2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
معرفی کامل و نقد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

معرفی کامل و نقد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده

دوات آنلاین-مغزهای کوچک زنگ زده از فیلم‌های خوب جشنواره سال گذشته است که از چهارم مهر ماه اکران عمومی می‌شود و می‌توانید به تماشای آن بروید اما قبل از آن اطلاعات کلی درباره این فیلم و خلاصه‌ای از نقدها را در این مطلب بخوانید:

خلاصه داستان

مغزهای کوچک زنگ زده در مورد سه برادر است؛ شکور و شاهین و شهروز، شکور(فرهاد اصلانی) برادر بزرگتر است و البته جای پدر منفعل خانواده را پر می‌کند او یک آشپزخانه (مواد مخدر) دارد. آن ها در حلبی آبادی زندگی می‌کنند. شکور بچه‌های بی‌خانمان را می‌خرد و پرورش می‌دهد تا بعدتر در خدمت آشپزخانه باشند، او سال‌هاست شاهین را در آشپزخانه خودش دارد اما به او پر و بال نمی‌دهد. شاهین (نوید محمدزاده) البته کمی خل وضع می‌زند، از آن طرف شهروز با سن کم موقعیت بهتری دارد، شهره هم که خواهر خانواده است مسائل خودش را دارد، این همه‌ی داستان نیست...

 

در معرفی این فیلم نوشته شده است: میگن اگه چوپان نباشه گوسفندا تلف میشن یا گم میشن یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی میمیرن چون مغز ندارن، هرکسی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره، یه چوپان دلسوز.

جوایز

این فیلم سال 96 در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر چهار سیمرغ بلورین را در رشته‌ها بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه، بهترین فیلمنامه و  بهترین صداگذاری به دست آورد.

 

مغزهای کوچک زنگ زده همچنین در این رشته‌ها نیز کاندیدای دریافت سیمرغ بود:

بهترین فیلم          

بهترین کارگردانی

بهترین بازیگر نقش اول مرد 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد          

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد          

بهترین فیلم‌برداری 

بهترین تدوین       

بهترین صدابرداری

بهترین طراحی لباس

 

بازیگران

نوید محمدزاده, فرید سجادی حسینی, فرهاد اصلانی, علی علایی, نازنین بیاتی, نوید پورفرج, مرجان اتفاقیان, هامون سیدی, لادن ژاوه وند, مهیار راحت طلب, مهرداد بهاالدینی, اشکان حسن پور, پیمان پازوکی, امید شیری, آرمین بهجت, منصوره ایلخانی, مهران ملکوتی, صفر محمدی, محمود کیان

 

کارگردان

هومن سیدی کارگردان و نویسنده فیلمنامه مغزهای کوچک زنگ زده است.

 

هومن سیدی پس از پایان دبیرستان و دریافت دیپلم گرافیک کار خود را با حضور در کلاس‌های انجمن سینمای جوان رشت و ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد. سپس به تهران آمد و در کلاس‌های بازیگری کارنامه به مدیریت پرویز پرستویی شرکت کرد. او فرزند دوم خانواده است و ۲ برادر (حامد و هامون) و یک خواهر (هیلدا) دارد. مادرش بازنشسته نیروی دریایی است و پدرش بازنشسته کارمند بانک کشاورزی.

 

سیدی در سال ۱۳۸۵ با آزاده صمدی ازدواج کرد و در سال ۱۳۹۲ از او جدا شد.

 

هومن سیدی در اوایل دهه هشتاد در فیلم یک تکه نان با رضا کیانیان همبازی شد و سپس نقش کوتاهی را در چهارشنبه‌سوری اصغر فرهادی ایفا کرد. او نقش اصلی پابرهنه در بهشت بهرام توکلی را بازی کرد. این فیلم اولین فیلم بلند بهرام توکلی بود که باعث شهرت او شد و سیدی هم کاندیدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن خانه سینما شد. هومن سیدی در زمینه تئاتر در همسایه آقا و مشروطه بانو دو اثرحسین کیانی به ایفای نقش پرداخت.

 

از کارهای او در تلویزیون می‌توان به سریال‌های راه بی پایان همایون اسعدیان و تا ثریا ساخته سیروس مقدم و تله فیلم‌های سایاب محمدعلی سجادی و اگر باران ببارد روح‌الله حجازی اشاره کرد. در کارنامه هنری او فیلم‌های دیگری مثل: شب بیرون، خط ویژه مصطفی کیایی، نیمرخ‌ها ساخته ایرج کریمی، در مدت معلوم، پل خواب، مادری، کمدی انسانی، مصادره و طلا ساخته پرويز شهبازي به چشم می‌خورد. هومن سیدی برای بازی در فیلم من دیه گو مارادونا هستم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را از جشنواره فیلم فجر و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گرفت.

 

سیدی پیش از این فیلم‌های آفریقا، سیزده، اعترافات ذهن خطرناک من و خشم و هیاهو را کارگردانی کرده است.

 

نقد

ایمان عبدلی در برترین‌ها نوشته است: «شخصیت پردازی» به طور خاص شاهین ، شخصیتی که نوید محمد زاده آن را اجرا کرده است البته که به دل می‌ نشیند و احتمالا جزو ماندگارهای این چند سال خواهد شد اما در حد نهایت یک تیپ است و خصیصه‌های منحصر به فردی ندارد. زبان بدن او با آن دست‌هایی که کنار بدنش منقبض شده، آن زخم روی پیشانی اش  و موهایی که برای پوشاندن آن زخم روی پیشانی پایین آورده، پروتز دهانش، نحوه‌ی خاص حرف زدنش، همه المان‌هایی است که از او یک وجه تیپیکال و نه کاراکتریزه ساخته. کمی بهروز وثوقی در گوزن ها و کمی اکبرعبدی در مادر و مقادیر زیادی هم جنس همیشگی بازی نوید محمدزاده در شاهین متبلور شده که البته در سکانس‌هایی مثل سکانس ملاقات با شکور در زندان به وجد می آورد.

 

فیلم مووی نوشته است: مغزهاي كوچك زنگ زده همچون ديگر آثار هومن سيدي راوي فضاي غير معمول و سياه قشر خاصي از جامعه است كه در فضايي پر تنش و خشن ميگذرد. فضاهايي كه از حيث بزه خيز بودن ميتواند بستر دراماتيك بسياري از اتفاقات باشد.

 

چه اینکه در این فیلم شاهد انواع و اقسام اتفاقات نیز هستیم که هرکدام میتواند به تنهایی موضوع یک فیلم باشند اما در قالب داستانی یکپارچه مطرح شده اند و درواقع میتوان گفت داستان با جزئیات خاصش توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

مهدی خدادادی در سلام سینما نوشته است: آغاز گر ژانر بدبختی یا هرچه دوست دارید صدایش بزنید در کشورمان به صورت جدی "ابد و یک روز" سعید روستایی بود.سال گذشته "تابستان داغ"با تکرار پریناز ایزدیار در دام تکرار ابد و یک روز افتاد و حالا فیلم جدید هومن سیدی با نوید محمد زاده.

 

خود شخصیت شاهین روی کاغذ بسیار شبیه به محسن ابد و یک روز است و برای این شباهت در سطح بیننده هیچ توجیهی پذیرفته نیست.

 

به غیر از شباهت های  مغز های کوچک زنگ زده، تماشاگر شاید کمی باهوش تر و تیز بین تر تا رخ دادن فاجعه اول فیلم از فیلم یک قدم جلوست،آشنایی با کاراکترها،فیلم برداری و موسیقی مد نظر سیدی باعث شده اند بیننده خیلی سریع وارد دنیا فیلم شود و درگیرانه تر آن را دنبال کند.ضرباهنگ تند فیلم هیچ گاه مخاطبش را خسته نمی کند،اما هیچوقت هم او را غافل گیر نمی کند.

 

هومن سیدی هر چه بیشتر پیش می رود بیشتر قصه را گم می کند.اما شخصیت پردازی و بازی خوب کاراکترهایش حتا یک لحظه هم مجال دنبال نکردن فیلم را نمی دهند.فاجعه دوم خودش را لو می دهد اما آنقدر در خدمت داستان است و آنقدر گره های کور داستان را باز می کند که همچنان ناامید کننده نیست.

ایمان هادی در تسنیم نوشته است: فیلم سیدی، اثر به شدت سیاهی است، خیلی سیاه‌تر آنچه در سینمای ایران ترسیم شده و به عبارت دیگر می‌توان گفت که سیاه‌ترین و خشن‌ترین فیلم سینمای ایران است که مولفش کنار سیاهی نمی‌ایستند و چند عکس کارت پستالی بگیرد، بلکه کارگردان با انتخاب میزانسن‌های جذاب نمایشی و شخصیت پردازی دقیق، سیاهی را به چالش می‌کشد. متاسفانه در سال‌های اخیر دو مبحث سیاه‌نمایی و نقد سیاهی بشدت خلط شده است. 

 

فیلم سیدی اثر بسیار خشنی است اما مرکزیت کاراکتر شاهین و دنبال کردن این شخصیت و حتی انتخاب او به عنوان دانای کل و حتی تغییر رویه‌اش پس از دستگیری برادرش شکور (فرهاد اصلانی) به نقد خشونت می‌پردازد.

 

 فیلم در مورد بی قانونی است اما بر خلاف سنت رایج‌ فیلم‌هایی از این است، قانون بدمن‌ فیلم نیست.

ادیسه عسکری در نت نوشت نوشته است: فیلم مغزهای کوچک زنگ زده صرفا یک واقع نمایی در مقیاس تشدید شده از معضلات اجتماعی است. و چیزی فراتر و عمیق تر از یک بازنمایش صرف عرضه نمیکند. با اینکه هومن سیدی با به نمایش گذاشتن به عنوان مثال بازی بچه ها در دل خرابهها تلاش دارد تصویری انسانی و بعدهای مختلف از این آدم ها و آمال و آرزوهایشان ارائه دهد اما موفق نمیشود که با دو یا سه نما و دیالوگ شخصیتها این مهم را به انجام برساند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1398/02/22
عالیییییی وقتی کارگردان و نویسنده هومن سیدیه بایدم اینطوری باشه

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.