2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
اما و اگرهای سهمیه‌بندی تعداد نمایندگان زن در مجلس

اما و اگرهای سهمیه‌بندی تعداد نمایندگان زن در مجلس

این طرح با توجه به تجارب کشورهای دیگر در این زمینه تهیه شده و در حال بررسی و مطالعه در مرکز پژوهش‌های مجلس است تا سهمیه مربوط به کرسی‌های زنان در مجلس به درستی تعیین شود

دوات آنلاین-مجلس دهم با داشتن ۱۷ نماینده زن از این نظر رکورددار محسوب می‌شود. این در حالی است که از مدتی قبل زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر این مجلس‌نشینان قصد دارند سهمیه‌ای مشخص را برای زنان مجلس درنظر بگیرند. این موضوع ظاهرا اکنون جدی‌تر شده است.
پیش از این فراکسیون زنان در مجلس نهم با اعمال این‌گونه سهمیه‌بندی جنسیتی مخالف کرده و افزایش حضور زنان را فقط در قالب افزایش تعداد آن‌ها در نامزد شدن برای انتخابات پیشنهاد داده بود. در حالی که برخی معتقد هستند تعیین سهمیه نومعی تبیغض است گروهی از فعالان حقوق زنان نیز معتقد هستند حضور تعدادی مشخص نماینده زن در مجلس می‌تواند در پیگیری مطالبات آنها تاثیر مثبتی داشته باشد.
پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، اکنون از پیگیری این طرح خبر داده و گفته است: این طرح با توجه به تجارب کشورهای دیگر در این زمینه تهیه شده و در حال بررسی و مطالعه در مرکز پژوهش‌های مجلس است تا سهمیه مربوط به کرسی‌های زنان در مجلس به درستی تعیین شود.
زهرا نژاد بهرام، فعال زنان، این تبعیض را مثبت دانست و به دوات آنلاین گفت: این مطالبه برخاسته از نیاز جامعه است و فرصت خوبی است تا بتوان بهره‌گیری از زنان را افزایش داد.
زهره ارزنی، وکیل خانواده و فعال حقوق زنان ، با مثبت ارزیابی کردن این طرح گفت: این طرح در شهرهایی که سهمیه آنها بیش از ۲ نفر است عملی خواهد بود مگر اینکه با ایجاد احزاب بتوان این روند را تقویت کرد.
او با اشاره به اینکه افزایش تعداد زنان به تنهایی سبب بهبود اوضاع برای زنان در جامعه نمی‌شود افزود: حضور زنانی در مجلس لازم است که نگرش و عملکرد حساس و درستی در راستای احقاق حقوق زنان و مطالباتشان داشته باشند.
ارزنی با اشاره به فعالیت‌های درخور توجه فراکسیون زنان در مجلس دهم اضافه کرد: ما نیازمند حضور زنانی هستیم که با وجود مشکلات پیش‌رو حضوری فعال در مجلس و به خصوص پیگیری مطالبات زنان داشته باشند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.