2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چگونه غذاهای سرخ‌کردنی سالم بخوریم؟
یک متخصص تشریفات راهنمای می‌کند:

چگونه غذاهای سرخ‌کردنی سالم بخوریم؟

روغن های زیرو ترانس به تازگی وارد بازار شده و کلسترول پایینی دارد البته به این معنا نیست که اگر این روغن ها را استفاده کنید هیچ محدودیتی ندارید بلکه این روغن ها کم خطر تر از بقیه هستند.

دوات آنلاین-هرچند پزشکان تاکید می‌کنند بهتر است غذای سرخ کردنی استفاده نکنید و این موضوع آنقدر در ذهن برخی از مردم نهادینه شده که تصور می‌کنند غذای سرخ کردنی سم است اما واقعیت چیز دیگری است. غذای سرخ کردنی زمانی مضر است که شما مواد را در روغن شناور کنید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید. سرخ کردن وقتی درست انجام شود لزوما  ناسالم نیست. در حقیقت، دمای بالایی که برای سرخ کردن مورد استفاده قرار می گیرد باعث ایجاد بخار در طول پخت وپز می شود و آن را در پوششی از روغن قرار می دهد. سرخ کردن غذا را لذیذ می‌کند. برای اینکه یک غذای لذیذ و کم‌خطر برای سلامتی‌تان استفاده کنید می‌توانید روغن اضافی غذا را بگیرید.

 

سارا جعفری متخصص تشریفات برایمان از روشی برای سرخ کردن و گرفتن روغن می‌گوید که باعث خوش طعم و زیبا شدن غذایتان می‌شود:

 

سرخ کردن غذا در روغن شناور ساده ترین گزینه است چون درجه حرارت پخت را تنظیم می کند. از یک قابلمه گود با سبدی گود ( یا از یک کفگیر سوراخ دار فلزی ) برای برداشتن غذاهای پخته شده استفاده کنید. غذا را در ظرف روغن رها نکنید و حتما موقع سرخ کردن آن را در یک سبد قرار دهید و کف ظرف رها نکنید.

 

از دماسنج دیجیتالی ( نوعی که دماهای بالا را تحمل می کند ) استفاده کرده تا دمای بالا را تست کنید . داخل سینی فلزی یا کاسه کاغذ آشپزخانه برای گرفتن روغن غذا بعد از سرخ کردن بگذارید.

 

هرگز یک قابلمه را بیش از دو سوم پر از روغن نکنید چون ممکن است وقتی غذا اضافه می شود روغن به اطراف پخش شود یا آتش بگیرد.

 

از روغن های زیرو ترانس استفاده کنید. روغن های زیرو ترانس به تازگی وارد بازار شده و کلسترول پایینی دارد البته به این معنا نیست که اگر این روغن ها را استفاده کنید  محدودیتی ندارید بلکه این روغن ها کم خطر تر از بقیه هستند. یادتان باشد روغن هایی که از دانه گیاهان است مفید است. روغن های آفتابگران، کالونا و کنجد مغذی و خوب هستند. 

بیشتر سرخ کردنی ها به دمای 175 - 180 درجه سانتیگراد نیاز دارند، بنابراین غذاها را بدون سوختگی سرخ کنید. اگر دماسنج نداشته باشید وقتی تکه نانی را در روغن بیندازید و در طول 30 ثانیه به رنگ قهوه ای درآید دمای آن برای سرخ کردن مناسب است .

 

وجود بیش از حد مواد غذایی در قابلمه و یا ماهی تابه، دمای روغن را بیش از حد کاهش می دهد. دمای زیر 100 درجه سانتیگراد باعث می شود غذا شروع به جذب سریع روغن کند و هنگام خوردن چرب خواهد بود و در زیر 130 درجه سانتیگراد، به آرامی قهوه ای خواهد شد، بنابراین غذا زمانی زیادی را برای سرخ شدن می برد و پوشش اش قهوه ای خواهد شد .

 

به محض این که غذا را از داخل تابه بیرون آوردید ، آن را روی کاغذ آشپزخانه قراردهید تا هر گونه روغن اضافی را تا جایی که ممکن است جذب کند.

 

بعد از سرخ کردن روغن اضافی غذا را خوب بگیرید

شما می‌توانید قبل از اینکه مواد غذایی را داخل روغن بیندازید از نمک استفاده کنید. با این کار آب مواد غذایی را می‌گیرید و روغن کمتری به آن جذب می‌شود و غذا هم ترد می‌شود. در نهایت می‌توانید به آن آب لیمو یا سرکه اضافه کنید.

 

وقتی سرخ کردن را تمام کردید، بگذارید روغن خنک شود، سپس قبل از استفاده مجدد با توری نازک یا الک رسوبات آن را صاف کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.