2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
فاجعه آب‌و‌هوایی برای کشورهای آسیایی در راه است

فاجعه آب‌و‌هوایی برای کشورهای آسیایی در راه است

منطقه آسیا و اقیانوسیه همواره در مقابل تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر بوده است و تاثیر آن بر زندگی پرجمعیت‌ترین خشکی روی کره‌زمین می‌تواند فاجعه‌بار باشد

دوات آنلاین-بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک اطلاعات توسعه مناطق، کشورهای آسیایی در معرض شدیدترین آسیب‌های ناشی از افزایش دما و شرایط ناشی از تغییرات آب و هوایی قرار خواهند گرفت.
به گزارش فایننشال تایمز، از نابودی محصولات زراعی تا سفید شدن جزایر مرجانی علاوه بر آنکه زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر قرار خواهد داد برای صنایع صادرات غذا نیز میلیاردها دلار هزینه در بر خواهد داشت.
پیش بینی می‌شود تا سال ۲۱۰۰ میانگین دمای هوا در فصل تابستان برای مناطقی چون جنوب غرب چین، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان به میزان ۸ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند. در برخی مناطق آسیا و اقیانوسیه نیز میزان بارش‌ها به نصف میزان کنونی کاهش خواهد یافت. این مساله مهمترین موضوع در کاهش میزان تولیدات محصولات غذایی خواهد بود.
برطرف کردن عواقب تغییرات اقلیمی برای پرجمعیت‌ترین نقطه از جهان مهمترین عامل همکاری بانک توسعه مناطق در آسیا و موسسه پوتسدام در آلمان  است. این همکاری پس از وعده همکاری روسای این بانک بین‌المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی برقرار شد.
پریتی بندریف مدیر بخش توسعه پایدار و تغییرات آب و هوایی بانک توسعه آسیایی در این باره گفت:« منطقه آسیا و اقیانوسیه همواره در مقابل تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر بوده است و  تاثیر آن بر زندگی پرجمعیت‌ترین خشکی روی کره‌زمین می‌تواند فاجعه‌بار باشد.»
این گزارش با استفاده از داده های موجود و مدل های جدید برای پیش بینی دهه‌های آینده و تلاش برای برآورد تاثیرات انسانی و مالی تغییرات اقلیمی بر آسیا نوشته شده‌است. یوآخیم شلنهوبر، مدیر موسسه پوتسدام گفت  «وظیفه اصلی» منطقه تلاش برای اصلاح روش‌ها برای تطابق با افزایش دمای ۱٫۵ درجه‌ای تا پایان قرن است. این موضوع مهمترین بند از توافق آب و هوایی پاریس را به خود اختصاص داده است.
بیشتز از سه چهارم شهرهای جهان که اکثر آنها در معرض افزایش یک متری آب سطح‌ دریاها هستند در آسیا قرار دارند. هفت شهر فقط  از  کشور فیلیپین هستند. دو سوم از ۲۰ شهر جهان نیز که در آینده در معرض افزایش تلفات مالی ناشی از سیل در دهه‌های آینده قرار دارند در قاره آسیاه واقع شده اند. پنج شهری که بیشترین آسیب اقتصادی را خواهند دید در کشور چین قرار دارد. مرکز تجاری گوانگ‌ژو، و بمبئی در هند نیز در این لیست قرار گرفته‌اند. در صورت انجام نشدن اقدامات لازم پیش بینی شده که تا پایان قرن میزان تولید برنج در کشورهای جنوب شرقی آسیا به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.