2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
طرز تهیه گراتن اسفناج را یاد بگیرید

طرز تهیه گراتن اسفناج را یاد بگیرید

یکی از غذاهای خوشمزه که با اسفناج می توان درست کرد نوعی گراتن است که دستور پخت آن ر این مطلب آمده است.

دوات آنلاین -گراتن اسفناج یکی از انواع غذاهای رستورانی است که برای پیش‌غذا نیز مناسب است. طرز تهیه و دستور پخت این غذا را در ادامه یاد بگیرید.

 

مواد لازم گراتن اسفناج

به نوشته چاردیواری جام جم شما برای تهیه این غذا برای 4 نفر به مواد زیر نیاز دارید.

سیب‌زمینی: ۳ تا ۴ عدد

پیاز: ۲ عدد متوسط

سویا: یک لیوان

قارچ: ۳۰۰ گرم

فلفل دلمه‌ای رنگی: یک عدد

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

اسفناج: ۳۰۰ گرم

پنیر پیتزا: ۵۰۰ گرم

گوجه‌فرنگی گیلاسی: ۵ تا ۶ عدد

پودرهل و پودر تخم گشنیز: هر کدام نصف قاشق مرباخوری

پودرزیره سبز و پودر آویشن: هر کدام نصف قاشق مرباخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار کافی

 

بیشتر بخوانید: بورک اسفناج را چطور درست کنیم

 

مواد لازم برای سس سفید

شیر: یک لیوان

آرد: ۲ قاشق غذاخوری

کره: ۳۰ گرم

گراتن اسفناج را چطور درست می کنند

دستور پخت گراتن اسفناج

سیب‌زمینی‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کرده و درون قابلمه می‌ریزیم و به آن آب اضافه می‌کنیم. حالا مقداری نمک به قابلمه اضافه می‌کنیم و آن را روی حرارت زیاد قرار داده، سپس اجازه می‌دهیم سیب‌زمینی‌ها آب‌پز شود.

 

 در ادامه سویا را خیس می‌کنیم. اسفناج را ریز خرد می‌کنیم. زمانی که سیب‌زمینی پخت، آن را درون آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی‌اش خارج شود، سپس اجازه می‌دهیم کاملا خنک شود. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا پیاز سبک شود.

 

ببینید: طرز تهیه غذا با اسفناج و مرغ

 

 در ادامه سویا را به تابه اضافه می‌کنیم. در این مرحله پودر زیره سبز، پودر هل و پودر تخم گشنیز به مواد اضافه می‌کنیم و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا بوی خامی سویا از بین برود.

 

حالا فلفل دلمه‌ای را به همراه رب گوجه‌فرنگی به تابه اضافه می‌کنیم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و پودر آویشن به مواد اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم. در این مرحله اسفناج را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا آب اضافی آن کشیده شده و کمی تغییر رنگ دهد، سپس تابه را از روی حرارت کنار می‌گذاریم. حالا سراغ آماده کردن سس بشامل می‌رویم.

 

تهیه سس بشامل

برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و آرد را به آن اضافه می‌کنیم، سپس کمی تفت می‌دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود.

 

در ادامه کره را به تابه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم ذوب شود. پس از این‌که کره ذوب شد، آن را به همراه آرد کمی تفت می‌دهیم تا با هم ترکیب شوند، سپس شیر را به‌تدریج به تابه اضافه کرده و مدام هم‌ می‌زنیم تا از گلوله شدن آرد جلوگیری شود. پس از این‌که مواد درون تابه یکدست شدند، مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد  اضافه می‌کنیم و به هم زدن ادامه می‌دهیم تا سس به غلظتی کمی روان‌تر از غلظت فرنی برسد، سپس تابه را از روی حرارت کنار می‌گذاریم. در این مرحله یک ظرف مناسب فر مانند پیرکس انتخاب کرده و کف و دیواره‌های آن را چرب می‌کنیم، سپس فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا به‌طور کامل گرم شود.

 

در همین زمینه: طرز تهیه غذای خوشمزه با اسفناج و پنیر

 

حالا یک لایه از سیب‌زمینی‌های ورقه‌ای در کف ظرف می‌چینیم، سپس مقداری از مخلوط اسفناج را روی لایه سیب‌زمینی می‌ریزیم و آن را به صورت یکدست پخش می‌کنیم. در ادامه چند قاشق سس بشامل را روی لایه اسفناج پخش می‌کنیم. در این مرحله روی سس بشامل را با پنیر پیتزا کاور می‌کنیم و برای طعم بهتر مقداری پودر آویشن روی پنیر پیتزا می‌پاشیم. در ادامه بقیه مواد را به همین ترتیب به صورت لایه‌ای درون ظرف می‌ریزیم. حالا روی مواد را با یک لایه پنیر پیتزا به طور کامل کاور می‌کنیم.

 

 در ادامه روی ظرف را با یک لایه فویل آلومینیومی می‌پوشانیم. در این مرحله روی فویل چند سوراخ ایجاد می‌کنیم، سپس ظرف را ۲۰دقیقه در طبقه وسط فر قرار می‌دهیم.پس از گذشت این زمان، ورق فویل را از روی ظرف برمی‌داریم و مجددا ظرف را درون فر قرار می‌دهیم. حالا گریل را روشن کرده و اجازه می‌دهیم پنیر روی گراتن به مدت ۳ تا ۵ دقیقه طلایی و خوشرنگ شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.