2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
دستور پخت مرجو خورش ؛غذای سنتی طالقان

دستور پخت مرجو خورش ؛غذای سنتی طالقان

مانند هر غذای ایرانی دیگری، ابتدا باید پیازداغ تهیه شود. پیازداغ مرجوخورش، كمی متفاوت است.

دوات آنلاین-یكی از غذاهای طالقان مرجو خورش است كه ویژگی‌های محلی و سنتی زادگاهش را دارد.

 

مواد اولیه:مرجو/گوشت گوسفندی (خورشی)/سیب‌زمینی نگینی/آلوی برغان/رب گوجه فرنگی/پیاز/آبغوره/ زعفران/نمك و فلفل

 

طرز تهیه:مانند هر غذای ایرانی دیگری، ابتدا باید پیازداغ تهیه شود. پیازداغ مرجوخورش، كمی متفاوت است. بعد از نگین‌كردن پیازها و بعد در روغن ریختن، باید پیازها با زردچوبه طبخ شود تا به رنگ طلایی خوشرنگ دربیاید. اگر پیازها در روغن محلی سرخ شوند، بوی مطبوعی به غذا خواهد داد.

 

بعد از آماده شدن پیازداغ، گوشت‌های نگین شده را به پیازداغ اضافه كنید و تفت دهید. این مرحله هم مانند بسیاری از خورش‌های ایرانی است.

 

بعد از این كه گوشت در روغن و پیازداغ تفت خورد و رنگش به قهوه‌ای تغییر كرد و به اصطلاح از خامی درآمد، رب گوجه فرنگی را به تركیب طلایی و قهوه‌ای رنگ اضافه كنید و مخلوط را هم بزنید تا همرنگ شوند و رنگ قرمز تبدیل به رنگ غالب غذا شود.

 

به محتویات به دست آمده، آب ولرم اضافه كنید و در حرارت ملایم اجازه دهید بپزد. بعد از این كه گوشت نیم‌پز شد، مرجو و آلو را كه از قبل شسته شده است به غذا اضافه كنید. سیب‌زمینی نگینی را بعد از آنها اضافه كنید. در مراحل پایانی طبخ غذا، آبغوره، نمك و فلفل و زعفران را نیز اضافه كنید و بعد اجازه دهید مرجو خورش جا بیفتد.

 

  مرجو همان عدس است در گویش قدیمی. هنوز هم در برخی روستاهای طالقان به عدس مرجو می‌گویند.

 

  درست است كه مرجو خورش، با كلمه خورش همراه است، اما این غذا را هم با برنج و هم با نان صرف می‌كنند.

 

  اگر آلوی برغانی اصل در دسترس نباشد، می‌توانید از آلو بخارا هم استفاده كنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.