2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
گفت‌وگو با یک روان‌شناس موفقیت/ فرمول‌های قطعی برای رسیدن به خوشبختی

گفت‌وگو با یک روان‌شناس موفقیت/ فرمول‌های قطعی برای رسیدن به خوشبختی

زوج‌های خوشبخت می‌دانند که همسرشان فقط و فقط متعلق به آن‌ها نیست و به‌تنهایی نمی‌توانند تمامی نیازهای عاطفی همسرشان را برآورده کنند. پس با آغوشی باز پذیرای پدر و مادر، خواهر و برادر و اقوام یکدیگر هستند و برای آن‌ها اهمیت قائل می‌شوند.

دوات آنلاین-دکتر احمد حلت روانشناس تربیت و موفقیت و رئیس سخنرانان حرفه‌ای ایران در این گفت‌وگو فرمول‌های قطعی خوشبختی را برای شما شرح داده است:

 

خوشبختی چیست؟

خوشبختی به‌نوعی یادگیری زندگی است و زندگی کردن هنری است که باید این هنر را آموخت. من گاها می‌بینم که برخی مدام به دنبال خوشبختی هستند و از من می‌پرسند:  فرمول خوشبختی کجاست؟ کجا به دنبال آن بگردم؟ پس کی نوبت من می‌شود؟

 

آن‌ها فکر می‌کنند خوشبختی یعنی زندگی بدون هیچ رنج و شکست و چالشی؛ غافل از اینکه شرط اول دررسیدن به شادی و آرامش، پذیرش این نکته است که زندگی برآیندی از اتفاقات خوب و بد است و چه‌بسا گاهی بار اتفاقات منفی، سنگین‌تر هم باشد و برای رسیدن به آرامش باید بپذیریم که این اتفاقات وجود دارد. باید در اتفاقات منفی زندگی‌مان به دنبال معنا باشیم. انسانی خوشبخت است که در دردهایش معنایی می‌یابد. انکار نمی‌کند که درد هست، اما معنایی در آن می‌یابد تا به زندگی‌اش ارزش زیستن ببخشد.

چگونه می‌توانیم خوشبختی را به دست آوریم؟

خوشبختی را با لذت بردن از ثانیه‌ها، از هر چیزی که داریم و نداریم، از غم و شادی‌هایمان می‌توانیم به دست آوریم؛ این شعارگونه نیست. هنگامی‌که من یاد بگیرم از های های گریه کردن خودم لذت ببرم این‌یک نوع خوشبختی است که در جهان نصیب هرکسی نمی‌شود. هرکسی در دنیا می‌تواند از خوشبختی یک تصوری داشته باشد بنابراین باید یاد بگیریم از داشته‌هایمان لذت ببریم؛ در اصل خوشبختی یعنی"لذت بردن از ثانیه‌های عمرمان در هر شرایطی".

 

چه زوج‌هایی خوشبخت هستند و اساسا زوج‌ها چگونه می‌توانند خوشبخت زندگی کنند؟

 اولین و مهم‌ترین اصل خوشبختی زوج‌های جوان آن هست که همسرشان را همان‌طور که است بپذیرند. همچنین باید بگوییم یکی از رفتارهای بارز زوج‌های خوشبخت اهمیت قائل شدن برای خانواده ی خود و همسرشان است. زوج‌های خوشبخت می‌دانند که همسرشان فقط و فقط متعلق به آن‌ها نیست و به‌تنهایی نمی‌توانند تمامی نیازهای عاطفی همسرشان را برآورده کنند. پس با آغوشی باز پذیرای پدر و مادر، خواهر و برادر و اقوام یکدیگر هستند و برای آن‌ها اهمیت قائل می‌شوند.

 

دومین مورد از رفتارهای بارز زن و شوهرهای خوشبخت ناامید نشدن و دانستن این حقیقت است که زندگی مشترک جاده‌ای دوطرفه هست. در زندگی زوج‌های خوشبخت امید موج میزند. آن‌ها نسبت به آینده ی رابطه مشترکشان خوش‌بین هستند و نگرش مثبتی به ازدواجشان دارند. آن‌ها خوب می‌دانند زندگی مشترک یک‌طرفه به‌هیچ‌عنوان رابطه‌ی خوشایندی نیست و تمام تلاششان ایجاد یک رابطه دوطرفه است. پس از گام‌های جاده خوشبختی، امیدوار بودن و داشتن یک رابطه دوطرفه در زندگی مشترک است. به آینده ی ازدواجتان خوش‌بین و به اتفاق‌ها و رویدادهای آن نگرشی مثبت داشته باشید و از زندگی‌ تان لذت ببرید.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های زوج‌های خوشبخت احترام، عزت و کرامتی هست که آن‌ها به یکدیگر ارزانی می‌دارند. چه در حضور دیگران و چه در خلوت خویش، زوج‌های خوشبخت یکدیگر را با کلمات زیبا و دل‌نشین صدا می‌کنند. کلماتی مثل عزیزم، زندگیم، نفسم، نازنینم و ... پس شرط حرکت به سوی خوشبختی در یک زندگی مشترک، تکریم و احترام گذاشتن متقابل است. از تحقیر کردن و گذاشتن القاب زشت بر روی یکدیگر خودداری کنید و هیچ‌گاه احترام و عزت دیگری را مخصوصاً در حضور دیگران زیر پای نگذارید. یکدیگر را با نام‌های زیبا و با احترام شایسته صدا نمایید.

 

همواره از انسان‌های خوشبخت می‌پرسند: " راز موفقیت شما چیست ؟" آیا موفقیت خوشبختی می‌آورد ؟

خیر. موفقیت و خوشبختی دو مقوله ی جدا از هم هستند. موفقیت را پاداشِ تلاش، استمرار و قدرت می توان در نظر گرفت لذا ممکن است افراد، موفقیت‌هایی را کسب کنند اما هرگز احساس خوشبختی نکنند. ما داریم آدم‌های موفق زیادی را که در زمینه‌های مالی، خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی خیلی موفق هستند اما احساس رضایت و خوشبختی نمی‌کنند. بنابراین خوشبختی یک حس خوب است. حس خوبی که شما با خوردن یک نان بربری، پنیر تبریزی، گوجه‌فرنگی و هندوانه به دست می‌آورید یا خوردن یک پرس چلوکباب در قابلمه‌ای با کره زیاد و سماق، این می‌شود خوشبختی. خوشبختی همه‌جا هست. یک آدم اگر در فقرش خوشبخت باشد، در ثروت هم می‌تواند خوشبخت باشد، ولی آدم‌هایی که دنبال خوشبختی می‌دوند، هرگز احساس خوبی ندارند؛ خوشبختی یعنی لذت بردن از تمام ثانیه‌های زندگی؛ حتی از گریه کردن، حتی از بیماری. درد هم یکی‌از نعمت‌های زندگی است. وقتی رنج می‌کشیم، یعنی گناهانمان دارد پاک می‌شود، اشتباهاتمان برطرف می‌شود. اگر ما نگاهمان را به رنج‌ها و غم‌ها تغییر دهیم می‌بینیم که این رنج‌ها ما را رشد داده و بالا برده است. هرکس غم و درد بیشتری دارد روح بزرگ‌تری دارد و قوی‌تر است. پس بیایید به‌جای اینکه از غم‌هایمان بنالیم به آن‌ها ببالیم.

 

منبع: تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.