازان بازار تهران، آثار سفالی پیدا شد که با سالیابی انجام شده از ۶ هزار سال پیش تا دوران اسلامی تاریخ‌گذاری شدند.

دوات آنلاین-بحث درباره قدمت شهر تهران از آن جمله بحث‌هایی است که هر از گاهی داغ می‌شود و تاکنون نیز اظهارنظرهای متفاوتی در این باره مطرح شده است اما پایتخت فعلی ایران بنا به اسناد کشف‌شده واقعا چند هزار سال قدمت دارد؟

 

محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت:یافته‌هایی مستند براساس سالیابی نشان می دهد که تهران دارای پیشینه ۷هزار ساله است.

 

اخیرا به دنبال برگزاری نشست خبری «اعلام نتایج تاریخ گذاری مطلق نخستین یافته‌های پیش از تاریخی مطالعات باستان شناسی شهر تهران» خبر افزایش قدمت شهر تهران از ۴۰۰ سال به ۷۰۰۰ سال در صدر اخبار خبرگزاری‌های معتبر کشور قرار گرفت از این رو به سراغ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران رفتیم تا از جزئیات و دلایل افزایش قدمت تهران مطلع شویم.

 

محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت:در جریان کاوش در بازار صندوق‌سازان بازار تهران، آثار سفالی پیدا شد که با سالیابی انجام شده از ۶ هزار سال پیش تا دوران اسلامی تاریخ‌گذاری شدند.

وی افزود:طرح موضوع سفال، نشان دهنده تمدن زیستی منطقه است البته ثبت پیشینه واقعی منطقه‌ای چون تهران مستلزم انجام کار‌های باستان‌شناسی و کارشناسانه بیشتری است اما یافته‌هایی مستند براساس سالیابی به روش علمی گمانه‌زنی و باستان‌شناسی به ما می‌گوید که تهران دارای پیشینه ۷هزار ساله است البته تهران یک منطقه قدیمی است و اینکه از دوره صفویه به بعد شکل گرفته، ظاهری‌ترین شکل قضیه است زیرا آثار متعلق به دوره تیموریان و بعد از آن نیز در این شهر کشف شده‌اند. در هر صورت قدمت سفال‌های کشف شده متقن است و پیش از این هم جسد کشف شده در چهارراه مولوی، چون به روش تدفینی انجام شده بود، نشان می دهد که تهران محل زیستی بوده که در آن تدفین انجام شده است البته بعد‌ها اسم آن را مسافری از ری گذاشتند.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تصریح کرد: امروزه با کشف سفال‌ها در بازار تهران، به تدریج نشانه‌هایی دیده می‌شوند که گمان ما را نسبت به پیشینه ۷هزار ساله تهران تقویت می‌کنند البته این موضوع مستلزم بررسی‌های بیشتر است. بالاخره کار‌های باستان‌شناسی نیز از همین جا شروع می‌شوند یعنی با گمانه زنی تئوری مطرح می‌شود. تا به امروز نیز تئوری قدمت ۷ هزار ساله تهران مطرح شده و اثبات آن مستلزم بررسی‌های بیشتر است.

 

منبع:yjc

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
هادی 1400/04/07
با سلام مدیریت محترم : اینجانب هادی از سال 1250 تاکنون اجدادم و خودم در سال 1346 در تهران در محله نارمک بدنیا امدم و پدر بزرگم در سال 1296 - در حال حاضر ساکن تهران هستیم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.