2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آشپزی / طرز تهیه میرزاقاسمی و نحوه سرو آن

آشپزی / طرز تهیه میرزاقاسمی و نحوه سرو آن

میرزاقاسمی به دلیل اینکه به سفارس محمدقاسم خان پخته می‌شد و غذای مورد علاقه او بود و همیشه هم از مهمان‌هایش با این غذا پذیرایی می‌کرد چنین نامی بر آن نهاده شد.

دوات آنلاین-اگر به دنبال یک غذای محلی و گیاهی هستید که عطرش شما را مدهوش کند قطعا اولین نامی که به ذهن می‌آید میرزا قاسمی است. کمتر غذایی در دنیا هست که نام مبدع آن روی غذا گذاشته شود. یکی از این غذاها که طرفداران بسیار زیادی در ایران و سراسر جهان دارد میرزا قاسمی است. غذایی که قدمت آن به زمان قاجار باز می‌گردد.

 

 سارا جعفری متخصص تشریفات درباره این غذای محلی گیلانی به دوات آنلاین می‌گوید:

 

گفته می‌شود،میرزا قاسمی توسط محمد قاسم خان  که در زمان ناصرالدین شاه قاجار  والی حاکم رشت بود ابداع شده و توسط وی گسترش یافت و به نام او نیز نام گذاری شد، میرزاقاسمی به دلیل اینکه به سفارس محمدقاسم خان پخته می‌شد و غذای مورد علاقه او بود و همیشه هم از مهمانهایش با این غذا پذیرایی می‌کرد چنین نامی بر آن نهاده شد.

 

برای تهیه این غذای تاریخی و بسیار لذیذ به بادمجان، گوجه فرنگی تازه که پوست آن گرفته شده‌باشد، سیر، تخم مرغ و روغن زیتون و چاشنی‌هایی مانند فلقل و نمک نیاز است. برای هر پنج بادمجان متوسط سه عدد گوجه و یک حبه سیر و دو عدد تخم مرغ نیاز است.

 

در ابتدا بادمجان ها را کباب می کنیم. اگر امکان کباب کردن بادمجان روی آتش را داشته‌ باشید غذایتان لذیذ‌تر شده و بوی آتش می‌گیرد که طعم خاصی هم به آن می‌دهد. در غیر این صورت می‌توانید آن را در فر و یا روی اجاق کباب کنید. سپس پوست آنها را کنده و سرهای بادمجان ها را جدا می کنیم.

 

پس از آن بادمجان ها را ساطوری می کنیم . برای اینکه پوست بادمجان راحت کنده شود بعد از اینکه کبابی شد بلافاصله آن را در آب سرد فرو کنید. در این صورت پوست‌ها به راحتی جدا می‌شود.

حال نوبت به گوجه ها می رسد ؛ گوجه فرنگی ها را در آب جوش ریخته و پوست آنها را میگیریم و سپس خرد می کنیم. باید کاملا نگینی خرد شود هرچه گوجه ریزتر شود طعم بهتری خواهد داشت باید در نظر داشته‌ باشید گوجه‌ها نباید له شود بلکه باید خرد شود.

 

سیر را کوبیده و داخل روغن داغ که از قبل درتابه و روی اجاق آماده شده است می‌ریزیم تا کمی سیر ها سرخ شود.

 

سپس بادمجان ها و گوجه های آماده شده را به همان تابه اضافه کرده و سرخ می کنی. سپس به آن کمی زردچوبه اضافه می‌کنیم  و هم می‌زنیم. این کار را تا زمانی که آب آنها کشیده شده و کمی روغن بیافتد ادامه می دهیم.

 

بعد تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. سعی کنید تخم‌مرغ را در وسط تابه قرار دهید و زیر آن خالی باشد. کمی که سفیدی تخم‌مرغ سفت شد می‌توانید آن را با بخش‌های دیگر مواد مخلوط کنید و هم بزنید.

 

حالا  میرزا قاسمی ما آماده شده و زمان اضافه کردن نمک و فلفل است. پودر آویشن هم می‌تواند طعم لذیذی به این غذای اصیل شمالی بدهد.

 

چند نکته درباره میرزاقاسمی را باید درنظر بگیرید اگر می‌خواهید میرزاقاسمی شما قرمزی بیشتری داشته‌ باشد می‌توانید به آن رب هم اضافه کنید رب را با سیر مخلوط کرده و تفت دهید. اگر رنگ طبیعی آن را دوست دارید که لازم نیست ربی به آن اضافه شود. اجازه دهید غذا کمی خنک شود و به اصطلاح از حرارت بیفتد و سپس آن را سرو کنید. ریحان از سبزی‌هایی است که می‌توانید برای تزئین این غذا استفاده کنید.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.