2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
چین و ترکیه بازار پوشاک ایران را در دست گرفته‌اند
بهرام شهریاری، فعال صنعت پوشاک:

چین و ترکیه بازار پوشاک ایران را در دست گرفته‌اند

در سالهای اخیر بازار بزرگ داخلی ما در تسخیر کامل پوشاک خارجی درآمده و نزدیک 98 درصد این پوشاک از راه قاچاق وارد کشور می شود

دوات آنلاین-این روزها به هر بوتیک و فروشگاهی که می‌رویم پر است از انواع لباس‌ها و شلوارهای خارجی که درصد عمده‌ای از آنها به صورت قاچاق وارد کشور شده است. پدیده هجوم پوشاک خارجی به بازار ایران کار را به جایی رسانده که به‌گفته ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک، هفتاد درصد تولیدکنندگان ایرانی پوشاک ورشکسته هستند.  بهرام شهریاری که از  سال 1378 با تاسیس شرکت طرح بافت رایان وارد صنعت پوشاک شده، از جمله منتقدان ورود پوشاک خارجی به ایران در چنین حجمی است. او در گفت‌وگویی تاکید کرد 98 درصد پوشاک خارجی موجود در بازار ایران قاچاق هستند. خلاصه‌ای از اظهارات این فعال صنعت پوشاک را بخوانید:

  • متأسفانه در سالهای اخیر بازار بزرگ داخلی ما در تسخیر کامل پوشاک خارجی درآمده و نزدیک 98 درصد این پوشاک از راه قاچاق وارد کشور می شود. در واقع، ما سهم بسیار زیادی از بازار پوشاک داخلی خود را از دست داده ایم و در شرایط خوبی قرار نداریم؛ البته اوضاع بد اقتصادی هم مزید بر علت شده و بدنه نحیف تولید را نحیف تر می کند. به اعتقاد من اگر شرایط به همین منوال پیش برود، در سالهای آتی چیزی به نام تولید پوشاک در ایران نداشته باشیم.
  • رکود حاکم بر اقتصاد، نه تنها بر پوشاک؛ بلکه بر بخشهای دیگر نساجی هم تأثیر ناخوشایندی گذاشته است. وقتی رونق اقتصادی وجود نداشته باشد و خانواده ها درآمد کافی برای بعضی از مخارج خود نداشته باشند، سعی می کنند تا جایی که می توانند، در هزینه ها صرفه جویی کنند که طبیعتاً روی صنعت پوشاک هم تأثیر خود را می گذارد.

خلاصه‌ای از اظهارات رئیس اتحادیه پوشاک درباره وضعیت این صنعت را اینجا بخوانید.

  • چالشی که در صنعت پوشاک به وجود آمده، این است که بعد از تحریم ها ایران به طورکلی بازار صادرات را از دست داد؛ در حالی که این بازار می توانست امروز کمک زیادی به ما کند، ولی به دلیل مشکلاتی که تحریم ایجاد کرد، عملاً خیلی از تولیدکنندگان داخلی ما که صادرکننده هم بودند، نتوانستند آن بازار را حفظ کنند.
  •  سازمانهای مختلف، اعداد مختلفی را درباره میزان ورود قاچاق به کشور  ارائه می دهند و از ۲.۵ میلیارد دلار هست تا ارقام مختلف دیگر و واقعا عدد مشخصی موجود نیست.
  • بنا به آماری که در سایت گمرک در سال 95 ارائه شده است به عنوان مثال به یکی از مناطق آزاد کشور 70 میلیون دلار پوشاک وارد و تنها یک میلیون دلار به صورت قانونی خارج شده است و یا در طول سال 95 در حوزه پوشاک فقط 60 میلیون دلار به صورت قانونی از کلیه گمرکات وارد کشور شده؛ در حالی که با استفاده از اطلاعات موجود صادرات دیگر کشورها، مثلاً چین به مقصد ایران به اعدادی خواهیم رسید که اصلاً با عدد 60 میلیون دلار منطبق نیست.حجم عمده این تفاوت به صورت غیرقانونی از مجاری که بر اثر عدم اجرای صحیح برخی قوانین، وارد شده‌اند.
  • کشورهای چین و ترکیه بازار پوشاک ایران را در دست گرفته اند. ترکیه به لحاظ قیمتی سطح بالاتری دارد و پوشاک چینی هم که وضعیتشان مشخص است و عمده قاچاق از همین دو کشور است.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.