2024/05/09
۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
معرفی سگ سرابی اصیل + روش صحیح تربیت آن

معرفی سگ سرابی اصیل + روش صحیح تربیت آن

برخی از نژادهای سگ نیز در عین مهربانی با صاحب خود، با غریبه ها رفتار آنچنان خوبی ندارند که از آن ها به عنوان نگهبان استفاده می شوند. یکی از نژادهای برتر و ایرانی از سگ های نگهبان سگ سرابی است. در ادامه این مطلب به معرفی سگ سرابی اصیل می پردازیم و روش تربیت آن را ذکر می کنیم.

سگ حیوانی با وفا و سرشار از احساسات است که بسیاری از انسان ها آن را دوست می دارند و درصدد نگهداری از این آن با احساس می باشند. برخی از نژادهای سگ نیز در عین مهربانی با صاحب خود، با غریبه ها رفتار آنچنان خوبی ندارند که از آن ها به عنوان نگهبان استفاده می شوند. یکی از نژادهای برتر و ایرانی از سگ های نگهبان سگ سرابی است. در ادامه این مطلب به معرفی سگ سرابی اصیل می پردازیم و روش تربیت آن را ذکر می کنیم.

 

مشخصات سگ سرابی

همانطور که از نام این سگ پیداست، زادگاه و اصالتش به مرحله ای در شمال غربی ایران به نام سراب برمیگردد. گرچه اصالت این سگ کاملا ایرانی است اما این نژاد در دیگر کشورهای جهان مانند انگلیس و آمریکا نیز با نام های ماستیف ایرانی و پرشین شپرد شناخته می شوند.

 

سگ های سرابی به دلیل جثه بزرگ و بدن قوی به عنوان سگ نگهبان تحت تعلیم قرار می گیرند. این نژاد از سگ شجاع بوده و در برابر هرگونه تهدیدی بی باک می باشد و اگر پست نگهبانی داشته باشند، بسیار وظیفه شناس است.

 

سگ های سرابی شباهت ظاهری بسیار زیادی به بولداگ ها دارند اما با این حال کمی بزرگ تر بوده و در رنگ های متفاوتی وجود دارند. سگ های سرابی معمولا به رنگ زرد یا نارنجی هستند و اطراف گردنشان نسبتا پر موثر است.

 

خصوصیت های رفتاری سگ سرابی

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم سگ های سرابی جثه و هیکل بزرگی دارند که بسیار قدرتمند می باشند؛ از این رو از آن ها جهت سگ نگهبان برای محافظت از خانه، باغ و ویلا می توان کمک گرفت. همچنین از سگ های پرشین ماستیف نیز به دلیل پوست ضخیمی که دارند، به عنوان سگ چوپان استفاده می کنند؛ زیرا در برخورد با دیگر حیوانات کم ترین آسیب را می بینند.

 

سگ های سرابی بسیار منعطف هستند؛ تا جایی می توانند خود را با هر شرایطی وفق دهند و پایداری و استقامت خود را حفظ نمایند. این نژاد از سگ باهوش بوده و در کمترین زمان ممکن بهترین عکس العمل را خواهد داشت اما باید به یاد داشته باشید که سگ سرابی نمی تواند باکودکان و خردسالان ارتباط خوب و موثری ایجاد کند؛ از این رو اگر کودکی دارید، آن را از سگ سرابی دور نگه دارید.

 

شرایط نگهداری سگ سرابی

سگ سرابی

همانطور که بالاتر گفتیم، پوست سگ های سرابی نسبتا ضخیم بوده که همین موضوع باعث افزایش مقاومت آن ها در هوای سرد و کوهستانی می شود. این پوست در هر هوایی اعم از سرد و گرم مانند یک عایق کرده و شرایط مساعدی را برای سگ فراهم می کند اما با این حال باید برخی از نکات مربوط به محل زندگی این حیوان را رعایت کنید.

 

خوب است بدانید که این حیوان به هیچ عنوان برای نگهداری در آپارتمان مناسب نیست؛ چراکه روحیه متفاوتی خواهد داشت و در غیر صورت افسردگی گرفته و دچار افزایش وزن می شود. همچنین توجه کنید تا سگ سرابی شما تغذیه باکیفیتی داشته باشد و با صرفه جویی در هزینه ها غذای ارزانی به این حیوان ندهید.

 

نکات تغذیه ای نژاد سگ سرابی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخلاف هیکل بزرگ و جثه درشت سگ سرابی، این حیوان خوراک نسبتا کمی دارد. برای تغذیه سگ سرابی در زمان تولگی، بهتر انتخاب شیرمادر است که در صورت عدم دسترسی به آن، می توانید از شیرخشک استفاده کنید. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی، هیچگاه از شیر گاو، شیر سرد و ماست برای تغذیه آن ها استفاده نکنید.

سگ سرابی

همچنین اگر سگ سرابی شما بالغ است می توانید از برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت، هویج پخته و مرغ آب پز نیز می توانید استفاده کنید. همچنین غذاهای خشک آماده که سرشار از کلسیم، فسفر، روغن خام و مواد مغذی نیز هستند باید در رژیم غذایی این حیوان گنجانده شود. سعی کنید پیاده روی، ورزش و فعالیت بدنی برای سگ سرابی را از یاد نبرید.

 

تربیت سگ سرابی

ممکن است شما قصد تربیت سگ سرابی را داشت باشید تا بتوانید از آن به عنوان سگ نگهبان استفاده کنید اما پیش از هرچیزی باید نحوه تربیت سگ نگهبان را بدایند تا بتوانید به سادگی سگ سرابی خود را تربیت کنید. لازم به ذکر است که تربیت سگ سرابی باید از زمان تولدش آغاز شود؛ چراکه در بزرگسالی آموزش آن بسیار سخت تر خواهد بود.

 

برای اینکه بتوانید سگ سرابی خود را به راحتی تربیت کنید، باید نکات ریزی را رعایت نمایید. برای مثال تربیت سگ باید دنباله دار، منظهم و روزی حداقل 15 دقیقه باشد تا به نتیجه درست و مطلوب منجر گردد. اگر در تربیت سگ سرابی کاهلی کنید، سگ شما توانایی مقابله در برابر مهاجمان را نخواهد داشت و به طور قطع واکنش ضعیفی از خود نشان می دهد.

سگ سرابی

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه درباره سگ سرابی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. این نژاد، یک سگ اصیل ایرانی است که بسیار زیبا و قدرتمند می باشد و طرفداران بسیار زیادی دارد از این رو در سراسر دنیا مشهور و شناخته شده می باشند. هنگام خرید سگ سرابی دقت کنید تا تمامی شرایط لازم برای زندگی این حیوان مهیا باشد تا هیچ خطر و آسیبی در کمین این حیوان نباشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.