2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
اربعین و بایدها و نبایدهای زائران حسینی

اربعین و بایدها و نبایدهای زائران حسینی

با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین سرور و سالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، پلیس از زائران حسینی خواست نکات اخلاقی تربیتی را در طول سفر زیارتی خود رعایت کنند.

دوات آنلاین-با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین سرور و سالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، پلیس از زائران حسینی خواست نکات اخلاقی تربیتی را در طول سفر زیارتی خود رعایت کنند.

 

سفر اربعین سفری مهم و معنوی است که به صورت جمعی صورت می گیرد و زائر خواه ناخواه با دیگران در ارتباط است. از این رو می بایست یکسری باید و نبایدهای اخلاقی و تربیتی را در مدت سفر خود رعایت کند.

 

زائر باید در طول سفر سعه صدر داشته، سختی ها، کمبودها و رنج های سفر را با بردباری تحمل کند، زیرا روشن است که سفر به کشور عراق و دوری از وطن و حضور گسترده زائران در ایام اربعین مشکلات و سختی هایی را به طور طبیعی به همراه دارد، بنابراین زائر با آمادگی روحی و روانی که از قبل در خود ایجاد می کند و شناخت کافی و درک درستی که از شرایط و موقعیت ویژه ایام اربعین به دست می آورد در طول سفر، سعه صدر و بردباری را پیشه خود کرده و از بی تابی و گلایه از دیگران می پرهیزد.

 

همچنین باید از ایجاد مزاحمت نسبت به دیگران پرهیز کند؛ چرا که سفر اربعین سفری فشرده و جمعی است و زائر با دیگران در ارتباط است. محدودیت های مکانی برای استراحت، نبود وقت مشخص برای خواب و بیداری، ازدحام زیاد جمعیت، محدودیت فضاهای زیارتی و سایر شرایط، همه زمینه هایی را فراهم می کند که اگر زائر اربعین توجه و دقت لازم را نداشته باشد چه بسا موجب آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت برای دیگران شده و بجای تقرب به پروردگار و جلب توجه اهل بیت علیهم السلام، مرتکب گناه نیز  شود.

 

زائر اربعین باید از فعالیت های و حرکات غیر ضروری و منافی معنویت پرهیز کند، زیرا سفر اربعین، سفری معنوی با هدف زیارت عتبات عالیات و بهره گیری از مراسم اربعین سید الشهداء است، زائر راستین کربلا در طول سفر تمام توجهش بر بهره برداری حداکثری معنوی است و از هرگونه فعالیت غیر ضرور و منافی معنویت از قبیل دور هم نشینی که در آن غیبت وجود دارد، گشتن در بازار و خرید های غیر ضروری و مانند اینها پرهیز می کند.

 

زائر اربعین، اهل ایثار است و دیگران را بر خود مقدم می دارد، فرصت اربعین را غنیمت می شمارد، در طول سفر به فلسفه و عظمت قیام امام حسین علیه السلام توجه دارد، از میزبانان بویژه مردم شریف عراق، مسئولین و دست اندرکاران کاروان ها و همه کسانی که به نحوی به وی خدمت رسانی دارند، سپاسگزاری می کند، به بهداشت محیط و نظافت فردی اهتمام ویژه دارد، از اسراف و زیاده روی در خوردنی ها و آشامیدنی ها پرهیز می کند.

 

زائر اربعین از جمهوری اسلامی، شأن و جایگاه خود را مطابق با انتظاراتی که از جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام می رود حفظ و از هر نوع رفتار خلاف شأن دوری می کند، زیرا در ایام اربعین حسینی زائران کشور های مختلف بویژه از مناطق مختلف کشور عراق با جمعیت چند میلیونی شرکت می کنند.

 

 بی تردید زائران جمهوری اسلامی به خاطر موقعیت خاصی که ایران اسلامی دارد، شأن و جایگاه ویژه ای نزد سایر زائران دارند و آنان انتظارات ویژه ای از زائران دارند.

 

زائر ایرانی می بایست در طول سفر مراقب رفتار ها و نوع تعامل خود با دیگران به ویژه زائران غیر ایرانی و مردم شریف عراق داشته باشد و از خود الگوی کاملی از یک زائر راستین اربعین آن گونه که در شأن زائر جمهوری اسلامی ایران است به نمایش بگذارد.

 

 

تهیه و تنظیم: سروان علی جوکار؛ کارشناس رسانه معاونت اجتماعی پلیس قم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.