• ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت
  • اِثَّلاثا ١٧ شعبان ١٤٤٠
  • Tuesday 23 Apr 2019

عکس روز

آخرین خبرها

قیمت دلار، یورو، سکه و طلا امروز سه‌شنبه 3 اردیبهشت
دلیل خر و پف چیست؟
گفت‌وگو با محمدکاظم تاتار، برنده 100 میلیون تومانی مسابقه برنده باش: گفتند پول را به‌زودی می‌دهند
جراحی افزایش قد چه تاثیرات و عوارضی دارد؟
4 روش عملی برای فراموش کردن خاطرات بد
مرگ مشکوک خانم دکتر در مطب
ازدواج عجیب دختری با مردی که حکم حبس ابد دارد
چه کار کنیم که برای همسرمان تکراری نشویم؟
هومن برق نورد ؛ از دنیای حرفه‌ای تا زندگی شخصی
چندش‌آورترین غذاهای جهان
پشت پرده اجاره روزانه خانه
سرنوشت باران شیخی ؛همچنان در هاله‌ای از ابهام
با جاذبه‌های گردشگری زاهدان آشنا شوید
نشانه‌های مهم پیش‌دیابت را جدی بگیرید
اسراری از زندگی خواهر و برادر‌های ترامپ
راز خواننده بدصدای رستوران برملا شد
ماجرای تلخ توزیع رایگان قرص روانگردان در مدرسه‌ای دخترانه در تهران
غزلی از دیوان شمس/ دزدیده چون جان می روی اندر میان جان من
فرارشوم ازخانه به‌خاطر عشق خیابانی
زنم وسواس داشت، کشتمش
خوش استایل‌ترین سلبریتی‌ها
روایت دقیق از پرونده اصغر قاتل
امروز با حافظ/ صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد
شوهرم با دختران غریبه رابطه دارد
تجاوز6برادرشوهربه زن19ساله هندی
عکسی از شهربانو منصوریان در کنار شوهرش
دستور پخت و سرو خورش بامیه
فال روزانه و فال تولد سه شنبه 3 اسفند
نمونه‌هایی از زیباترین کیک‌های عروسی
بیوگرافی کامل دیپیکا پادوگونه ستاره بالیوود
کشف نوزاد یک روزه در صندوق عقب خودروی مسافرکشی
قیمت دلار، یورو، سکه و طلا امروز دوشنبه 2 اردیبهشت
چگونه به منجلاب سقوط کردم؟
طنز/ دردسر ملاقات با غول چراغ جادو
معرفی 10 فیلم برتر عاشقانه سینمای جهان
دلایل فراموش‌کاری چیست؟
زرشک چه خواصیت‌هایی دارد؟
عملیات ویژه برای انتقال قلب یک مادر از رشت به تهران
رودخانه نوعروس را با خود برد
پلنگ گرسنه نوزاد 9 ماهه را خورد
عاشق دختری شده‌ام که قصد دارد با صمیمی‌ترین دوستم ازدواج کند
فیلم بی‌نظیر سونوگرافی از دعوا دوقلوها در رحم مادر
چرا و چگونه به تنگ بستانک سفر کنیم؟
چگونه دوست واقعی خود را بشناسیم؟
علل و علائم ابتلا به کبد چرب
خوشبختی چگونه به دست می‌آید؟
نگاهی به فیلم متری شیش و نیم ؛ فیلمی که حتما باید دید
نقشه پلید برای اغفال زن مطلقه
اعتراف به همسرکشی در نیمه شب
تجاوز سیاه به خاطرطلب یک‌میلیونی
جنایت خیابانی با17 گلوله
افشای‌رازنوعروس2روز بعداز ازدواج
درآمد 750 میلیون تومانی محسن یگانه از کلیپ «بهت قول میدم»
امروز با حافظ/ شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
طرز تهیه سالاد پاستا با مرغ
غزلی از وحشی بافقی/ آه ، تا کی ز سفر باز نیایی ، بازآ
عروسکی گردانی شکوفه عزیزی در قسمت 24 عصر جدید از بشیر حسینی کارت طلایی گرفت اول اردیبهشت
شعبده بازی خیره کننده سید مصطفی فراهانی و اعضای گروهش برنده قسمت 24 عصر جدید شد اول اردیبهشت
خواندن آواز سنتی کردی توسط کارزان قاسمی و برادرش عبدالباسط قاسمی در قسمت 24 عصر جدید کارت طلایی آریا عظیمی نژاد را گرفت اول اردیبهشت
ساخت کاردستی با کاغذ یا اوریگامی توسط زهره بحرالعلومی در قسمت 24 عصر جدید اول اردیبهشت
اوریگامی چیست و تاریخچه و ریشه آن در کجا است؟
رکوردشکنی با سازه‌های ماکارونی توسط گروه سازه ماکارونی در قسمت 24 عصر جدید اول اردیبهشت
شمشیرزنی با چشم بسته توسط رضا پورتیمور شرکت‌کننده مشهدی همراه با اعضای خانواده‌اش در قسمت 24 عصر جدید اول اردیبهشت
حرکات نمایشی ورزشی سعید صالحی و یاسین افشار با میله بارفیکس در قسمت 24 عصر جدید اول اردیبهشت
فال روزانه و فال تولد دوشنبه 2 اردیبهشت
بیوگرافی کامل آیشواریا رای ابرستاره بالیوود
بیوگرافی کامل کانگانا رانوت ،ستاره بالیوود
داستان سریال دلدار که در ماه رمضان پخش می‌شود، چیست؟
تعرض به دختر ۱۷ ساله در تاکسی
آیا دلیل عاشق شدن ترشح هورمون‌ها است؟
کد خبر: 137515 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۱۹ - 10:58
خلاصه داستان و نقد فیلم متری شش و نیم ساخته سعید روستایی

خلاصه داستان و نقد فیلم متری شش و نیم ساخته سعید روستایی

ساخته دوم سعید روستایی فیلمساز جوان سینمای ایران همچون ساخته نخستش «ابد و یک روز» باز هم به موضوع اعتیاد، بحران‌های خانوادگی ناشی از آسیب های اجتماعی و کشمکش های بیرونی آدم های ماجرا می پردازد.

دوات آنلاین-سرگرد صمد مجیدی که مشکلاتی را در زندگی زناشویی خود دارد در پی یافتن ناصر خاکزاد یکی از سرکردگان توزیع مواد مخدر است. کشمکش سرگرد با همکارانش و رویارویی او با ناصر پس از دستگیری ماجراهای متفاوتی را رقم می زند.

 

ساخته دوم سعید روستایی فیلمساز جوان سینمای ایران همچون ساخته نخستش «ابد و یک روز» باز هم به موضوع اعتیاد، بحران‌های خانوادگی ناشی از آسیب های اجتماعی و کشمکش های بیرونی آدم های ماجرا می پردازد.

 

روستایی در فیلم جدیدش تلاش می کند تا نگاهی عمقی تر از منظر رفتار شناسی فردی در جامعه به آدم‌های داستانش داشته باشد؛ اینکه چرا ناصر با وجود آن همه دارایی و ثروت و تضمین یک زندگی آسوده باز هم حاضر به ترک کار خود نیست یا اینکه چرا سرگرد مجیدی نمی تواند ارتباطات کاری و رفتاری مناسبی با همکارانش داشته باشد و ... که در این میان البته تک مضراب هایی را نیز از آسیب هایی که فرد در جامعه به واسطه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متحمل می‌شود تا به یک خلافکار و بزهکار تبدیل شود در قالب داستانکهای مختلف همراه داستان اصلی، مشاهده می کنیم.

 

نکته اما آنجاست که روستایی در هیچ یک از موارد اشاره شده با وجود تلاشش برای به عمق رفتن و واکاوی شخصیت ها و دلایل وضعیت فعلی ایشان نمی تواند به طور کامل و بایسته موفق شود.

 

به عنوان مثال بجز یک تماس تلفنی که ظاهرا فرزند سرگرد مجیدی با او برقرار می کند و چند دیالوگ درباره تصمیم به ازدواج مجدد با همسرش که قبلا او را طلاق داده نکته دیگری از زندگی مجیدی را مشاهده نمی کنیم که به چه دلیل نتوانسته خانواده اش را حفظ کند.

 

آیا خلق و خو و رفتار خشن او سبب این مساله بوده؟ آیا به دلیل اینکه صبح تا شب غرق در کار است نتوانسته خانواده اش را ساماندهی و مدیریت کند؟ آیا پرونده هایی که به دلیل اهمال (و یا شاید خطا) در کارش داشته سبب ساز این موضوع بوده؟

 

همه اینها ابهاماتی است که چرایی وضعیت زندگی شخصی مجیدی را به صورت واضح برای مخاطب مشخص نمی کند. اینگونه است وضعیت ناصر خاکزاد که او نیز در چند جمله کوتاه که از زبان نامزد سابقش و خود او می شنویم موفق به رفتن به عمق نشده و مخاطب نمی تواند واکاوی دقیقی از شخصیت و چرایی اینگونه عملکرد این شخصیت داشته باشد.

 

پرداخت شخصیت ناصر در مقابل پرداخت شخصیت مجیدی بسیار بهتر و دقیق تر از کار درآمده است؛ در همین زمینه داستانک‌ها بسیار حساب شده تر عمل می‌کنند: مرد افلیجی که فرزند خردسالش را مجبور می کند تا جرم حمل مواد مخدر را گردن بگیرد. یا جوانی که برای گذران زندگی هر از گاهی خودخواسته با جرمی اندک زمینه اعزامش به بازداشتگاه را فراهم می کند تا بتواند افرادی همچون ناصر و دیگران را تلکه کند. چنین است زنی که برای گذران زندگی و برای نجات همسرش که توزیع کننده مواد است با وجود دارا بودن دو فرزند که تحمل دیدن پدرشان را نیز ندارند با او همکاری می کند.

 

نکته دیگر اینکه قصه «متری شیش و نیم» نیز کاملا دو قسمت است. در قسمت اول با داستانی به شدت اکشن و پلیسی مواجه هستیم که تلاش دامنه‌دار مجیدی و دوستانش را برای دستگیری ناصر رقم می زند و قسمت دوم که بعد از دستگیری ناصر آغاز می شود و فیلم کاملا به سمت و سوی آسیب شناسی اجتماعی، فرهنگی و رفتاری می‌رود.

 

به نظر می رسد که این دو قسمت شدن داستان سبب شده تا مخاطبی که درگیر قسمت اول آن شده در مواجهه با قسمت دوم به اصطلاح پس بزند و مخاطبی که قسمت دوم برایش جذاب بوده با قسمت اول مشکل ارتباط برقرار کند.

 

این موضوع در اثر قبلی روستایی وجود نداشت و قصه از همان ابتدا یقه مخاطب را می گرفت و تا انتها نیز رها نمی کرد اما در اثر جدید روستایی به هر شکل این اتفاق رخ نداده است.

 

ساختار اما در این فیلم بسیار جذابتر از ساختار فیلم قبلی روستایی است و حتی بر فیلمنامه هم برتری داشته و از آن جلوتر است؛ سکانس نفسگیر ابتدایی فیلم که در نهایت با زنده به گور شدن آن جوان مواد فروش به پایان می‌رسد. صحنه به شدت تاثیر گذار و قابل تامل تعقیب معتادان در یکی از اتوبان‌های تهران که دوربین افرادی را نشان می دهد که چون مور و ملخ از لابلای درختان وسط اتوبان بیرون آمده و در امتداد اتوبان به هر سو می گریزند.

 

صحنه های متعدد ورود دسته دسته معتادان زندانی شده به بازداشتگاه و به ویژه صحنه حضور دسته جمعی معتادان و فروشندگان در دادگاه از یکطرف و مواجهه آنان با خانواده هایشان از طرف دیگر از جمله جذابیت های بصری و ساختاری اثر به شمار می روند.

 

به همه اینها باید صحنه اثر گذار خیس شدن خودخواسته بازداشت شدگان به دست ناصر را اضافه کنیم که هم در شکل و هم در محتوا تاثر برانگیز بوده و شرایطی را روایت می‌کند که جامعه خودخواسته و به هر دلیل برای وجود داشتن و بزرگ شدن ناصر و امثال او فراهم می کند. به ویژه سکانس آخرین ملاقات ناصر با اعضای خانواده اش و حرکات نمایشی برادرزاده اش در مقابل او که در انتها نیز به دلیل شرایط تنش آلود به وجود آمده از دیگران جا می ماند و مجبور می‌شود تا برهنه به دنبال خانواده برود.

 

همه این صحنه ها کدهای موثری هستند که روستایی برای هر چه بیشتر و گسترده تر شدن ارتباط تماشاگر با فیلم وقصه اش در اثر گنجانده و به همین دلیل به نظر می‌رسد که ساختار فیلم چند قدم از قصه جلوتر حرکت می کند. بازی پیمان معادی در نقش سرگرد صمد مجیدی یکی از تک بازی های دیدنی و خوب این فیلم است همچنین نابازیگران فیلم که گویا همگی معتادان واقعی هستند نیز از پس وظایف خود به خوبی برآمده اند.

 

در مجموع «متری شیش و نیم» ادامه همان مسیر قبلی سعید روستایی اما اینبار به شکلی دیگر است. این فیلم نیز مانند «ابد و یک روز» بدون تردید فیلم موفقی است که قطعا نظر مخاطبان را نیز جلب خواهد کرد اما هرقدر که روستایی در کارگردانی این فیلم پیشرفت داشته و موفق بوده، فیلمنامه موفقیتی برای او محسوب نمی شود.

 

منبع: ایرنا/ نساء نیکو - عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.