2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
حضور 2 میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی

حضور 2 میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی

خیل عظیم عاشقان حسینی از اقصی نقاط کشور از هر رده سنی برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی راهی کربلا شده‌اند.

دوات آنلاین-خیل عظیم عاشقان حسینی از اقصی نقاط کشور از هر رده سنی برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی راهی کربلا شده‌اند. اشتیاق حضور در این اجتماع بزرگ شیعیان منجر به تمدید ثبت‌نام در سامانه سماح تا دیروز، یکشنبه شده است که بنابر آخرین تفاهم صورت گرفته بین ستاد اربعین و مسئولان عراقی، سامانه سماح تا مهلت مقرر شده به فعالیت خود جهت ثبت‌نام زوار برای اعزام به حماسه بزرگ اجتماعی ادامه می‌دهد.

 

شهریار حیدری، دبیر ستاد اربعین درباره آخرین آمار ثبت‌نام زائران تاکنون گفت: براساس آمار روز گذشته یک میلیون و هفتصد هزار نفر از ایران خارج شده‌اند که طبق جمع‌بندی این آمار طی جلسه دیروز تعداد زائران از مرز دو میلیون نفر هم گذشت که احتمال می‌رود در روزهای آتی بر این تعداد افزوده شود، همچنین تعداد 320 هزار زائر طی سه روز گذشته بعد از زیارت امام حسین(ع) وارد کشور شده‌اند.

 

دبیر ستاد اربعین درباره خدمات‌رسانی ناوگان حمل و نقل نیز اذعان داشت: در جلسه امروز بستری برای روان شدن بازگشت زائران به کشور فراهم کرده است. در همین راستا، 12 هزار اتوبوس در مرزهای شلمچه، مهران و چزابه برای انتقال زائران به کشور آماده خدمت‌رسانی است. به علاوه پارکینگ‌های عمومی و خصوصی شهرستان‌های مهران، چزابه و شلمچه آمادگی استقرار 260 هزار خودرو را دارند.

 

حیدری درباره اسکان و تغذیه زائران خاطرنشان کرد: در این پیک زمانی آمار توزیع تغذیه به صورت روزانه در سه وعده غذایی به بیش از 5 میلیون و 300 هزار وعده رسیده است که پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آینده به 6 میلیون وعده هم برسد و بعد از آن به احتمال زیاد به 4 میلیون وعده در روز کاهش یابد. وی درباره خدمات بهداشتی و درمانی هم ادامه داد: به طور کلی حجم خدمات، استقرار موقت درمانی در عراق و در داخل کشور از لحاظ کمی و کیفی 30درصد افزایش پیدا کرده است. دبیر ستاد اربعین ضمن اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه بارش‌ها گفت: باتوجه به تداوم بارش‌ها ظرف چند روز آینده از زائران تقاضا داریم با درنظر داشتن وضعیت هوا نکات بهداشتی و ایمنی را مورد توجه قرار دهند، ما هم تمهیدات لازم درباره امدادرسانی درصورت نیاز را فراهم کرده‌ایم. ستاد مدیریت بحران ایلام و خوزستان و استان‌های معین آنها برای مقابله با هرگونه اتفاق ناشی از بارندگی‌ها در حالت آماده باش قرار دارند.حیدری درباره فرآیند نحوه دریافت ارز زائران نیز توضیح داد: طبق اعلام بانک ملی 182 هزار نفر برای دریافت ارز در سامانه «بله» ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 125 هزار زائر در کشور عراق ارز خود را دریافت کرده‌اند و براساس آخرین گزارش‌ها روند دریافت ارز در حال حاضر روان است، به رغم اینکه تمام زائران ارز خود را دریافت می‌کنند، اما اگر زائری به هر دلیلی موفق به دریافت ارز نشود به محض ورود به کشور هزینه واریزی به حسابش عودت داده می‌شود.

 

وی درباره حداکثر ارز دریافتی توسط هر زائر اذعان داشت: هر فردی می‌تواند تا سقف صد دینار معادل 960 هزار تومان دریافت کند، البته این مبلغ تعیین شده سقف ارز دریافتی است و زائران می‌توانند از این مبلغ هم کمتر دریافت کنند. دبیر ستاد اربعین ضمن تأکید بر تأمین نیازمندی‌های موکب‌ها گفت: موکب‌های ایرانی تا 3 روز بعد از اربعین در کشور عراق و تا 5 روز بعد از اربعین در ایران به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

 

تمام موکب‌ها توسط متخصصان بهداشت ایران و عراق کنترل می‌شوند

 رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین گفت: متخصصان بهداشت ایران همراه با متخصصان بهداشت عراق، تمام موکب‌ها را کنترل می‌کنند. همچنین تمام بیمارانی که در عراق بستری می‌شوند، رصد و پایش شده و به محض پایداری به کشور منتقل می‌شوند. به گزارش ایلنا، پیرحسین کولیوند درباره ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین گفت: تاکنون بالغ بر ۹۰ هزار نفر از زائران اربعین به مراکز درمانی به سه مرز مهران، شلمچه و چزابه مراجعه کردند و در حال حاضر ۲ هزار و ۵۹۴ نفر در بیمارستان‌ها در مرزها بستری هستند. همچنین تعداد ۵۰۳ نفر نیز تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

 

وی با اشاره به کنترل بهداشت و بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در مرزها، افزود: تاکنون بالغ بر ۹ هزار و ۵۳۱ نفر از خدمه موکب‌ها و بالغ بر ۵۰ هزار نفر از زائران، آموزش‌های بهداشتی دیدند و نظارت‌های دقیقی بر تهیه، پخت و توزیع غذا در مرزها و مسیر حرکت انجام می‌شود.

 

کولیوند بیان کرد: در ورودی‌ها در مرزهای شرقی کشور نیز موضوع ورود اتباع و کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر انجام می‌شود. سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه هماهنگی مناسبی بین وزارت بهداشت ایران و عراق برای برگزاری مراسم اربعین وجود دارد، اظهار کرد: این هماهنگی‌ها بین دو کشور در قالب کارگروه مشترک انجام می‌شود. متخصصان بهداشت ایران همراه با متخصصان بهداشت عراق، تمام موکب‌ها را کنترل می‌کنند. همچنین تمام بیمارانی که در عراق بستری می‌شوند، رصد و پایش شده و به محض پایداری به کشور منتقل می‌شوند. کولیوند گفت: زائران اربعین اولاً نسبت به غذا باید دقت کنند و معمولاً سبزیجاتی را که نشسته است میل نکنند. همچنین اگر علائم تب یا گوارشی پیدا کردند به مراکز درمانی مراجعه کنند. ضمن مدیریت سفر در هنگام برگشت، باز هم اگر علائم بیماری مشاهده کردند به همکاران ما مراجعه کنند. هرچند کنترل‌ها توسط همکاران بهداشت و درمان انجام می‌شود. وی اظهار کرد: دارو و تجهیزات پزشکی و امکانات لازم به میزان کافی در مناطق مرزی وجود دارد و باید از همکارانی که در این مناطق حاضر هستند تشکر کرد.

 

منبع: ایران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.