2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
هیجان  بالای آبشار  30 متری در طالقان
یادداشت یک دختر کوهنورد

هیجان بالای آبشار 30 متری در طالقان

وقتی آن بالا ایستاده‌ای تمام طالقان زیر پایت است. انگار همه جا را با لایه‌ای سبز پوشانده‌اند. تا افق روستاهای مختلف را می‌بینی، با آن سقف‌های شیروانی رنگی‌رنگی‌شان. آنقدر زیبا است که انگار تابلو نقاشی تماشا می‌کنی.

دوات آنلاین-سرتان شلوغ است؟ کلی گرفتاری دارید؟ نمی‌توانید مرخصی بگیرید؟ همه این بهانه‌ها را کنار بگذارید چون این بار آرزو اسدیان، دختر کوهنورد جایی را برای سفر شاد پیشنهاد داده که رفتن به آنجا خیلی راحت و ساده است.:

 

ییلاقی زیبا و بی‌نظیر. یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفری یک روزه.  با دو ساعت رانندگی از تهران می‌توانید به منطقه‌ای بروید که پر است از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی. منظورم طالقان است؛ یکی از زیباترین ییلاقات نزدیک تهران که در میان کوه‌های البرز قرار گرفته است و می‌توانید در آنجا هوای پاک و آسمان صاف را تجربه کنید و از تماشای آبشارهای خروشان و کوه‌های مرتفع با دره‌های زیبا و سرسبز لذت ببرید. برای رفتن به طالقان در این مطلب با من هم‌سفر شو:

سفر را از میدان آزادی تهران شروع  می‌کنیم. باید به‌سمت کرج بروی و بعد اتوبان کرج- قزوین را ادامه بدهی. حدود 50 کیلومتر که رفتی، سمت راست خودت تابلوی طالقان را می‌بینی. به آن جاده بپیچ. مسیر خیلی سرراست است و تابلوها خیلی خوب راهنمایی می‌کنند. یادت باشد کمی که جلو رفتی به گردنه‌ها و پیچ‌ها می‌رسی و باید سرعت‌ات را کم کنی البته کل مسیر کوهستانی حدود 20 دقیقه بیشتر نیست. بعد از آن به سد طالقان می‌رسی ومنظره‌ای بی‌نظیر در اطراف خودت می‌بینی.

رنگ کبود دریاچه واقعا خیره‌کننده است. این دریاچه حدود 10 کیلومتر طول دارد و سد روی آن آب را از طالقان به دشت قزوین می‌رساند ولی برای لذت‌بردن از آنجا لازم نیست اینها را بدانی. ما در این سفر صبحانه را ساعت 8 صبح کنار این دریاچه خوردیم. جایتان خالی. انگار لقمه‌ها آنجا خوشمزه‌تر شده بودند. شما هم اگر رفتید تجربه صرف صبحانه کنار دریاچه را از دست ندهید.

                                          

صبحانه که تمام شد، مسیر را ادامه دادیم. از قبل برای رفتن به روستای حسنجون برنامه‌ریزی کرده بودیم. چرا از میان آن همه روستا اینجا را انتخاب کردیم؟ یک دلیل خیلی مهم دارد. حسنجون پایه بلندترین قله‌ طالقان و نقطه شروع صعود به قله شاه‌البرز است. حتما می‌دانی که شاه‌البرز یکی از معروف‌ترین قله‌های البرز غربی است و البته فوق‌العاده زیبا. رفتن به این روستا از کنار دریاچه هم زیاد سخت نیست چون تابلوها خوب راهنمایی می‌کنند البته خود من از گوگل‌مپ استفاده کردم. خوشبختانه آنتن‌دهی موبایل خوب و اینترت در تمام مسیر 3G و 4G بود.

 

                                                                  بیشتر بخوانید: ارفع‌کوه؛ صعود به اوج زیبایی

 

روستای حسنجون در دره‌ای پرآب و سرسبز واقع شده  و واقعا تماشایی است. حتی رودی پرآب دارد که ما نتوانستیم از آن عبور کنیم و رود حتما به پل نیاز دارد. این رود به شاهرود می‌رسد و از آنجا به سد طالقان می‌ریزد.

 

ما تا ساعت 9:30 صبح آنجا ماندیم و بعد دوباره به حرکت ادامه دادیم. تو هم می‌توانی همین‌طوری برنامه بریزی تا از نظر زمانی با مشکل مواجه نشوی.

 

                                                                    بیشتر بخوانید: قله ساکا؛ ایستاده بر بلندای طبیعت

بعد از دو ساعت کوهپیمایی در دره زیبای حسنجون به مزرعه دوروان رسیدیم.  دوران دو رودخانه دارد و می‌گویند چون این روستا دو رودخانه بزرگ (گت روخانه) و رودخانه کوچک (خورد روخانه) دارد اسم آن از ترکیب "دو" و "روان" تشکیل شده است که با ترکیب این دو واژه، دوروان خوانده می‌شود.

 

دورانی‌ها به زبان تاتی صحبت می‌کنند که زبانی بسیار نزدیک به زبان اهالی خود طالقان است. این منطقه چشمه پرآبی دارد که منبع تامین‌کننده آب روستا است.  در دوران اتراق کردیم تا همه جا را خوب ببینیم. بعد از کمی استراحت و صرف ناهار دوباره راه افتادیم.

 

مقصد بعدی ما آبشار شله‌بن، یکی از آبشارهای زیبای طالقان در روستای بزج بود. بعد از ۵ دقیقه راهپیمایی از روستای بزج  به بالای این آبشار رسیدیم. شله‌بن آبشاری با ارتفاع حدودا 30 متر است که همیشگی است. این آبشار سه طبقه است یعنی آب از بالا داخل حوضچه‌ای می‌ریزد بعد دوباره تا حوضچه دوم و سپس تا حوضچه سوم سرازیر می‌شود. دیدن آن را هرگز از دست نده. بالای آبشار مناظر  سرسبزی بهاری و طبیعت بی‌نظیر ما را خیلی هیجان‌زده کرد.  همگی در سکوت غرق تماشا شده بودیم.

 

                                                                بیشتر بخوانید: صعود به لاکمر؛ تجربه‌ای هیجان‌انگیز

 

وقتی آن بالا ایستاده‌ای تمام طالقان زیر پایت است. انگار همه جا را با لایه‌ای سبز پوشانده‌اند. تا افق روستاهای مختلف را می‌بینی، با آن سقف‌های شیروانی رنگی‌رنگی‌شان. آنقدر زیبا است که انگار تابلو نقاشی تماشا می‌کنی.

 

بعد از لذت بردن از طبیعت از راه پاکوبی که حدود یک ربع است پایین آمدیم و آمده برگشتن به تهران شدیم.

 

اگر خواستی عکس‌هایی را که در این سفر گرفتیم اینجا تماشا کن.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.