2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
زنانی که درگیر انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شوند
تاکید یک جامعه‌شناس بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

زنانی که درگیر انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شوند

موضوع زنان سرپرست خانوار و اهمیت توجه به این موضوع، یکی از مباحث مهمی است که محور توجه کارشناسان اجتماعی قرار گرفته است. در این میان مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یکی از ارکان جامعه امروزی، سبب شده کمپین‌‌های اجتماعی با اهداف گوناگون و با محوریت کاهش آسیب‌های اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در جوامع پیدا کند.

دوات آنلاین-موضوع زنان سرپرست خانوار و اهمیت توجه به این موضوع، یکی از مباحث مهمی است که محور توجه کارشناسان اجتماعی قرار گرفته است. در این میان مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یکی از ارکان جامعه امروزی، سبب شده کمپین‌‌های اجتماعی با اهداف گوناگون و با محوریت کاهش آسیب‌های اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در جوامع پیدا کند. 
امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، با تأکید بر اهمیت توانمندسازی و مهارت‌آموزی زنان سرپرست خانوار گفت: «عمدتا زنان سرپرست خانوار با مشکلات معیشتی مواجه هستند و از توان مالی مناسبی برخوردار نیستند، چه‌بسا اطلاعات زیادی درباره امور اقتصادی و مشاغل ندارند و سطح تحصیلات پایینی دارند. »
 او با اشاره به تحقیقاتی که در دهه ۴۰ والتر لوین، از استادان «MIT»، انجام داده بود، می‌گوید: «براساس آن تحقیقات عنوان شد مهارت‌آموزی نباید به‌صورت معلم - شاگردی دنبال شود، بلکه در آموزش به افراد باید به‌صورت عملی اقدام و فرد را عملا در روند یادگیری دخیل کرد. برهمین‌اساس معتقدم در روند توانمندسازی زنان نیز باید آموزش به نحوی باشد که فرد کارآموز صرفا در قالب استاد - شاگردی تحت مهارت‌آموزی قرار نگیرد». 
این جامعه‌شناس به سایر ابعاد آموزش زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و افزود: «در بسیاری موارد زنان سرپرست خانوار به‌دلیل نیازهای مالی درگیر انواع آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، بزهکاری و... می‌شوند». 
به اعتقاد قرایی‌مقدم، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از ورود آنها و خانواده‌هایشان به دوره بطالت، آسیب و فقر جلوگیری و جمعیتی را از فضای منفعل و سردرگم خارج می‌کند. این کار موجب می‌شود فضا برای حضور فعالانه‌تر زنان در مشاغل مختلف و در جامعه فراهم شود. او درباره نقش کمپین‌های اجتماعی در جلب توجه جامعه به مقوله زنان سرپرست خانوار افزود: «کمپین‌های اجتماعی در دنیای کنونی به رسانه جذب افکار عمومی تبدیل شده‌اند و تلاش می‌کنند با همراه‌کردن مردم با اهداف خود، نقشی تعیین‌کننده در مناسبات اجتماعی داشته باشند و بدون شک، نیازها و مشکلات جامعه بدون همیاری و همراهی مردم میسر نخواهد شد و کمپین‌های اجتماعی که با هدف یکپارچگی افکار عمومی فعالیت می‌کنند، می‌توانند در حوزه فعالیت خود موفق باشند».

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.