2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
پزشک خانواده؛ مانعی برای مصرف داروهای القایی

پزشک خانواده؛ مانعی برای مصرف داروهای القایی

در ابتدای طرح تحول پایه صادراتی دارو در کشور 100 میلیون دلار بود که امروز این رقم به 150 میلیون دلار رسیده است

دوات آنلاین- دبیر انجمن داروسازان ایران گفت:اجرای کامل طرح پزشک خانواده و گسترش فرهنگ مراجعه به این پزشکان یکی از روش هایی است که می تواند مانع از مصرف داروی القایی توسط افراد شود.

مهدی سجادی گفت: اگر همچنان ضوابط در تاسیس داروخانه ها چارچوبی نداشته باشد و براساس مصوبه شورای رقابت پیش برود، نتیجه اش این می شود که داروخانه داروها برای حداقل گردش اقتصادی محل کسبشان مجبور شوند به تجویز خودسرانه و القای دارو بپردازند.

وی با تاکید بر این که نباید برای مصرف دارو توصیه و تشویق از سوی داروخانه دارها انجام شود، افزود: رقابت در حوزه دارو خانه داری باید تنها در عرصه خدمات و دارو القایی باشد.

سجادی راه حل جلوگیری از دادن دارو القایی به افراد را، پزشک خانواده دانست و گفت: اگر خانواده ها ابتدا به پزشک محل مراجعه کنند و سپس در صورت نیاز به پزشک متخصص بروند، برخی از مشکلات در این زمینه کاسته شود.

سجادی با اشاره به تاسیس مراکزی که پزشکان متخصص در آن حضور دارند، افزود: در شرایط کنونی بیماران ابتدا به پزشک متخصص مراجعه می کنند که شاید نیازی به آن نباشند و این مساله فعالیت پزشک خانواده را دچار اختلال کرده است.

دبیر انجمن داروسازان ایران در ادامه با اشاره به رشد 30 درصدی صادرات دارو طی سه سال گذشته، گفت: با توجه به این رشد به نظر می‌آید باید استانداردسازی بیشتری در حوزه خدمات انجام شود.

این کارشناس دارویی افزود: در ابتدای طرح تحول پایه صادراتی دارو در کشور 100 میلیون دلار بود که امروز این رقم به 150 میلیون دلار رسیده است.

وی درباره شیوه اخذ مالیات از صنف داروخانه‌داران گفت: مالیات باید از درآمد گرفته شود، اما سازمان‌های مالیاتی از داروخانه‌ها بر اساس خرید مالیات دریافت می‌کنند.

سجادی افزود: این نوع دریافت مالیات اعداد نجومی را به دنبال دارد، این موضوع بدون در نظر گرفته شدن مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها و هزینه‌های ثابت و متغیر داروخانه‌ها صورت می گیرد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.