2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
سهم بزرگی از بازار عطر، قاچاق است
یک فعال تجارت عطر و ادکلن:

سهم بزرگی از بازار عطر، قاچاق است

ایران یکی از صادرکنندگان اصلی گیاه‌های خوش رایحه به اروپا است . ما گیاهان را از کشورمان به اروپا صادر می‌کنیم و آنها فرآوری و به عطر تبدیل می‌کنند و دوباره همان را به خود ما می‌فروشند.

دوات آنلاین-ایران صنعت عطر و ادکلن ندارد بلکه ایران تجارت عطر و ادکلن دارد.  این را نیما حاجی نقی مدیر فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن درباره بازار  عطر و ادکلن می‌گوید و ادامه می‌دهد: صنعت زمانی معنا پیدا میکند که در این حوزه  تولید داشته باشیم درحالیکه تولید در حوزه عطر و ادکلن کمتر از 3 یا 4 درصد است. کیفیت آن نیز عامه پسند نیست. 
حاجی نقی درباره بازار عطر و ادکلن گفت: سهم بزرگی از بازار در این تجارت غیر قانونی است یعنی کالا به صورت قاچاق وارد می‌شود. از آنجایی که حساسیت در این خصوص بالاست و مشکلاتی و تبعاتی هم که دارد زیاد است، درصد کمی از عطرهای موجود در بازار به صورت قانونی وارد کشور می شوند.

در اینجا بخوانید خانم ها برای خوش بو بودن چه طور عطر بزننید؟


این تاجر عطر در خصوص مشکلات بازار عطر و ادکلن در ایران گفت : یکی از مشکلات  واردات است که عوارض گمرکی بالایی دارد و به همین دلیل قاچاق عطر بسیار زیاد است و همین امر باعث شده تا  در بحث فروش هم مشکلات زیاد باشد. تعزیرات هم انبارها را بازرسی می‌کند و در صورت دیدن کالای قاچاق فروشنده دچار مشکل می‌شود. این فقط بخشی از مشکلات فروشنده این کالا است.
 وی درباره اینکه آیا بازار عطر و ادکلن در ایران بازار وسیع و خوبی است گفت: نمی‌توان گفت درصد بالایی از مردم از عطر استفاده می‌کنند و بازار وسیع است چراکه استفاده از عطر و ادکلن به دو پارامتر اقتصادی و فرهنگی بستگی دارد وقتی توان خرید مردم پایین باشد بنابراین ترجیح می‌دهند کالاهای اساسی را تهیه کنند و عطر نیاز دست چندم آنها می‌شود و در صورتی که پولی باقی بماند از عطر استفاده می‌کنند. بنابراین در قشری که به لحاظ اقتصادی در وضعیت مطلوبی هستند استفاده می‌شود که قشر وسیعی هم نیستند. نکته دوم اینکه  حتی اگر مردم در وضعیت مناسب اقتصادی باشند به لحاظ فرهنگی احساس نیاز به استفاده از عطر و ادکلن در کشور ما پایین است چرا که یک کالای خارجی و غیر ضروری معرفی شده‌ است. در واقع سیاستگذاران فرهنگی کشور بر این مبنا پیش رفته اند که عطر را یک کالای لوکس غیر ضروری معرفی کنند. و عموما نگاهی که وجود دارد این است که چه نیازی هست مردم عطر و ادکلن استفاده کنند یا آن را در سبد کالای خود قرار دهند.

حاجی نقی با اشاره به اینکه به گردش درآمدن چرخ صنعت عطر و ادکلن می‌تواند بسیار برای کشور اشتغالزا باشد و از آمار بیکاری کم کند گفت: جای مانور در این صنعت بسیار زیاد است از کشت و تولید گیاهانی که در تولید عطر استفاده می‌شود تا بسته بندی و توزیع و ... می‌تواند مشاغل زیادی را در کشور ایجاد کند و بخشی از بار اشتغال را از روی دوش دولت بردارد.
وی با اشاره به اینکه این کار بسیار مشکل است اما نشدنی نیست گفت: هرچند ما نمی‌توانیم در این صنعت با اروپایی‌ها رقابت کنیم چرا که آنها قرنها در این حوزه کار و تحقیق کردند اما نباید فراموش کنیم که رایحه‌هایی که برای تولید عطر اروپایی استفاده می‌شود از گیاهان آسیایی از جمله گیاهان ایرانی است. ایران یکی از صادرکنندگان اصلی گیاه‌های خوش رایحه به کشورهای اروپایی برای تولید عطر است و جالب اینجاست که ما گیاهان را از کشورمان به اروپا صادر می‌کنیم و آنها فرآوری و به عطر تبدیل می‌کنند و دوباره همان را به خود ما می‌فروشند. 
بنابراین فعال شدن ما در این حوزه می‌تواند حداقل نیاز بازار داخل را براورده کند و در بلند مدت منافع اقتصادی زیادی را به کشور برساند. هرچند ما حداقل 50 سال از این صنعت عقب هستیم اما این امر قابل جبران است .

بهترین روش انتخاب ادکلن مردانه را بخوانید.


وی درپاسخ به این سوال که آیا بازار ایران بازار مورد توجهی برای برندهای خارجی است گفت:قطعا بازار مورد توجهی است اما مسئله این است که برندهای معروف و پرفروش نهایتا با 5 شرکت در ایران کار می‌کنند. شیوه کار برندهای خارجی در کشورهای خاورمیانه به این شکل است که وقتی نمایندگی انحصاری می‌دهند که ببینند شرکت با چند برند معروف دیگر هم همکاری دارد. بنابراین انحصار این شرکت‌ها را محکم‌تر می‌کنند و تجارت عطر و ادکلن در حوزه واردات و توزیع محدود به چند شرکت وارد کننده می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.