2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
آشپزی/ طرز تهیه دلمه آرشیتو؛ خوراکی فاخر برای مهمانی‌ها

آشپزی/ طرز تهیه دلمه آرشیتو؛ خوراکی فاخر برای مهمانی‌ها

دلمه آرتیشو یکی از غذاهایی است که هرچند چندان در زندگی روزمره مردم نیست اما غذایی لذیذ و مجلسی محسوب می‌شود. آرتیشو یا کنگر فرنگی را در سبزی‌فروشی‌ها به راحتی می‌توانید پیدا کنید.

دوات آنلاین-دلمه یکی از غذاهایی است که بسیار لذیذ و دلچسب است  که بیشتر اقوام غرب کشور سفرهایشان را با آن زینت می‌دهند. این غذای لذیذ البته می‌تواند یکی از غذاهای تزئینی در مهمانی‌ها هم باشد. نمی‌تواند گفت فقط یک غذای مکمل است چرا که به تنهایی بسیار مقوی و پرکالری است.

 

سولماز خیاطی متخصص تشریفات درباره طرز تهیه دلمه آرتیشیو و نحوه سرو آن به دوات آنلاین می‌گوید:

 

دلمه از جمله غذاهایی است که در سفرهای مردم غرب کشور زیاد دیده می‌شود. از آنجایی که دلمه با موادی تهیه می‌شود که در گذشته در غرب کشور بیشتر بود می‌توان گفت یک غذای مخصوص این منطقه است اما با صنعتی شدن کشور و فراوان شدن نعمت دیگر از انحصار این منطقه خارج شد اما هنوز هم باید بگویم بهترین دلمه‌ها را می‌توانید در غرب کشور پیدا کنید.

 

دلمه آرتیشو یکی از غذاهایی است که هرچند چندان در زندگی روزمره مردم نیست اما غذایی لذیذ و مجلسی محسوب می‌شود. آرتیشو یا کنگر فرنگی را در سبزی‌فروشی‌ها به راحتی می‌توانید پیدا کنید.

 

توجه داشته‌باشید این غذا یک غذای کاملا مجلسی است و اگر می‌خواهید میز شامی مجلل داشته‌باشید دلمه آرتیشو را حتما در منوی غذای خود قرار دهید. مدل این گیاه و رنگ خاصی که دارد بسیار میز شما را فاخر خواهد کرد.

مواد لازم برای چهار عدد دلمه آرتیشو

پیاز نگینی خرد شده : یک عدد

کنگر فرنگی بزرگ : 4 عدد

گوشت چرخکرده گاو یا بوقلمون : 250 گرم

پیاز : 1/4 فنجان

برنج : 1/4 پیمانه

جعفری : 1 فنجان

نعناع : 1/2 فنجان

پیازچه : 1/4 فنجان

ادویه : 1 قاشق چایخوری

لیمو : 1 عدد

آب لیمو : 1-2 قاشق غذاخوری

روغن زیتون، نمک و فلفل : به مقدار لازم

 

ابتدا آرتیشوها را آماده‌کنید. سر آن را با قیچی یا چاقویی تیز بزنید و داخل آن که در واقع به قلب آرتیشو معروف است را با با چاقویی تیز جدا کرده و با قاشق آن را خارج کنید.

 

سپس آرتیشو‌ها را داخل آب جوش قرار دهید تا روی دمای ملایم بجوشد. وقتی‌ برگهای آرتیشو نرم و در واقع قابل جدا شدن شد در این صورت آرتیشوی شما آماده‌است.

 

دانه‌دانه آن را از داخل آب بیرون بیاورید و در یک آبکش قرار دهید تا خوب آبش گرفته شود.

 

تا آب آرتیشو‌ها گرفته می‌شود مواد داخل آن را آماده کنید.  

پیاز نگینی را تفت دهید و گوشت چرخ کرده، فلفل، ادویه و برنج (بهتر است پخته شده‌باشد)را به آن اضافه کنید و دوباره تفت بدهید. حالا جعفری،نعناع و پیازچه خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید.

 

حالا مواد شما آماده‌ است. آرتیشو‌ها را آرام بردارید و درون آن را با موادی که آماده کردید پر کنید.

 

قابلمه‌ای که برای پخت دلمه‌ها انتخاب کرده‌اید را روی اجاق بگذارید، یک لیوان آب ، نیم لیوان آب لیمو، کمی نمک و دو قاشق بزرگ غذاخوری روغن زیتون درون قابلمه بریزید. سپس دلمه‌ها را یک به یک درون قابلمه قرار دهید.

در قابلمه را ببندید و اجازه دهید روی حرارت کم و آرام آرام بپزد.

 

از رنگ مواد غذایی می‌توانید پخته شدن آن را متوجه شوید. اگر مطمئن نیست با یک قاشق چای‌خوری می‌توانید مقداری کمی از روی مواد بردارید و بچشید. وقتی دلمه‌های شما آماده شد با انواع سبزیجات خرد شده مانند جعفری یا ریحان قرمز می‌توانید آن را تزئین کنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.